Dan ...zoals gezegd , mijn
home-made propagator :
Aangezien dit m'n eerste zaaipoging is en ik kleinschalig wilde proberen of ik na een gekochte 'Trachycarpus Fortunei' nu misschien zelf wat kan laten groeien , besloot ik me de euro's voor meer profi-materiaal te besparen en zelf een propagator te maken. Ik wil dit graag kwijt omdat ik ronduit kan zeggen dat 't een uiterst goedkoop , uiterst simpel , maar zéér effectief bouwseltje betreft. Eentje waar anderen , zeker op kleinschaliger niveau , misschien ook wat aan hebben.
Materialen :
- Kartonnen doos
- Noppenfolie
- Schuimfolie
- Aluminium huishoudfolie
- Tape
- Heatmat ( Heatel Terra Heatmat )
In mijn geval had ik bijna alles al in huis : verpakkingsmaterialen ( folies ) dankzij een recente bestelling en een kartonnen doos van 70(b) x 30(h) x 40(d). Aluminiumfolie ligt doorgaans in elke keukenla. Tape had ik ook nog zat ( in mijn geval alu-tape ) Restte mij enkel nog een heatmat aan te schaffen. Totale kosten : € 14,-
Heb je de materialen niet in huis , ze zijn overal wel te regelen danwel supergoedkoop aan te schaffen.
Werkwijze :
Ik heb de doos bekleed met ( en in deze volgorde ) :
1 : laag noppenfolie
2 : laag schuimfolie
3 : laag aluminiumfolie

Rechts op de foto zie je de Heatmat. In mijn geval 52x27 cm / 23,5 W
Deze heb ik niet op de bodem gelegd , maar langs de zijkant.
Ook heb ik de zijkanten naar de bodem toe open geknipt om de folies er goed strak op te kunnen tapen. Wanneer je de doos daarna weer dicht taped sluit de boel dan ook heerlijk strak aan en laat je geen loze ruimtes tussen wand en slaphangende bekleding.
Midden bovenop heb ik een klep gemaakt waardoor ik voldoende ruimte heb potten / trays te plaatsen , en niet onbelangrijk : 't is m'n temperatuurregeling ! Iets verder open of dicht ...en je bepaalt heel makkelijk de temp. Uiteraard plaats je je bouwsel liefst in een ruimte waar de omgevingstemp. niet al teveel fluctueert en bij voorkeur uiteraard een ruimte die kamertemp. benadert. Zet je 'm bv in je slaapkamer , plaats 'm dan uiteraard niet onder je raam waar de meeste koustroom zich bevindt.
Eindresultaat :

Zoals je ziet heb ik de heatmat zelfs voorin staan , en de klep geopend ( sneller warmteverlies ). Ik haal de 32,5 die ik wil makkelijk en hoef de kabel v.d. heatmat zo niet onnodig te buigen wanneer deze achterin zou staan.
Doe ik de klep dicht en laat 'm een goed uur zo staan gebeurt 't volgende :

Waarschijnlijk dus ook grotere ruimtes voldoende mee warm te houden. Een maatje grotere Heatmat gaat ook slechts met enkele euro's omhoog. Neem je een 77 cm ( ipv de 52 die ik heb ) kost ie € 17,- ...ook een optie mocht je dat willen.
Ik ben er duidelijk zeer tevreden over. Misschien dat anderen hier ook iets aan hebben. Ik wens alle potentiele propagator-bouwers bij deze in ieder geval vast succes.
Grtz Ijah