palmzaadkiemer

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

palmzaadkiemer

Berichtdoor Selva op 27 sep 2014 22:40

Ik heb palmzaadkiemer en heb begrepen dat ik dit moet toevoegen aan het water waarin ik mijn zaden laat voorweken. (5 ml /lt) Nu vraag ik me af of ik dit water/kiemer mengsel ook moet gebruiken om het zaaimedium te bevochtigen en vochtig te houden, zodra je reeds hebt gezaaid. Of is palmzaadkiemer echt enkel bedoelt om in voor te weken?

Ook vraag ik me af of je dit mengsel van water/palmzaadkiemer als mest mag geven aan grotere planten? Om ze een extra boost te geven. Of heeft dit geen zin?

Hoop dat iemand me kan helpen.

Groet

Selva
Selva

1 bedankjes

Re: palmzaadkiemer

Berichtdoor Gouden HandPalm op 28 sep 2014 14:53

Nitrozyme kun je het beste toevoegen aan het zaaimedium. Zelf heb ik het nooit toegevoegd aan het weekwater, want dat moet je om de 12 uur verversen en dan zou het een dure grap worden als je steeds je nitrozyme door de gootsteen spoelt. Wat je wel zou kunnen doen is het toevoegen aan het laatste weekwater dat je gebruikt, als je de zaden al 2-3 dagen hebt voorgeweekt. Dan laat je ze daar de laatste 12-24 uur in staan, alvorens je ze in je zaaimedium stopt.

Overigens is er veel discussie over de werkzaamheid van dit goedje. Persoonlijk geloof ik meer in versheid van zaden als een garantie voor kiemkracht. Des te verser de zaden des te meer succes je hebt.

Het endosperm bevat eigenlijk al genoeg kiemstoffen om zaden te laten kiemen. Het probleem is meer dat zaden in een soort 'winterslaap' gaan, als ze niet direct kunnen kiemen (om wat voor reden dan ook). Dat is evolutionair gezien wel handig (de kans op kiemen wordt zo over een zeer grote tijdsspanne uitgesmeerd), maar voor kwekers is dit fenomeen knap frustrerend en vooral palmzaden hebben er jammergenoeg last van. Je moet daarom ook niet raar opkijken als je meer dan een jaar moet wachten op het kiemen van je palmzaad en daar helpt palmzaadkiemer toevoegen niet zoveel bij, is mijn ervaring.

Als je zaad vers is kun je na een paar weken al succes hebben. Heb je ouder zaad, dan kun je er gerust een paar maanden of een half jaar bij weglopen.

Probleem voor jou en voor alle palmenkwekers: hoe hou ik mijn zaden meer dan een jaar lang warm (25-30 graden) zonder dat de stookkosten uit de klauwen lopen.

Daar over nadenken lijkt me belangrijker dan wel of niet palmzaadkiemer toevoegen aan je zaaimedium.

Overigens wens ik je natuurlijk veel succes met deze leuke, maar moeilijke hobby. Het is iedere keer weer kicken als het lukt (vooral en juist omdat het niet makkelijk is). :applaus: :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Selva op 28 sep 2014 15:48

Hoi,

Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik had het dus wel aan het weekwater toegevoegd en dit dus om de 12 uur ververst. (dit stond in de handleiding vd verkoper)
Wat ik gedaan heb is een grote fles 1,5 liter water met 7,5ml palmzaadkiemer gemengd (dus dat valt wel mee qua prijs toch? Ik heb 5 eur betaalt voor 25 ml.) en daar om de 12 uur de potjes met zaden ververst. Maar ik vraag me nu af of dit wel nut heeft gehad omdat ik die fles vtv heb gemaakt en het wel gewoon bewaar en daarmee dan elke keer het water ververs..
Ik kon nergens de reden waarom ik moet verversen vinden dus dit leek me het meest logisch.

Ik heb bananenzaden, geen palm, maar daar geld ook voor dat ze vers moeten zijn. Ik zal er iig rekening mee houden dat het erg lang kan duren en de boel niet voortijdig weggooi als er niets gebeurd.

Stel het duurt maanden, half jaar of zelfs een jaar: kan ik dan de propagator al die tijd zo laten staan (verwarmd) moet er dan niks worden ververst of water gegeven?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 28 sep 2014 21:28

Overigens is er veel discussie over de werkzaamheid van dit goedje. Persoonlijk geloof ik meer in versheid van zaden als een garantie voor kiemkracht. Des te verser de zaden des te meer succes je hebt.

+1

Probleem voor jou en voor alle palmenkwekers: hoe hou ik mijn zaden meer dan een jaar lang warm (25-30 graden) zonder dat de stookkosten uit de klauwen lopen.

De zon is in deze je beste vriend, al vereist het enig gevoel en constante aanpassing.
De meeste huizen hebben wel een warm vertrek dat in de zomer niet te harden is... gebruik het!
Vensterbank zijn super ! Gebruik een oud acquarium met glasplaat erop, doorschijnend kunststof opberg boxjes, of maak mini kasjes uit grote zipbags.
Gedurende de 4 zomermaanden kiem ik gewoon op de vensterbank, en zet de propagator (die overigens maar 25W gebruikt), uit. Mijn vensterbank is warm genoeg om Jubeae te kiemen...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Selva op 29 sep 2014 15:55

dank voor je reactie. Ik heb nu weer van de verkoper vernomen dat palmkiemer geen nut heeft om aan het zaaimedium toe te voegen (dus echt alleen voor het weekwater) en dat de zaaiing een propagator met verwarmingselement behoeft omdat de radiator geen gelijkmatige warmte afgeeft.

Maar als ik lees dat je dus in de zomer de vensterbank gebruikt en geen verwarming nodig hebt voor de zaaiing twijfel ik er aan hoe relevant het is. In de vensterbank heb je toch ook geen gelijkmatige temperatuur?

Voor nu is verwarming wel handig. Iemand nog tips voor een goede, maar voordelige verwarmde propagator?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 29 sep 2014 23:25

Er circuleren een hoop halve en hele waarheden Selva.
De beste manier is zelf experimenteren en uitvinden wat in jouw omstandigheden werkt. Ik heb na een jaar of 5 knutselen, met alle missers en succesjes mijn eigen voorkeur ontwikkeld die voor mij het beste lijkt te werken. Het meeste is voorkeur, en die kun je alleen ontwikkelen door te proberen. Dit proberen doe je best in den beginne, omdat men veelal met goedkopere zaden en kleinere hoeveelheden werkt. In dat geval zijn de kosten van een flater niet zo pijnlijk.
Daarna zal je er zeker achter komen dat niet alle zaden/soorten gelijk zijn en andere behoeften hebben (bijv Bismarkia)....maar begin bij het begin.

In mijn geval:
Mijn zolder is zomers minimaal 30 en soms wel 37° overdag laat in de middag, en in de ochtend is het dan een graad of 20-25. Dit is absoluut voldoende voor kieming tussen eind mei en begin September. Ik heb er al bakken en zakken vol zaden gekiemd met variërende percentages opkomst. Dus het statement dat je constante temps nodig hebt is pertinente onzin - in ieder geval niet voor de meeste zaden. Ook in de natuur koelt het s nachts ook overal iets af - zelfs op de evenaar. In dezer dagen gaan die zakken weer in de propagator

Een propagator is inderdaad best handig vooral in onze winters. Als je wilt blijven zaaien in de winter , dan raadt ik je aan er een te kopen ofwel zelf te maken. Er zijn hier op het forum meerdere voorbeelden van zelfbouw (ff zoeken). De limiet is je eigen creativiteit. Alles wat je nodig hebt is een redelijk goed geisoleerde en sluitbare doos, container, kist of bak, een verwarmingselement dat die bak op 30+° kan houden. Ik gebruik een oude dekenkist die is geisoleerd met radiatorfolie en een 25W verwarmingskabel. Onderin een paar cm zand en een rekje, waarop je de zakjes met zaden en medium plaatst.

(ik heb al voorbeelden gezien van mensen die zelfbouw doen vanaf balkjes, maar ook plastic curver boxen, oude acquaria en zelfs een verbouwde koelkast met verwarmings element!!!). It's up to you!

Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Selva op 02 okt 2014 15:45

Hi Rob,

Ik heb al in de gaten dat alles op internet en andere media, wat met planten te maken heeft, samenhangt van halve waarheden en mysterieuze tegenstrijdigheden. Werkelijk over geen enkele plant of activiteit inherent aan planten word eenduidige info verteld. Als het bijv. gaat over mensen of de verzorging van dieren dan is dat wél het geval, of iig méér dan over planten.

Denk dus dat zelf uitproberen en ontdekken idd een goede tip is. Ik vind het alleen zo jammer als ik fouten maak omdat het levende wezens zijn. Maar goed, dankzij dit forum leer ik snel en veel bij!

Leuk die zelfbouw ideeën. Ik ben helemaal van het doe-het zelven en een beetje knutselen met oude spullen om zo iets nieuws te bouwen. haha ik was inderdaad al aan het kijken wat ik kon verbouwen als kweekkas. Ik zit alleen met het verwarmingselement, dat bedoelde ik ook eigenlijk vooral. wat zijn de opties mbt verwarmingselementen en moet je dan ook een dimmer en termometer hebben? Ik heb zoveel dingen gezien op internet dat ik het lastig vind te bepalen wat nu een goede optie voor mij is.

Wel handig jouw zolder. Hoe kan het zo warm worden daar? Dakraam?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 02 okt 2014 21:46

Selva schreef:
Leuk die zelfbouw ideeën. Ik ben helemaal van het doe-het zelven en een beetje knutselen met oude spullen om zo iets nieuws te bouwen. haha ik was inderdaad al aan het kijken wat ik kon verbouwen als kweekkas. Ik zit alleen met het verwarmingselement, dat bedoelde ik ook eigenlijk vooral. wat zijn de opties mbt verwarmingselementen en moet je dan ook een dimmer en thermometer hebben? Ik heb zoveel dingen gezien op internet dat ik het lastig vind te bepalen wat nu een goede optie voor mij is.

Heaters zijn vaak matten of kabels voor terraria. Er staan hier op het forum her en der wel links naar sites. Thermometer is wel aan te raden, maar dat kan eenvoudig, een acquarium thermometer is al OK. Dimmer en/of nauwkeurge regelingregelaar kan en mag, het hangt helemaal af van je handigheid en zakgeld. Ik heb gegokt met alleen een 25W kabelen dat bleek genoeg om in de bak in lege toestand 32-35° te halen bij constant aan. In volle toestand (meestal dus) is dat 28-32°ongeveer. Vandaar mijn voorkeur om Jubeae op de vensterbank te kweken in de volle zon op de voorzolder waar het zo heet word... Die heeft n.m.m. meer warmte nodig - Ook gaandeweg uitgedokterd.
Zoek even het forum af op propagator of verwarmingskabels, en je vind er voorbeelden en genoeg linkjes om een paar maanden te knutselen.

Selva schreef:Wel handig jouw zolder. Hoe kan het zo warm worden daar? Dakraam?

Plat dak met EPDM op het zuidwesten, en veel glas....heel veel glas!

Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Selva op 03 okt 2014 08:18

Hoi Rob,
Super bedankt voor de tips, ik denk dat ik ook kijk of ik het zonder die dimmer kan. Ik probeer altijd eerst met zo min mogelijk en al doende merk je wat wel/niet nodig is. Ik heb ze nu op de verwarming gezet en houd dat in de gaten. Het ziet er naar uit dat de temperatuur redelijk stabiel blijft. Misschien lukt het zo zelfs, maar denk dat ik zeker eens ga knutselen. Dat vind ik ook veel te leuk.

Maar zo'n dak, daar is niet iedereen blij mee denk ik. Wel als je het gebruikt voor een hobby als de jouwe maar voor een ijsbeerfokker of verzamelaar van iglo's is het niks. Heb je dat zo zelf laten bouwen met al dat glas of zijn er méér huizen zo?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 okt 2014 22:37

Hele rijen staan er hier met die troep op het dak. De enige die echt content was lijkt de architect te zijn, want het oogt 'modern'.
Mij komt het ook goed van pas, maar ik hoor haar nog wel eens mopperen als ze een wasje draait.... en meestal gaat het dan niet over die paar zakjes zaden!

Succes met knutselen!

Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Volgende