door Rob op 29 sep 2014 23:25
Er circuleren een hoop halve en hele waarheden Selva.
De beste manier is zelf experimenteren en uitvinden wat in jouw omstandigheden werkt. Ik heb na een jaar of 5 knutselen, met alle missers en succesjes mijn eigen voorkeur ontwikkeld die voor mij het beste lijkt te werken. Het meeste is voorkeur, en die kun je alleen ontwikkelen door te proberen. Dit proberen doe je best in den beginne, omdat men veelal met goedkopere zaden en kleinere hoeveelheden werkt. In dat geval zijn de kosten van een flater niet zo pijnlijk.
Daarna zal je er zeker achter komen dat niet alle zaden/soorten gelijk zijn en andere behoeften hebben (bijv Bismarkia)....maar begin bij het begin.
In mijn geval:
Mijn zolder is zomers minimaal 30 en soms wel 37° overdag laat in de middag, en in de ochtend is het dan een graad of 20-25. Dit is absoluut voldoende voor kieming tussen eind mei en begin September. Ik heb er al bakken en zakken vol zaden gekiemd met variërende percentages opkomst. Dus het statement dat je constante temps nodig hebt is pertinente onzin - in ieder geval niet voor de meeste zaden. Ook in de natuur koelt het s nachts ook overal iets af - zelfs op de evenaar. In dezer dagen gaan die zakken weer in de propagator
Een propagator is inderdaad best handig vooral in onze winters. Als je wilt blijven zaaien in de winter , dan raadt ik je aan er een te kopen ofwel zelf te maken. Er zijn hier op het forum meerdere voorbeelden van zelfbouw (ff zoeken). De limiet is je eigen creativiteit. Alles wat je nodig hebt is een redelijk goed geisoleerde en sluitbare doos, container, kist of bak, een verwarmingselement dat die bak op 30+° kan houden. Ik gebruik een oude dekenkist die is geisoleerd met radiatorfolie en een 25W verwarmingskabel. Onderin een paar cm zand en een rekje, waarop je de zakjes met zaden en medium plaatst.
(ik heb al voorbeelden gezien van mensen die zelfbouw doen vanaf balkjes, maar ook plastic curver boxen, oude acquaria en zelfs een verbouwde koelkast met verwarmings element!!!). It's up to you!
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C