Eduard schreef:Hoi deze kunnen niet zonder bescherming [met warmte bron ] bij ons overleven min.temp. is -4ºC. als het wel zo zou zijn hadden al velen deze pracht blechnum in de volle grond staan!
Gr. Eduard.
Spijtig, want het zou me een lief ding zijn als deze ruimtevreter 's winters niet de kas in hoefde. Hij staat nu opgebonden en dat scheelt wel. Polystichum proliferum afkomstig uit Australië welke ik vorig jaar had uitgeplant, heeft de afgelopen winter overleefd en is deze zomer weer mooi uitgelopen. Ik had hier noppenfolie plus een rietmat omheen gezet en dit met blad opgevuld. De bladeren van deze groenblijvende varen waren overigens al na de eerste vorst verdord. Ideaal is wanneer er een pak sneeuw valt voordat de vorst toeslaat. Maar daarop kan je hier niet rekenen.
Toch spreekt de ervaring van René tot mijn verbeelding. Het blad kan deze varen kennelijk wel missen. In de tuin heb ik een greppel gegraven om overtollig regenwater op te vangen. Incidenteel staat deze 1 of 2 dagen blank. Als ik hier de tabulare in zou planten, kan ik het gat met de varen 's winters afdekken met een rietmat ondersteund door bamboe. Met veel rottend blad en de bodemwarmte zal het eronder waarschijnlijk nauwelijks vriezen

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"