Herfstimpressies Draco's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Herfstimpressies Draco's tuin

Berichtdoor Eduard op 23 nov 2013 12:15

Denk dat je gelijk hebt Han wat betreft de B.tabulare, kan hooguit wat nachtvorst aan, zou zonde zijn het blad te laten bevriezen dit is een echte aanslag op de plant, een keer zal dat wel gaan maar dat kun je niet blijven doen, heb hier het zelfde probleem dit zijn lage brede planten die gemakkelijk afbreken bij het opbinden, dus je moet dit met zorg doen en een goede plek vinden waar die niet wordt aangestoten, anders breken de stelen alsnog!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 23 nov 2013 13:53

P1090519 75%.jpg
P1090519 75%.jpg (257.04 KiB) 3935 keer bekeken

De plant heeft de afgelopen winter goed overleefd. Is deze zomer goed gegroeid, maar als ik er ooit een stammetje aan wil hebben dan zal ik de Blechnum toch moeten uitgraven, begrijp ik :cry:

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 nov 2013 20:05

Heb je enig idee, René, hoeveel vorst de tabulare heeft weerstaan? Welke bescherming heb je toegepast en was er zichtbare schade, bladverlies o.a.? Er doen verschillende verhalen de ronde over de vorsttolerantie van deze Blechnum. Jouw positieve ervaring met overwintering buiten is daarom des te belangwekkender. Als er sprake was van totaal bladverlies, had de varen vervolgens moeite met de hergroei in het voorjaar? Ik heb de indruk dat wintergroene varens die hun blad verliezen als gevolg van vorstschade, over weinig reserves beschikken voor het initiële groeiherstel. Pas na de ontwikkeling van primair nieuw blad(groen) komt de groei op tempo. Bij Blechnum chilense bijvoorbeeld blijft de tuinplant veel gedrongener in vergelijk met de kuipplant. Hoe groot worden bij jou de bladeren van Blechnum tabulare in de volle grond. In de kuip hier krijgt het royaal aanwezige blad ongeveer 1 m lengte. Een ander verschil althans bij de chilense is dat deze in kuip naast veel forsere bladeren tevens fertiele bladveren ontwikkelt. In de tuin heb ik bij deze soort nog geen fertiel blad waargenomen. Geldt dit ook voor Blechnum tabulare die in kuip eveneens fertiele bladeren maakt aan het eind van het groeiseizoen?

De vragen resumerend: winterschade/hergroeisnelheid/bladformaat/fertiel blad?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 24 nov 2013 22:36

Ik heb de varen met sparrentakken afgedekt zodra het echt koud ging worden. Hoe koud het precies is geworden bij ons in de tuin (en dan juist op die plek), weet ik niet helaas. Het was maar een klein plantje en de paar bladeren die de plant had waren bruin na de winter. Een halve meter verderop staat een jonge Eucalyptus glaucescens en een Fatshedera lizei 'variegata'. Beiden zonder bescherming en bladschade, dus erg koud is het op die plek niet geweest.
Toen in juni alles weer op temperatuur kwam, ging de plant zonder aarzelen uitstekend groeien en is zeker twee keer zo groot geworden. Het grootste blad is 43 cm (incl. steel). Echter geen fertiele bladeren. Ik heb besloten de plant in de grond te laten staan.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 nov 2013 22:51

Hoi deze kunnen niet zonder bescherming [met warmte bron ] bij ons overleven min.temp. is -4ºC. als het wel zo zou zijn hadden al velen deze pracht blechnum in de volle grond staan!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 nov 2013 02:26

Eduard schreef:Hoi deze kunnen niet zonder bescherming [met warmte bron ] bij ons overleven min.temp. is -4ºC. als het wel zo zou zijn hadden al velen deze pracht blechnum in de volle grond staan!
Gr. Eduard.

Spijtig, want het zou me een lief ding zijn als deze ruimtevreter 's winters niet de kas in hoefde. Hij staat nu opgebonden en dat scheelt wel. Polystichum proliferum afkomstig uit Australië welke ik vorig jaar had uitgeplant, heeft de afgelopen winter overleefd en is deze zomer weer mooi uitgelopen. Ik had hier noppenfolie plus een rietmat omheen gezet en dit met blad opgevuld. De bladeren van deze groenblijvende varen waren overigens al na de eerste vorst verdord. Ideaal is wanneer er een pak sneeuw valt voordat de vorst toeslaat. Maar daarop kan je hier niet rekenen.
Toch spreekt de ervaring van René tot mijn verbeelding. Het blad kan deze varen kennelijk wel missen. In de tuin heb ik een greppel gegraven om overtollig regenwater op te vangen. Incidenteel staat deze 1 of 2 dagen blank. Als ik hier de tabulare in zou planten, kan ik het gat met de varen 's winters afdekken met een rietmat ondersteund door bamboe. Met veel rottend blad en de bodemwarmte zal het eronder waarschijnlijk nauwelijks vriezen :?: :onzeker:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 nov 2013 02:36

Gerritzen schreef:
P1090519 75%.jpg

De plant heeft de afgelopen winter goed overleefd. Is deze zomer goed gegroeid, maar als ik er ooit een stammetje aan wil hebben dan zal ik de Blechnum toch moeten uitgraven, begrijp ik :cry:

groet,
René

Daarvoor heb je nog wel even de tijd, René. De ontwikkeling van een stam verloopt bij deze varen zeer traag, zeker als dat vergelijkt met bijvoorbeeld Blechnum gibbum. In de jaren '80 werd deze varen geïmporteerd met soms een aanzienlijke stam tot wel 1 m. Naar verluid waren deze varens afkomstig uit Zuid Amerika. Het was toen nog niet duidelijk om welke soort het ging. Mijn laatste exemplaar heb ik overgedragen aan varenkweker Braam. Of de in recente jaren opduikende jonge planten van deze moerplant afkomstig zijn, weet ik echter niet.
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 30 nov 2013 22:34

Draco, op pagina 1 zie ik een cordyline, welke soort is dat?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 07 apr 2014 12:57

@Draco; mag ik vragen waar jij ergens de Blechnum nudum hebt kunnen vinden?
Ik heb me al een tijdje rot gezocht achter deze varensoort maar kan hem nergens te koop aangeboden vinden.
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Foto album en video