palmgek schreef:Oja
, zijn er onder jullie nog mensen die wel is een Thevetia peruviana in bloei hebben gehad in NL/BE? Of zowieso hebben weten opkweken van zaad? Ik heb hier enkele zaden van, als het goed is zowel de gele als de oranje. Ben benieuwd of het de moeite loont...
Ik heb een paar jaar terug er een aantal gele opgekweekt uit zaad destijds van Griekse vakantie mee genomen . Vind het een echte eyecatcher dus ik zou zeggen zaaien en in de tuin ermee
Na 3jaar had ik nog geen bloei en toen heb ik ze opgeruimt . Ze werden behoorlijk groot dus heb ze een aantal keren in gesnoeid ( misschien daarom geen bloei gehad )
Als je verse zaden heb kiemen ze zeer snel . Binnen 2 weken .
een zaad bevat vaak meerdere zaadkamers waaruit meerdere zaailingen komen .
Ik stond toen wel even raar te kijken dat er meerdere zaailingen uit 1 pit kwamen ( dit komt niet bij alle zaden voor hoor .
Zaailingen groeien en vertakken zeer snel .Binnen een jaar heb je al een aardig struikje met mooi glanzend blad . Denk zelf dat ze na 2 jaar bloeien onder de gunstige omstandigheden daar .
Zaden zijn extreem giftig .In India plegen vee lmensen zelfmoord door deze zaden door te slikken .
edwin