regen en nog eens regen

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: regen en nog eens regen

Berichtdoor Hitch op 24 dec 2012 17:34

Hey Ed van mijn handen kan het niet zijn. Jij had dit al eens aangewend op het vorige forum en ik volgde je raad toen op en raak mijn boomvarens nooit met de handen aan maar ik heb hem wel pas laat in het jaar gehad en de vorige eigenaar laadde hem inderdaad met de blote handen uit dus het kan alleszins wel zijn dat dit de oorzaak is maar naar jou mening, kan het kwaad die schimmel of niet? Anders laat ik het zo en probeer ik het er over een weekje of zo wel af te borstelen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 dec 2012 17:53

Hoi, dat afborstelen zou ik wel doen, de eerste keer dacht ik ook dat dit geen kwaad kon helaas is waar die schimmel zat een flinke deuk ontstaan die nu nog altijd zichtbaar is, betrof het bij mij een D.fibrosa wiens stam uitsluitend uit wortels bestaat , en die waren dus op die plek weg geschimmeld, zijn het de stelen die een cooperi ook nog wel heeft is dat minder erg, mijn krulcooperi vertoond dit ook op plekken, dat veeg je weg, een goede oplossing is een kamerventilator te plaatsen op een klokje zodat je ieder uur een kwartier laat blazen, zo krijgen de schimmels weinig kans.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 dec 2012 19:01

Ik vraag me af of de stam van boomvarens gevoelig is voor schimmel. Jaren geleden bezocht ik het eiland Dominica voor een wandel en duikvakantie. Voor versteviging van de wandelpaden (hiking trails) werden boomvarenstammen (Cyathea, Sphaeropteris) toegepast vanwege de duurzaamheid. Ook worden uitgeholde stamsegmenten gebruikt voor het oppotten van epiphyten (D. antarctica). Schimmelvorming tijdens de wintermaanden kan 't gevolg zijn van teveel nattigheid waardoor de kop zelfs kan gaan rotten. Ik geef mijn boomvarens tijdens de winterrust nooit water op kop of stam. Nu is 't wel zo dat in de kas de relatieve luchtvochtigheid vrijwel constant 98% bedraagt, zodat de waterbehoefte gering is.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 dec 2012 19:25

Hoi Han, dan verschillen we hier in van mening! Dood materiaal is geen levend iets en gedraagt zich anders, Ik hou alles vochtig in de winter niet vaak [nu dus niet] zolang ik boomvarens heb, hier krijgt als er water gegeven wordt iedere soort water boven in het groeipunt, is dit schoon zal dit niet gaan rotten, zit het vol met bladafval zou dit wel kunnen gebeuren, in mijn stalling heerst ook 95% luchtvochtigheid.
Hou hier zolang ik stal +-12 jaar de verzorging op deze manier, en bij mij is nog nooit een plant gaan rotten, wel door die aantasting en weet ik 100% zeker dat het daar van was had n.l. echt moeten trekken om de D. fibrosa uit zijn pot te krijgen, en net daar kwam 6 maanden later die schimmel, kwam zelfs in de zomer nog terug, heeft heel lang geduurd eer dit stopte.
En een jaar toen ik sommige boomvarens zoals toen mijn grootste D.squarossa door verwaarlozing de stam indroogde door te weinig vocht van bovenaf, heb hem met heel veel moeite erdoor gekregen.
Heb het er wel eens met Ro over gehad die hier ook over begon, regen komt van boven en aangezien een groeipunt mooi in het midden ligt en open is zal dat buiten ook altijd nat worden!
En ja dit zijn mijn bevindingen die ik uiteraard niet wil opdringen! ieder kiest zelf hoe hun boomvaren te verzorgen, dit is mijn ervaring.
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens