door Eduard op 24 dec 2012 19:25
Hoi Han, dan verschillen we hier in van mening! Dood materiaal is geen levend iets en gedraagt zich anders, Ik hou alles vochtig in de winter niet vaak [nu dus niet] zolang ik boomvarens heb, hier krijgt als er water gegeven wordt iedere soort water boven in het groeipunt, is dit schoon zal dit niet gaan rotten, zit het vol met bladafval zou dit wel kunnen gebeuren, in mijn stalling heerst ook 95% luchtvochtigheid.
Hou hier zolang ik stal +-12 jaar de verzorging op deze manier, en bij mij is nog nooit een plant gaan rotten, wel door die aantasting en weet ik 100% zeker dat het daar van was had n.l. echt moeten trekken om de D. fibrosa uit zijn pot te krijgen, en net daar kwam 6 maanden later die schimmel, kwam zelfs in de zomer nog terug, heeft heel lang geduurd eer dit stopte.
En een jaar toen ik sommige boomvarens zoals toen mijn grootste D.squarossa door verwaarlozing de stam indroogde door te weinig vocht van bovenaf, heb hem met heel veel moeite erdoor gekregen.
Heb het er wel eens met Ro over gehad die hier ook over begon, regen komt van boven en aangezien een groeipunt mooi in het midden ligt en open is zal dat buiten ook altijd nat worden!
En ja dit zijn mijn bevindingen die ik uiteraard niet wil opdringen! ieder kiest zelf hoe hun boomvaren te verzorgen, dit is mijn ervaring.
Gr. Eduard.