Kosten boomvaren

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Kosten boomvaren

Berichtdoor Ronnie D op 16 dec 2010 10:14

Wat mag een boomvaren kosten? Ik heb er 1 in een tuincentrum gevonden en daar vragen ze 80 euro voor een boomvaren van stamhoogte ca 15cm diameter van ca 20cm en 8a12 bladeren hij is mooi groen er is niks op aan te merken aan de varen maar er staat er maar 1. Heb ze nog nergenst vaker gezien vandaar de vraag.

Heb wel al een ander koopje gedaan daar een cycas revoluta van 13cm stamhoogte en 15cm dikte en zeker 25 bladeren voor maar 20 euro :)

Daar hadden ze ook nog een oude grasboom xanthorrhoea preissii (black boy) staan die oud was, maar zag dat er wolluis op zat.

En een hele groten hyophorbe verschaffeltii staan van wel zeker 6meter hoog en ook nog een cycas van zeker 1 meter hoge stam. Was wel leuk om te zien :)
Ronnie D

12 bedankjes

Re: Kosten boomvaren

Berichtdoor KevinC op 16 dec 2010 11:39

Hey Ronnie :)

Weet je welke soort boomvaren het was? Als het een Dicksonia antartica was is 80euro ontzettend duur.
Normaal gezien kost een D. antartica 1-2euro per cm stamhoogte.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 16 dec 2010 12:06

Het was een Dicksonia, maar weet niet of er meer soorten zijn die volgen met een A

Waar zou ik dan beter kunnen kijken voor een boomvaren, ik woon tussen nijmegen en venray, dus het liefst niet in groningen of tegen de franse grens. Of zijn er forumleden die boomvarens verkopen?
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 dec 2010 12:41

Hoi Ron, het is een Dicksonia antartica, en eentje die wel goed geworteld zal zijn, dat maakt een groot verschil met een bare-root stam waar geen wortels aanzitten en ook nog geen blad heeft! Dat maakt hem een stuk aantrekkelijker en weet je in ieder geval dat hij een goede kans maakt het verder te redden ,wat je niet van een kaal stammetje kunt zeggen, dat moet nog blijken! Hier zit het prijsverschil al vind ik hem ook prijzig!
Bij jou redelijk in de buurt zit Tropical center in Panningen die normaal een aardig assortiment hebben en een eigen site, als je de naam intikt op google verschijnt hij, en als je inlogt zie je meteen wat ze hebben en wat daar de prijzen zijn! Succes.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 16 dec 2010 13:08

Hoi Eduard, ik zit net jou topic te bekijken van Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens. Maar die zijn mooi :shock: dat ze zo hard groeien moet ik dus ook rekening mee houden.

Welk type raad je mij aan, wat ik mooi vind is veel stokjes/oude bladeren aan de stam, stamhoogte 30 tot max 50cm hoog en dikke stam.

Ik wil er geen zonder wortels of bladeren, maar 1 met alles er op en er aan.

Deze die ik gezien heb bij intratuin zag er echt goed uit en stond in een grote pot

Tropical center gevonden op het net, die zit aardig in de buurt daar ga ik zeker eens kijken. Zou het liefst morgen al die kant op rijden maar weet dat mijn vriendin ook graag mee wil. Maar die heeft het te druk komende weken met de feestdagen (1e bloembindster van beroep). Dus januari zeker die kant op :mrgreen:
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 dec 2010 13:31

Hoi Ron, ik mag dat eigenlijk niet zeggen, maar doe het toch! Intratuin is erg duur! Soms hebben ze wel erg mooie exemplaren staan en is de verleiding groot! Maar als je het kunt opbrengen zou ik tot het voorjaar wachten dan komen nieuwe planten binnen bij veel afnemers is het aanbod groter en kun je ook beter een prijzenvergelijking maken, die gene die ik aangaf heeft normaal wel wat staan, maar we hebben ook een echte kweker in ons midden n.l. Ponga daar vind je alle soorten tegen scherpe prijzen, maar moet je een stukje verder rijen! Het ligt er maar aan wat je ervoor over hebt, wij hebben dit jaar al een voorproefje gehad n.l. een mini meeting in dat bedrijf, en dan gaan je ogen open!
Zelf kweek ik ook, maar dan moet je nog meer geduld hebben daar dit echte mini's zijn, maar mijn D. antarctica is ook zo begonnen, en zo'n volle kroon krijg je nooit meer met een bare-root exemplaar, zoals gezegd best nog wat te kiezen! Al zijn soorten die sporadisch ziet een beetje duurder dan de gangbare soorten, ik zou me een beetje verdiepen in de soorten kijken hoe groot ze worden, en wat je kunt plaatsen! Ook in de winter want de meeste soorten moet je koel stallen, maar vorstvrij.
Ik vind het moeilijk een advies van soort te geven er zijn veel soorten maar bekijk het even wat je kunt, en hoe veel je er voor over hebt zo'n plant te behouden, want daar is veel over te zeggen!!
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 16 dec 2010 13:48

Bedankt Eduard, dan wacht ik gewoon tot het voorjaar en ga mij er beter in verdiepen wat ze doen. Zijn er site's waar ik nog meer kan kijken dan www.boomvaren.be

Heb je een linkje van de ponga heb gegooglt kom ik op www.ponga.nl maar vind geen webshop, verschillende boomvarens en prijzen
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 dec 2010 13:58

Ronnie D schreef:Heb je een linkje van de ponga heb gegooglt kom ik op http://www.ponga.nl maar vind geen webshop

Zo'n plant koop je liefst niet online, een groot exemplaar kost aardig wat geld en dan wil je toch zeker zijn dat hij er goed en gezond uitziet ook? Als je online koopt weet je nooit wat je krijgt en daarom doe ik dat eigenlijk nooit voor grote/dure planten. Gewoon ter plaatse gaan en dan kan je zelf het mooiste exemplaar eruit kiezen, en krijg je in vele gevallen nog een leuke babbel met verzorgtips op de koop toe.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 16 dec 2010 14:11

Mij ging het er op dat ik wat kon zien wat ze verkopen, zoon plant koop ik ook nooit via een webshop. Ik wil zien wat ik koop, maar vind het vervelend als je ca 1,5 uur enkel in de auto zit en ze hebben niet wat je zoekt. Maar zal in het voorjaar eens kijken :thumb_up:
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 dec 2010 14:21

Hoi Ron zou je een keuze gemaakt hebben eventueel bij ponga, dan kun je onze boomvaren man Ro vragen, moderator op dit forum en werkzaam bij ponga in zijn eigen tijd! Zou je hem in het voorjaar eens kunnen vragen! En Ron kijk eens op de site die Raymond aangeeft boordevol info omtrent de Australische en Nieuw Zeelandse boomvarens,
http://www.forestferns.co.uk/fern-files ... -australis
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens