Bjorn, alleen de dicksonia en de cyathea worden samen door 1 thermostaat gestuurd, dwz slechts 2 korte lichtslangen.
De gewone verlichting bestaat uit 12 halogeenspots van 35 watt die ik verdeeld over 2 groepen het hele jaar vanuit huis kan schakelen. Dit heeft dus niets met de bescherming te maken.
Andere lichtslangen worden indien de temp daalt, aangesloten op een andere thermostaat.
Ik heb eigenlijk 3 groepen stroom in de tuin liggen, in totaal 36 stopcontacten

, dus ook 3 schakelaars die elk 12 stopcontacten schakelt. Om dan ff door te gaan, ook een gardena sprenkelinstallatie met 6 verschillende groepen met 200 mtr? waterslang, 3 verschillende aansluitpunten voor de tuinslang, een tuindouche en een weerstation met 4 temp/vocht sensors, uv-sensor,windmeter luchtdruk etc. dit aangesloten op een aparte pc die 24/7 aanstaat, alleen voor het weer bij te houden en mijn weerwebsite bij te houden.
Die website is een verhaal apart, de software en het weerstation zelf zorgen nog wel eens voor slapeloze nachten. Er zitten hier en daar wat fouten in de gegevens door software(instel)fouten en uitval van sensoren. zelf weet ik wat wel of niet klopt, dus alles blindelings geloven wat je aan gegevens ziet, is niet slim. De website heb ik eigenlijk ook voornamelijk om zelf naar het weer in mijn tuin te kijken als ik bv op het werk zit. Het fijnste vind ik nog wel mijn live webcam. Zo houdt mijn tuin me ook bezig terwijl ik niet ter plaatse ben.
Alles heb ik min of meer in 1 keer aangelegd en dus met zoveel mogelijk tegelijkertijd rekening gehouden.
En Eduard, een weerman ben ik zeer zeker niet. Heb er nagenoeg geen verstand van, het weerstation heb ik om de temp voor de exoten bij te houden. Het weerstation houdt alleen bij wat er bij mij gebeurt en voorspelt niets. Daar zijn andere soorten weerstations voor. Zeker hier in ons diepe zuiden is het weer een belangrijke factor en ik wil geen bloempotten-tuin die ik in de winter naar binnen moet slepen, ik wil het hele jaar een tuin en dus veel aandacht voor het weer. Ik lees wel veel over het weer op onweer-online en haal daar de weersverwachtingen vandaan. De aandacht voor het weer is dus ontstaan door de exoten. Ooit wil ik dan nog eens een keer een 'echt' weerstation, een uitgebreide Davis, maar dat is nog wel ff sparen.
De wortels, tja. Toen ik de cyathea kocht, was hij juist een paar dagen opgepot, omdat de wortels begonnen uit te lopen. We hebben de pot er wel daar ook weer af moeten halen, omdat hij niet in de auto paste... Dus hij is bij mij de grond ingegaan met een eerste aanzet van wortels. Of deze ook door zijn gaan groeien, weet ik niet. Toch heb ik een positief gevoel erbij en dat komt door de bare rooted dicksonia, die was bij mij vorig jaar in een paar weken tijd onvoorstelbaar goed geworteld. Uiteraard is dat heel wat anders, maar veroorzaakt wel dat positieve gevoel. Ik kan nu nergens de foto's vinden van de toestand tijdens aanschaf van de australis, maar zal ze zeker wel plaatsen als ik ze nog tegen kom.
Die Duitse importeur waar je het over hebt,is dat Kleo Montforts? Dat ziet er namelijk ook heel leuk uit wat die heeft en zit schijnbaar ook niet heel ver hier vandaan.
Maar goed dat je water hebt gegeven.
Raymond (ben ik nog wat vergeten te schrijven? )