Voorlopige uitslag van de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor amourath op 06 feb 2010 19:36

Christophe schreef:Bij de AVEVE. 1,5€/m² als ik het goed heb. Ik denk dat Davy dit nog wel zal weten. De rollen zijn 1,5m breed, en je kan per meter kopen. ;)

Denk persoonlijk dat je dat beter in een doe-het-zelf koopt, daar heb je verschillende afmetingen op rol kopen en ga je goedkoper af zijn. Ze hebben ook verschillende soorten, met kleine en grote noppen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 feb 2010 19:53

Dat is inderdaad nog niet zo'n gek idee. Ik vond het wat duur voor iets dat doorgaans als inpakmateriaal wordt gebruikt.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 06 feb 2010 19:57

Ja ze verkopen dat zeker in de AVEVE. Gohja, de prijs viel wel mee. Ik heb dan wel die genomen met de grote bubbels. Christophe: deze die ze daar verkopen gebruiken ze niet als inpakmateriaal hoor. Voor in te pakken gebruiken ze die kleine bubbels. Er is een verschil op. Dat verduren valt mee als je het dan in de zomer op een donkere plaats bewaar.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 06 feb 2010 21:46

Best is een UV bestendige noppenfolie, 3 laags, extra dikke met grote luchtkussens. Die is dan ook specifiek voor de land- en tuinbouw.

Bv:
http://matrickshandel.waterborg.nl/WEBS ... &menuId=26

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 06 feb 2010 23:38

Vandaag maar weer eens in de berging gaan kijken sinds 2 januari en alles staat er nog bij hoe het hoort. Wat wel opvalt is dat de basjoo en basjoo shakalin enkele cm groei hebben, de rest van de soorten is geen groei te zien maar de stammen zijn nog hard.

Ik had het volgens mij al een gezegd maar de soorten zijn: daijao, grand nain, siam red, 4 soorten sikkimensis, 2 soorten itinerans, acuminata sumatra, cheesemani, hookeri, st helens hybride, basjoo, basjoo shakalin en yunnanensis.
Afbeelding
Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 feb 2010 23:51

Ziet er allemaal nog goed uit hé Ro. Leuk om te zien. Bij zijn er enkele kapot gegaan waaronder de Ensete superbum. Beetje m'n eigen schuld. Beetje veel eigenlijk :( Hij stond uitgedroogd, maar nog mooi, en ik heb hem vermoedelijk teveel water tegelijk gegeven :(

Nuja, uit je fouten leer je hé :) Ik heb er wel wat spijt van omdat dit een van de soorten was die ik graag wou overhouden :|

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 07 feb 2010 17:32

Vandaag bezig geweest om sommige planten extra in te pakken, ook op aanraden van Kristof de binnenkant van de overkapping bekleed met noppenfolie, dit bij de Butia en Brahea. Ook heb ik een extra afdak gemaakt voor de W. robusta´s en paraplu´s in de kruin van de C. humilis gezet.

Zo stonden de robusta´s:
Afbeelding

En zo liggen ze tijdelijk tot de vorst weer weg is, bij de stengste nachten wordt er nog een deken om de stam gewikkeld:
Afbeelding

Paraplu's voor de C. humilis, het is alleen om de groeipunten te beschermen tegen regen/ sneeuw:
Afbeelding

De meeste pot planten vandaag ook eens nagekeken en eigenlijk hebben alleen de L. australis en de L. chilensies blad schade aan de oudere bladeren. De gene die mij een beetje verbazen zijn de B. edulis, Parajubaea soorten en de Rhapis soorten, hier had ik al een klein beetje schade verwacht. De uiteindelijk uitslag zal pas ergens in april zijn.
Afbeelding

Tot mijn grote verbazing kwam ik net een lieveheersbeestje tegen, zal dit vast een voorteken zijn dat het mooie weer er aan komt, de halsbandparkieten zijn ook al vol actief net zoals vele andere dieren die je meestal pas ziet als het voorjaar begint.
Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 07 feb 2010 17:44

Je blijft me steeds verbazen met het aantal planten je hebt staan Ro! :o

Wat mooi zeg! Ik denk zelf ook dat de lente niet zo ver meer is en dat het snel warmer zal worden; (hoewel het blijkbaar komende week weer flink koud wordt in België)

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65239-Home.html

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 07 feb 2010 20:38

p e t e r schreef:Best is een UV bestendige noppenfolie, 3 laags, extra dikke met grote luchtkussens. Die is dan ook specifiek voor de land- en tuinbouw.

Bv:
http://matrickshandel.waterborg.nl/WEBS ... &menuId=26

Peter

Ik heb van die denk ik! Zeer goed. De pot van de Humilis is nooit echt door en door bevroren geweest! Ik had natuurlijk nog wel die doeken die ik over pot en al plaatste.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 20 feb 2010 09:39

Gisteren de planten nagelopen en had een speer pull bij de Parajubaea torallyi en P. sunka, de speren bij de P. microcarpa zit nog stevig vast. Ik had ook een speer in mijn handen bij een kleine Jubaea.
Ik hoop dat de schade een beetje beperkt blijft maar ben bang van niet.

Zoals het weer er nu uitziet en als de voorspellingen kloppen kan ik net zoals vorig jaar de Musa's half maart weer uitplanten.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming