verwarmingskabels

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: verwarmingskabels

Berichtdoor Nosferatu op 20 nov 2013 07:15

Mijn warmtekabel met thermostaat gaat aan bij minder dean 4 graden.
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 20 nov 2013 08:24

Hoe bedoel je lichtsnoer dieet
En hoe pak jij ze in dan
De test lijkt me super
Voor de mijne is het wel de eerste winter
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor rduijn op 04 dec 2013 17:52

Beste palmvrienden,

Al mijn exoten staan bij mij in grote ‘tenten’. Dit zijn hokken van houten balken die rondom voorzien zijn van 2x 3-laags noppenfolie en een transparante golfplaten dak. In deze ruimtes maak ik, afhankelijk van de grootte, gebruik van 1 of 2 ventilatorkachels die bij 0°C inschakelen en weer uit bij 3°C. Ik overweeg ook nog om er een zwenkventilator in te zetten die af en toe inschakelt (via een tijdklok) om zo extra ventilatie te krijgen in de tenten.

Daarnaast maak ik in mijn tenten ook gebruik van verwarmingskabel. Ik heb zelf een grote voorkeur voor de siliconen verwarmingskabel omdat deze betrouwbaarder is en omdat hier fijner mee te werken is dan met lichtslang. Het type dat ik gebruik, heb ik ook al langs zien komen in dit onderwerp en dat is die van Rep Tech. Gevoelige exoten zoals de phoenix c. en musa worden beschermd vanaf 1°C via een thermostaat en voor enkele andere palmsoorten zoals de brahea en butia schakelt deze thermostaat pas in bij ongeveer -5°C.

Door gebruik te maken van verwarmingskabel en ventilatorkachels creëer ik een soort van redundantie. Mocht de thermostaat van de verwarmingskabel(s) uitvallen dan heb ik in ieder geval nog de ventilatorkachels en andersom. Tegen spanningsuitval ben ik niet beschermt en om een aggregaat te plaatsen gaat me nu nog wat te ver.

Als controle gebruik ik lampen die gelijktijdig inschakelen met de ventilatorkachels en verder sensoren in de ‘tenten’ die mij een seintje op mijn android geven als de temperatuur in één van de tenten onder de -6°C. komt.

Greetz,
Robert
rduijn

9 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 04 dec 2013 18:53

Geweldig prima bescherming
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 dec 2013 23:13

Als controle gebruik ik lampen die gelijktijdig inschakelen met de ventilatorkachels en verder sensoren in de ‘tenten’ die mij een seintje op mijn android geven als de temperatuur in één van de tenten onder de -6°C. komt.

Welke sensoren zijn dit ? Klinkt interessant.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor plasta op 04 dec 2013 23:24

Peter, er komen steeds meer weerstations op de markt met de mogelijkheid die te koppelen aan android en de i-belmachines.
Een voorbeeld: http://www.weerstationkopen.nl/netatmo- ... f4669da377

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor rduijn op 05 dec 2013 00:39

plasta schreef:Peter, er komen steeds meer weerstations op de markt met de mogelijkheid die te koppelen aan android en de i-belmachines.
Een voorbeeld: http://www.weerstationkopen.nl/netatmo- ... f4669da377

Raymond

De Net Atmo weerstation ken ik, maar ondanks de zeer mooie vormgeving en een bereik van, geloof ik, 100m. heb ik hier toch niet voor gekozen omdat:

* Max. 3 sensoren toegevoegd kunnen worden (als ik het goed heb) en dat was voor mij te weinig.
* Je een Android versie 4 device voor nodig hebt, moet ik een andere mobiel aanschaffen ;)
* Ik naast een weerstation met controle mogelijkheden ook andere zaken wil kunnen schakelen/regelen met één en dezelfde app. Zo als bijv. thermostaat en lichtschakelaars.

Mijn keuze is toen gevallen op de Home Wizard. Met deze 'kit' kan je zoveel meer als alleen sensors uitlezen, deze kan ook je verlichting schakelen, signaleren/detecteren, enzovoorts. Helaas max. 5 temp/hygro sensoren, 1 regensensor en een windsensor. Maar dat is voor mij voorlopig voldoende.

Ander voordeel is denk ik dat alle klikaan-klikuit producten hiermee kunnen samenwerken. Zitten op dezelfde radiofrequentie. Nadeel vind ik wel het bereik van de sensors en schakelaars, max 30m.

Tenslotte wil ik zeggen dat deze oplossing zeer toegankelijk is voor mensen die niet erg bekend zijn met programmeren, elektronica en dergelijke. Ik experimenteer ook wat met bijv. een Raspberry Pi minicomputer, bouwprints, relais en sensoren, maar dat is niet voor iedereen hier weggelegd.

Greetz,
Robert
rduijn

9 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 dec 2013 01:00

Interessant maar met 5 sensors wordt het toch erg duur vind ik.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor rduijn op 05 dec 2013 02:13

p e t e r schreef:Interessant maar met 5 sensors wordt het toch erg duur vind ik.

Zeker niet het goedkoopste als je het alleen wilt gebruiken voor het uitlezen van (max. 5) sensoren, 1 regenwatermeter en 1 windmeter.

Voor mij was het vooral interessant omdat ik via de app naast uitlezen van sensoren ook mijn cv-verwarming kan aanslingeren op afstand. Via schakelfuncties ook verlichting, waterval en andere 220V apparatuur in de tuin kan bedienen/aansturen via mijn telefoon of tablet. En verder gebruik ik deze om via scenes mijn lichten eenvoudig beheren. Zo kan ik bijv. alle lampen in de woonkamer dimmen/uitschakelen met mijn scene "Film". Je kan dus best veel regelen met deze kit en het is zeer laagdrempeling voor niet techneuten.

Overigens heb ik voor de homewizard weather kit met 2 extra sensoren zo'n 360,- betaald geloof ik.

Greetz,
Robert
rduijn

9 bedankjes

Berichtdoor plasta op 05 dec 2013 02:18

:off_topic:
Robert, heb je voor die Raspberry Pi minicomputer ook nog leuke tuindingen bedacht?
Heb al regelmatig zo'n speelcomputertje willen aanschaffen, maar nog steeds geen goede smoes kunnen bedenken waarvoor ik hem moet gaan gebruiken.....

Raymond
plasta

146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming