Palmbomen op openbare plaatsen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmbomen op openbare plaatsen

Berichtdoor Dim op 12 mei 2011 15:27

Passeer hier net in Hooglede centrum en zie dat op een rondpunt een 6 tal Tr fortunei stamhoogte 40 cm aangeplant zijn. Ik weet niet of ze er al lang staan, ze waren me allesins nog niet opgevallen. Zouden er nog veel openbare plaatsen in Belgie zijn waar palmbomen staan.

Dim
Dim

8 bedankjes

Re: Palmbomen op openbare plaatsen

Berichtdoor francois eijkhout op 12 mei 2011 18:57

Ik ben ze in holland nog niet tegen gekomen lijkt me kicken Groeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 12 mei 2011 19:47

Bij ons in Nesselande (wijkje verder als Zevenkamp) staan er best veel aan het strand.
Alleen niet in al te beste toestand.

Op de foto's waren ze net geplaatst.
Bijlagen
600.jpg
600.jpg (135.82 KiB) 6205 keer bekeken
ZHP2.jpg
ZHP2.jpg (10.82 KiB) 6205 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door wsnbm op 13 mei 2011 10:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 12 mei 2011 21:02

Dim schreef:Passeer hier net in Hooglede centrum en zie dat op een rondpunt een 6 tal Tr fortunei stamhoogte 40 cm aangeplant zijn. Ik weet niet of ze er al lang staan, ze waren me allesins nog niet opgevallen. Zouden er nog veel openbare plaatsen in Belgie zijn waar palmbomen staan.

Dim

Heb deze over laatst ook zien staan toen ik naar floralux reed. (En beetje verder in 2 voortuinen ook) Zeer mooi op een rond punt trouwens, beetje côte d' azur stijl :lol:

Meer van dat zou ik zeggen!
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 12 mei 2011 21:14

Heb ook al Trachycarpus fortunei aan de zee zien staan. Ook olijfbomen zie je daar wel vaker langs de dijk of in de zijstraten.

Toen ik drie jaar geleden naar het zuiden van Engeland ging was ik geschrokken van de vele soorten palmen(Chamaerops, Phoenix, Washingtonia, Trachycarpus, Butia,..) die er aangeplant waren in het straatbeeld en de hotels. Natuurlijk is het klimaat daar wel wat verschillend maar met laatste strenge winters zal er toch veel schade zijn.
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 12 mei 2011 21:17

vond het ook raar in Londen toen ik er was in de winter, zoveel palmen aan de hotels zelfs washingtonias en niet eens beschadigd... en het was er idd beter weer dan in Belgie...
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 12 mei 2011 21:48

fordbully schreef:vond het ook raar in Londen toen ik er was in de winter, zoveel palmen aan de hotels zelfs washingtonias en niet eens beschadigd... en het was er idd beter weer dan in Belgie...

Heb je de fora uit Engeland deze lente een beetje gevolgd?Zeer veel schade bij Butias,Washingtonia,Phoenix;Het is daar op vele plaatsen -10° geweest op plaatsen waar het normaal in de winter niet onder de -3° komt.Vele palmliefhebbers zien het niet goed meer zitten en herplanten enkel Trachies en zien Jubaea als enige alternatief voor verderpalm,Phoenix werd met de duizenden in tuincentra in het zuiden verkocht en ze konden er jaren van genieten maar nu de ontnuchtering na de koudste winter in Gr Brit in tientallen jaren.Ze hadden daar diepere minima dan bijv. in zuidwest vlaanderen waar het de laatste winters maar -7° werd en de vorstperiode minder lang was dan in Engeland waar ze dan ook een uitzonderlijk koude winter hadden.In Gr Brit staan er in het zuiden zelfs Phoenixen op ronde punten.Ik las op Frans forum dat er vaak palmen gestolen worden op plaatsen waar ze in het openbaar groen aangeplant worden,jammer.Ik vrees er hier ook voor al men her en der Trachies zou aanplanten in openbare parken en groenstroken.Ik heb bijna 10 j bij de groendienst gewerkt en vaak werden planten gestolen vlak na de aanplant ,vooral Buxus,Lavendula maar ook 1jarigen werden uit bloempotten gejat.Grote Trachies zullen misschien zwaar uitvallen voor dieven maar als men gaat beginnen met palmpjes met stammetjes tot 50 cm gaan die rap vleugeltjes krijgen.Op een rond punt staan ze wel veiliger dan in een rustig park.De eerste aanplantingen zullen gericht moeten uitgevoerd worden.Eenmaal er op genoeg plaatsen zouden staan lost het probleem hem meestal op.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 12 mei 2011 23:07

Moet daar erg geweest zijn.

We kunnen natuurlijk ook af en toe wat Trachycarpus fortunei zaadjes in de natuur in strooien :).

Enkele jaren geleden heb ik eens een zaakje zaad verdeeld over een bosje in de buurt. Die zaailingen-plantjes zijn nu al een 3 jaar oud en staan er nog steeds, hopelijk staan ze er binnen 10 jaar nog...
Olie1605

55 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 13 mei 2011 00:00

fora niet gevolgd neen, wel jammer dat er zoveel schade geweest is, het stond mooi in Engeland al die palmen, heel jammer...
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 13 mei 2011 08:18

Als het fortuneis zijn knappen ze waarschijnlijk wel op ik heb er drie met stammetje kon de speer er pas uit halen en ze zijn weer opgeknapt ik had ze trouwens niet behandeld, ging het maar zo goed met mij butia's Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen