fordbully schreef:vond het ook raar in Londen toen ik er was in de winter, zoveel palmen aan de hotels zelfs washingtonias en niet eens beschadigd... en het was er idd beter weer dan in Belgie...
Heb je de fora uit Engeland deze lente een beetje gevolgd?Zeer veel schade bij Butias,Washingtonia,Phoenix;Het is daar op vele plaatsen -10° geweest op plaatsen waar het normaal in de winter niet onder de -3° komt.Vele palmliefhebbers zien het niet goed meer zitten en herplanten enkel Trachies en zien Jubaea als enige alternatief voor verderpalm,Phoenix werd met de duizenden in tuincentra in het zuiden verkocht en ze konden er jaren van genieten maar nu de ontnuchtering na de koudste winter in Gr Brit in tientallen jaren.Ze hadden daar diepere minima dan bijv. in zuidwest vlaanderen waar het de laatste winters maar -7° werd en de vorstperiode minder lang was dan in Engeland waar ze dan ook een uitzonderlijk koude winter hadden.In Gr Brit staan er in het zuiden zelfs Phoenixen op ronde punten.Ik las op Frans forum dat er vaak palmen gestolen worden op plaatsen waar ze in het openbaar groen aangeplant worden,jammer.Ik vrees er hier ook voor al men her en der Trachies zou aanplanten in openbare parken en groenstroken.Ik heb bijna 10 j bij de groendienst gewerkt en vaak werden planten gestolen vlak na de aanplant ,vooral Buxus,Lavendula maar ook 1jarigen werden uit bloempotten gejat.Grote Trachies zullen misschien zwaar uitvallen voor dieven maar als men gaat beginnen met palmpjes met stammetjes tot 50 cm gaan die rap vleugeltjes krijgen.Op een rond punt staan ze wel veiliger dan in een rustig park.De eerste aanplantingen zullen gericht moeten uitgevoerd worden.Eenmaal er op genoeg plaatsen zouden staan lost het probleem hem meestal op.