door hexina op 14 jun 2011 09:43
Hoi Marc,
Ik weet heus dat er vele mooiere bomen zijn daar heb ik me al lang in verdiept.
Echter ben ik een beginneling en beperk ik me nu voorlopig tot deze soort.
Later wil ik wellicht uitbreiden. Een yucca filamentosa heb ik al eens gehad deze is echter van mijn vader geweest en toen hij ging verhuizen heeft hij besloten vanwege zijn grote en omvang te laten staan. (ruim 3 meter hoog en 2 meter breed) Wij hadden er destijds geen plaats voor in onze tuin en zeker nu ik kinderen heb wil ik hem niet hebben vanwege zijn scherpe stekels. De bananen kan ik hier wel planten maar door de stevige wind die hier boven op de berg regematig de tuin in blaast is hij denk ik gewoonweg niet geschikt. Wil het wel gaan proberen om te kijken hoe dat gaat. Verder wil ik me dadelijk best orienteren op andere palmsoorten maar door mijn open tuin ben ik bang dat ze me kapot waaien. Ik denk dat ik me wel genoeg verdiept heb hoor maar niet alles is zomaar mogelijk maar dat moet iemand als jij toch weten he Marc_s want jij hebt je blijkbaar ook niet goed verdiept in het feit dat het wel ligt aan de omstandigheden die zich in je tuin voordoen. Iedere tuin heeft een andere ligging en hebben diverse omstandigheden.
Mijn tuin ligt op een heuvel, ik vang veel wind, het kan er extreem heet worden(de tuin ligt op het zuiden) en in de winter extreem koud doordat ik dus veel wind vang.
Verder heb ik niet zo heel veel ruimte om planten binnen te laten overwinteren en ook niet de tijd en de kracht iedere winter een verzameling palmbomen in te pakken en te laten overwinteren. Ik kan geen complete bouwwerken om een plam creeeren.
ik vind de Phoenix Canariensis bijvoorbeeld heel erg mooi maar ik ben bang dat ik deze plant hier heel moeilijk zou kunnen houden en als ik hem toch besluit te gaan houden hier dan wil ik zeker weten dat ik hem ook de juiste behandeling en bescherming kan bieden in de vorst en winterperiode.
Verdiep je eerst eens in iemand en de omstandigheden van diens tuin voordat je tegen iemand zegt dat die persoon zich maar eens moet verdiepen in andere palmen.
Dat er mooiere palmen zijn daar heb je gelijk in hoor maar ik vind mijn trachy's erg mooi en ze doen het momenteel gewoon echt super goed. Ik heb al sinds april 2 nieuwe bladeren gehad en nummer speer nummer 3 komt nu omhoog. En ik verdiep me nu liever in de palmen die ik hier momenteel heb staan en dat zijn mijn waggies.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."