winterharde en snel groeiende makkelijke palmboom

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: winterharde en snel groeiende makkelijke palmboom

Berichtdoor hexina op 19 mei 2011 10:41

he Marc heb jou een privebericht gestuurd maar je antwoord niet?

Wat is een fertometer precies dan en waar kan ik die kopen?
En wie heeft er nog meer ervaring met dat apparaatje?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 23 mei 2011 16:54

Hoi Esther,

Ik heb nadat ik heb bovenstaande bericht had gelezen jouw ook een mail gestuurd omdat ik niets gekregen had.

Maar daar hier dus ook geen reactie op komt gaat er wat mis.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor hexina op 24 mei 2011 08:26

hoi marc hebje een nieuwe PB gestuurd volgens mij is er met de vorige toch iets niet goed gegaan.

Groetjes
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor hexina op 03 jun 2011 19:40

De trachy's staan nog geen 2 maanden en inmiddels is het wachten tot de tweede speren zich openvouwen. Ben echt helemaal verliefd op onze tropische bomen hihihihi :tong:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 03 jun 2011 22:58

Esther,

Weet je hoeveel mooie tropische bomen er zijn en deze vind ik persoonlijk nog niet eens de mooiste.
Maar dat is smaak en als jij je er eens wat in zou verdiepen zou je er ook tegen komen waarvan je hoop dat ze in je tuin konden staan.

Dan heb je nog de bananen, yucca's, cordilines enz

Fijne zondag

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 jun 2011 09:43

Hoi Marc,

Ik weet heus dat er vele mooiere bomen zijn daar heb ik me al lang in verdiept.
Echter ben ik een beginneling en beperk ik me nu voorlopig tot deze soort.
Later wil ik wellicht uitbreiden. Een yucca filamentosa heb ik al eens gehad deze is echter van mijn vader geweest en toen hij ging verhuizen heeft hij besloten vanwege zijn grote en omvang te laten staan. (ruim 3 meter hoog en 2 meter breed) Wij hadden er destijds geen plaats voor in onze tuin en zeker nu ik kinderen heb wil ik hem niet hebben vanwege zijn scherpe stekels. De bananen kan ik hier wel planten maar door de stevige wind die hier boven op de berg regematig de tuin in blaast is hij denk ik gewoonweg niet geschikt. Wil het wel gaan proberen om te kijken hoe dat gaat. Verder wil ik me dadelijk best orienteren op andere palmsoorten maar door mijn open tuin ben ik bang dat ze me kapot waaien. Ik denk dat ik me wel genoeg verdiept heb hoor maar niet alles is zomaar mogelijk maar dat moet iemand als jij toch weten he Marc_s want jij hebt je blijkbaar ook niet goed verdiept in het feit dat het wel ligt aan de omstandigheden die zich in je tuin voordoen. Iedere tuin heeft een andere ligging en hebben diverse omstandigheden.

Mijn tuin ligt op een heuvel, ik vang veel wind, het kan er extreem heet worden(de tuin ligt op het zuiden) en in de winter extreem koud doordat ik dus veel wind vang.
Verder heb ik niet zo heel veel ruimte om planten binnen te laten overwinteren en ook niet de tijd en de kracht iedere winter een verzameling palmbomen in te pakken en te laten overwinteren. Ik kan geen complete bouwwerken om een plam creeeren.

ik vind de Phoenix Canariensis bijvoorbeeld heel erg mooi maar ik ben bang dat ik deze plant hier heel moeilijk zou kunnen houden en als ik hem toch besluit te gaan houden hier dan wil ik zeker weten dat ik hem ook de juiste behandeling en bescherming kan bieden in de vorst en winterperiode.

Verdiep je eerst eens in iemand en de omstandigheden van diens tuin voordat je tegen iemand zegt dat die persoon zich maar eens moet verdiepen in andere palmen.
Dat er mooiere palmen zijn daar heb je gelijk in hoor maar ik vind mijn trachy's erg mooi en ze doen het momenteel gewoon echt super goed. Ik heb al sinds april 2 nieuwe bladeren gehad en nummer speer nummer 3 komt nu omhoog. En ik verdiep me nu liever in de palmen die ik hier momenteel heb staan en dat zijn mijn waggies.
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 14 jun 2011 11:05

Esther,
Ik weet dat het tuin afhankelijkis en daarom schrijf ik ook "waarvan je hoopt dat ze in je tuin kunnen staan"
En met verdiepen bedoel ok alleen al eens naar de diverse soorten trachycarpus te kijken want de wagnerianus is zeker niet de mooiste van deze soort.
In mijn tuin kan enkele trachycarpus planten enkele sabals en Rhapidophillum hysterix en dan houdt het op.
De rest moet naar binnen in de winter.

Sorry dat jij je aangevallen voelt maar ik heb hetweer eens een beetje ongelukkig geschreven en dat komt door mijn dyslectie en Aspergers waardoor ik dingen vaak schrijf of zeg die verkeerd overkomen.
Het heeft me al een huwelijk gekost omdat ik steeds verkeerd begrepen werd, omdat ik het niet goed verwoord.

Maar ik kan er alleen op letten en het gebeurd wel vaker en dan heb ik het niet gezien.
Totdat ik de reactie krijg en mijn vrouw dan moet vragen wat ik weer eens verkeerd gezegd heb.

Groeten Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 jun 2011 11:19

nou marc het was idd ongelukkig omschreven en wist niet dat je dyslectisch was. excuses ook van mijn kant. btw voelde me niet aangevallen hoor.
ja ook andere trachy soorten zijn erg mooi.

geeft niet marc ik vin\d je nog steeds aardig hoor. :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 14 jun 2011 13:01

@Hexina je tuin kan erg heet worden en ligt op het zuiden lees ik;maar ook soms veel wind.Als je eens wat anders wil dan is een Jubaea misschien een goed idee ,deze kan als hij het zaailingstadium voorbij is veel beter tegen de wind dan bijv. Trachycarpus en is ook ideaal voor plaats op het zuiden met veel zouren.Je woont zoals ik zie op een heuvel,je hebt dan ook waarschijnlijk geen last van teveel water in de winter.Enig nadeel is dat je bij de Jubaea een stevig dakje waarvan je de zijkanten moet kunnen dichtdoen moet bouwen elke winter(en op koude plaatsen bij aanhoudende vorst ook mogelijks een lichtslang die aanmoet).Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 14 jun 2011 16:11

Eddy,

In zuid-limburg heeft het 3 jaar geleden zo'n 20 graden gevroren en daar kan een jubaea niet echt tegen.
Ik heb er a 3 geprobeerd en ik heb al 3 dode jubaea's, gelukkig als van kleins afaan zelf opgekweekt anders was het een duur grapje geworden.
Ik ben dan wel iemand die niet met lichtslangen ed gaat rondrennen.
Zolang het gaat wil ik nog wel een emmer of grote kuip over de palm of plant gooien maar als hij daaruit is gegroeid is het dan jammer.

Dus iemand die iederjaar wil beschermen krijgt mijn zegen en zal dan ook wel een aantal jaren plezier van de plant hebben totdat hij de omvang krijgt dat het niet meer gaat en dan is het jammer.
OK, je hebt er dan wel jaren plezier van gehad maar dan vindt ik het nog zonde en daarom moet hij het overleven in mijn tuin en anders in kuip blijven.

Zo zie je ieder het zijne.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen