Palmen, het leek zo leuk.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmen, het leek zo leuk.

Berichtdoor marcelmars op 03 mei 2012 09:42

Gister de palmpjes gecontroleerd waar nog een speer in zat, bij 2 kon ik de speren er ook weer uittrekken, cuprex in de gapende gaten gegooid, (wat ik bij de andere ook heb gedaan), potjes eroverheen gedaan, nu maar afwachten wat ze gaan doen, 5 kleine palmpjes met gapende gaten en 1 middelgrote palmpje met gat, en zaailingen allemaal dood, goed begin.
Maar hopen en afwachten dat er nieuwe speren gevormd gaan worden.
Ieder geval wel bedankt voor jullie bemoedigende woorden :D en stukje, maar het blijft ellende. :(
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 03 mei 2012 09:49

Och ja ik snap helemaal wat je bedoeld! Hier staan nu 4 gapende gaten van trachy's met speerrot en nog 2 waarvan nog geen enkele groei is te bekennen maar ze zien er niet best uit. Verder ook veel zaailingen verloren, maar degene die overblijven zijn wel de sterkste moeten we maar denken. Inmiddels ook 2 yucca rostrata met koprot, dus fijn is het allemaal niet. Maar kop op en gewoon doorgaan hoor het is te leuk deze hobby! En laten we hopen dat er weer het 1 en ander hersteld van speerrot, ik blijf ook hopen!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 06 mei 2012 05:12

Ik heb aardig wat T. fortunei survivors here. De kneusjes zijn dood. Planten zijn 6 jaar oud en van de koude grond.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 06 mei 2012 08:50

cpo schreef:Hoe snel is die hersteld IVan??? ik heb gisteren nog een palm met speerrot ontdekt, baal er enorm van, want het was een mooi stammetje en de wortelkluit was echt enorm goed doorgeworteld!

een week of misschien 2 weken :?

hier de rostrata's trouwens zonder schrammetje maar twee kleine linearis koprot, moederplant ziet er ook niet meer zo mooi uit. ervaar ze dus niet geschikter dan de rostrata of thomsoniana ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 06 mei 2012 10:33

oh dat is dan weer verrassend van die yucca's. Hier ook van de week speerrot ontdekt bij een mooie palm met ook een dikke wortelkluit, heb nu een pot op zijn kop gezet, hopelijk hersteld deze ook snel.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 06 mei 2012 11:38

Hallo,

Gouden medaille : Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus, eerste jaar in volle grond, stamhoogte 60 cm, bladschade maar gezien de erg beperkte bescherming, moet ik de gouden medaille toch aan deze plant geven, voor dit jaar is een eerste speer ontvouwen, de tweede gaat ook goed.

Zilveren medaille : Trithrinax Campestris, kleiner exemplaar in de volle grond, afgeschermd van alle vocht in de periode november / maart, omringd met stro om de vochtigheidsgraad te verminderen. Geen enkele schade te bespeuren, 3 speren groeien duidelijk en openen zich langzaam.
Deze plant was al mijn lieveling voor de winter. Binnenkort bouw ik een mooi glazen serretje rondom de plant, wie weet kan ik de plant zo jaren houden en een wat grotere Trithrinax is een prachtplant.

Bronzen medaille. Butia Eriospatha, eerder kleiner exemplaar in de volle grond, ook deze plant afgeschermd van alle vocht in de periode nov - maart. Duidelijke schade, de plant is helemaal niet mooi meer, maar de speer is en blijft groen en groei herneemt zich langzaam maar duidelijk. Toch een mooie prestatie van deze slecht middelmatig winterharde plant.

De lange lijst van verliezers.

2 T. Fortunei ( volle grond ), speerrot en verval, herstel laat op zich wachten.
Alle chamaeropsen, in pot en volle grond naar de palmenhemel, 1 groter exemplaar kan zich misschien nog herstellen
R. Hystrix ( volle grond ) speerrot
J. Chilensis : speerrot, palm stond niet eens buiten in februari.
Y. Rostrata ( volle grond ), koprot, herstel acht ik nog mogelijk
Wagnerianus in pot, speerrot

Andere exoten hebben zijn niet de ganse tijd (begin februari) buitengebleven en het leven gaat voor hen gelukkig verder. ( behalve dan voor de Chilensis )
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmsoort op 09 mei 2012 14:52

Ja zulke dinge ook mee gemaakt in het begin.
Maar door veel te lezen en te investeeren in overwinterings plaatsen is de sterfte sterk af genomen.
En toch ook van een paar soorten afscheidt genomen die ons klimaat niet zo goed aan kunnen.
palmsoort

1 bedankjes

Berichtdoor alexz op 10 mei 2012 01:19

Ook ik ben mei 2011 begonnen met deze geweldige hobby, na me flink ingelezen te hebben o.a. hier en diverse andere forums. Ik woon in het oosten van Nederland waar het vrij koud is geweest dus heb erg veel schade, maar dat had ik eigenlijk ook wel verwacht na dit eerste jaar :)
Zoals anderen al aangeven hier is het ook een beetje een leerproces, alles wat ik vorig jaar aangekocht heb was dan ook niet al te duur.
Heb nu 4 Chamaerops Humilis verloren, 3 van de 4 Fortunei staan er verloren bij (speer nog wel vast), de grootste van de 2 Wagnerianussen toont gelukkig al iets groens. De Ensete ventricosum maurelli was al dood na de eerste week lichte vorst. De palm zaailingen die buiten in zo'n goedkoop minikasje stonden kan ik ook wel afschrijven denk ik maar gelukkig staan er binnen nog genoeg haha :)

Vallen, opstaan en positief blijven, vooral in de eerste jaren denk ik! :)

Groeten Alex
alexz

0 bedankjes

Berichtdoor plasta op 10 mei 2012 01:48

:welkom: alexz
De winters zitten niet mee wat betreft onze hobby, maar daardoor worden de grenzen qua planten wel duidelijker en worden andere nieuwe planten weer gevonden en geprobeerd. Er valt nog voldoende te ontdekken in de exotische plantenwereld wat ook voor onze omgeving geschikt is met eventuele bescherming.
Het is een ontdekkingsreis, een exotentuin :mrgreen:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor alexz op 10 mei 2012 01:57

Thanks Raymond!

En leuk ook vooral, die ontdekkingsreis! :)
alexz

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen