door palmguy op 06 mei 2012 11:38
Hallo,
Gouden medaille : Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus, eerste jaar in volle grond, stamhoogte 60 cm, bladschade maar gezien de erg beperkte bescherming, moet ik de gouden medaille toch aan deze plant geven, voor dit jaar is een eerste speer ontvouwen, de tweede gaat ook goed.
Zilveren medaille : Trithrinax Campestris, kleiner exemplaar in de volle grond, afgeschermd van alle vocht in de periode november / maart, omringd met stro om de vochtigheidsgraad te verminderen. Geen enkele schade te bespeuren, 3 speren groeien duidelijk en openen zich langzaam.
Deze plant was al mijn lieveling voor de winter. Binnenkort bouw ik een mooi glazen serretje rondom de plant, wie weet kan ik de plant zo jaren houden en een wat grotere Trithrinax is een prachtplant.
Bronzen medaille. Butia Eriospatha, eerder kleiner exemplaar in de volle grond, ook deze plant afgeschermd van alle vocht in de periode nov - maart. Duidelijke schade, de plant is helemaal niet mooi meer, maar de speer is en blijft groen en groei herneemt zich langzaam maar duidelijk. Toch een mooie prestatie van deze slecht middelmatig winterharde plant.
De lange lijst van verliezers.
2 T. Fortunei ( volle grond ), speerrot en verval, herstel laat op zich wachten.
Alle chamaeropsen, in pot en volle grond naar de palmenhemel, 1 groter exemplaar kan zich misschien nog herstellen
R. Hystrix ( volle grond ) speerrot
J. Chilensis : speerrot, palm stond niet eens buiten in februari.
Y. Rostrata ( volle grond ), koprot, herstel acht ik nog mogelijk
Wagnerianus in pot, speerrot
Andere exoten hebben zijn niet de ganse tijd (begin februari) buitengebleven en het leven gaat voor hen gelukkig verder. ( behalve dan voor de Chilensis )
Vriendelijke groeten
Guy