Reddingproject tracycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Folium op 26 apr 2019 14:42

Ik kreeg een verwaarloosde trachycarpus palm van behoorlijke afmeting van de tuinman (stammetje van een meter)
De vorige eigenaar had hem gekocht voor zijn vrouwtje die de palm zo mooi vond, ze hebben de palm op hun terras gezet in de pot waarin ze hem kochten en er verder nooit meer naar omgezien, na het tweede zomerseizoen zonder de minste verzorging ( haja, ze dachten omdat de het kaartje vermelde dat het een winterharde palmboom was dat die wel op eigen kracht zou verder blijven groeien op hemelwater alleen want een palm groeit immers toch in dorre omstandigheden hé)
Nu dit niet zo blijkt te zijn en de palm op sterven na dood is van de ontbering en geen zicht meer is op hun terras moest die verdwijnen en gaven ze hem mee met de tuinman die hem op zijn beurt bij mij dumpte.
Mijn actie tot nog toe bestond uit bewateren , een mengeling van organische gazonkorrels, blauwe korrel en koemestkoorels en opnieuw bewateren, dit op een standplaats met ochtendzon en schaduw in de namiddag. De paar stervende en dode bladeren heb ik afgeknipt en nu zit daar enkel nog een mager speertje dat nog net zichtbaar is
Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om de palm weer gezond(er) te krijgen ?
Folium

11 bedankjes

Re: Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Jozef op 26 apr 2019 16:33

Niet verzuipen, er is weinig tot geen blad om water te verdampen. Vochtig houden en afwachten. Als het speertje nog vastzit is er altijd hoop. Het zijn op zich taaie rakkers. Succes.
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Folium op 27 apr 2019 09:17

Poging om foto te plaatsen...
Bijlagen
image.jpeg
Enkel het kleine speertje blijft over
image.jpeg (142.52 KiB) 4672 keer bekeken
Folium

11 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 27 apr 2019 09:43

...en niet mesten tot je eerst weer een paar bladeren hebt. Een pot met wat verse potgrond volstaat voorlopig. Succes!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Mainfield2017 op 27 apr 2019 09:58

Speer ziet er goed uit . Stinkt je palm ook ik had vorig jaar ook een poging om een trachy te redden maar op een gegegeven moment begon ie te rotten en te stinken toen was het snel afgelopen
Fryslân exoot
Winter 2016~2017 -9
Winter 2017~2018 -7
Winter 2018~2019 -10 (2 ijsdagen)
Winter 2019~2020 -3 ( 0 ijsdagen)
Winter 2020~2021 -13 (8 aaneengesloten ijsdagen met max - 6)
Mainfield2017

33 bedankjes

Berichtdoor Folium op 27 apr 2019 10:06

Oei Dennis , dan heb ik al misdaan door hem direct eten en drinken te geven.
De pot waar hij nu inzit is van die afmetingen dat hij zelfs niet meer op te heffen is, verse potgrond zal mogelijk zijn indien ik hem in volle grond plaats wat uiteindelijk de bedoeling zou zijn.
Maar met alle stress van de jarenlange ontbering en het transport van Sint-Niklaas tot hier aan de Kluisberg in de koude en de wind van een remorque langs de snelweg vrees ik dat verplanten nu misschien wel de spreekwoordelijke druppel te veel zou kunnen zijn.
Wat te doen, het zou zo jammer zijn om te sterven in de lente....
Folium

11 bedankjes

Berichtdoor Folium op 27 apr 2019 10:08

Dag Mainfield, momenteel is er enkel nog dat magere speertje de rest is afgestorven en weggeknipt, het speertje zit nog stevig vast en vooralsnog is er geen geur waar te nemen....
Folium

11 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 27 apr 2019 10:22

Het valt wellicht wel mee. Maar bij planten in een dergelijke status zijn even de basisbehoeften voldoende en dat zijn lucht en water. Dus een luchtige grond die enigszins vochtig is waarin nieuwe wortels zich gemakkelijk kunnen ontwikkelen. Als er geen wortels zijn die vocht op kunnen nemen, dan heeft veel water geven alleen maar tot gevolg dat er te weinig lucht in de grond zit. Ik weet natuurlijk niet hoeveel mest en water je hebt gegeven, maar over het algemeen geldt dat hoe harder je plant groeit, hoe meer blad deze heeft en des te groter de behoefte aan vocht en voeding. Dus voorlopig niets doen (ik neem aan dat er gewoon goede grond in de pot zit?) en pas water geven als je denkt dat de grond echt droog wordt. En vooral veel geduld.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Folium op 27 apr 2019 10:58

Dag Dennis, bedankt voor de reactie, de grond in de pot is de uitgemergelde grond waar de plant oorspronkelijk in werd gekocht, dat is de reden dat ik de plant eten en drinken gaf van zodra ze onder mijn hoede was.
Een palmboom is eigenlijk geen potplant, de wortels moeten vrijelijk hun weg kunnen gaan, dat kan natuurlijk niet zolang ze opgepot zitten.
Het is in ieder geval geen kleigrond maar een rulle donkere compost waar hij nu in vertoeft.
Mijn dilemma is of het nu opportuun is om hem nu in volle grond uit te planten in verse kwalitatieve potgrond ?
Zou ik hem daar nu goed mee doen of zou dat nu net teveel stres zijn, ik geloof wel dat als ik hem erdoor krijg dat ik dan wel een sterke palm heb voor de toekomst want hij heeft al heel wat moeten doorstaan en "What doesn't kill you makes you stronger "....
Folium

11 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 apr 2019 11:10

:thumb_up:
Laatst bijgewerkt door draco op 27 apr 2019 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen