is moeilijk te zeggen...ik zou de stam voorzichtig wegzagen tot je op iets levends stuit.
mijn grootste Butia werd met speerrot geplant maar herstelde zich op een fantastisch snelle manier en is nu nog zowat de enige Butia die ik over heb van de 8 die ik in de volle grond had. vorig jaar heeft deze voor de eerste maal gebloeid en nu staat hij terug bijna in bloei. Een mooie en relatief snelgroeiende palm maar zonder enige bescherming geen palm voor de volle grond waar het gemakkelijk kouder dan -10°C word gepaard met veel ijsdagen en ook in de mildere gebieden heeft deze palm tijdens winters als de laatste twee bescherming nodig.
je moet dan ook nog het geluk hebben dat je een exemplaar vast hebt met de juiste genen. sommige lopen serieus wat schade op bij -5°C, de meeste zijn op sterven na dood bij -8°C/-9°C en of een langdurige vorstperiode met veel ijsdagen, en een enkeling lijkt harder dan de rest en voelt zich hier thuis mits een winterjasje tijdens de enkele koudere winters om de zoveel jaar....
foto van men Butia in de volle grond. heb deze geplant in 2007. heeft een jaar niets gedaan door de speerrot en is pas in 2009 goed beginnen groeien. sindsdien is hij/zij meer dan verdubbeld in hoogte!!!

- butia.jpg (159.46 KiB) 4519 keer bekeken