Butia Capitata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia Capitata

Berichtdoor Roger op 09 aug 2011 22:01

Hallo,

Ben nieuw hier op het forum, zal me dan ook even voorstellen mijn naam is Roger en ben een jaar of 3 geleden begonnen met de eerste palmjes te planten in mijn tuin.Ik heb in het voorjaar van 2010 een butia Cap. geplant de stam hoogte was ongeveer 30cm hoog in de winter ingepakt met vliesdoek en de speer bescherm dmv een emmer te plaatsen,maar na de winter is deze palm niet meer opgekomen kan ik deze palm nu als verloren beschouwen? of zou ik hem nog even in de grond laten staan (heb er gelukkig nog zaden van kunnen krijgen en heb nu 6 nieuwe kleine butia's)

Groeten
Roger
Roger

8 bedankjes

Re: Butia Capitata

Berichtdoor erna op 09 aug 2011 22:16

hallo Roger,

:welkom: op dit forum !

Ik vrees dat je butia inderdaad verloren is. Hoeveel graden vorst had je deze winter ?
Probeer eens lichtjes aan de speer te trekken, als deze meekomt heb je in ieder geval speerrot. Mogelijks ook je woonplaats eens vermelden ?

groetjes, en nog succes met de nieuwe butia's.

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Roger op 09 aug 2011 22:28

Ik denk zo'n -8graden zal het wel geweest zijn,daar hij -12graden kon hebben werd mij toen gezegd ,heb alleen de stam nog over, speer kon ik in het voorjaar eruit trekken, dus ik denk dat het inderdaad niks meer word de nieuwe butia's zet ik dan toch maar liever in een pot.Ik woon in de buurt van Heerlen Z-Limburg
Gr.
Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 09 aug 2011 22:33

is moeilijk te zeggen...ik zou de stam voorzichtig wegzagen tot je op iets levends stuit.

mijn grootste Butia werd met speerrot geplant maar herstelde zich op een fantastisch snelle manier en is nu nog zowat de enige Butia die ik over heb van de 8 die ik in de volle grond had. vorig jaar heeft deze voor de eerste maal gebloeid en nu staat hij terug bijna in bloei. Een mooie en relatief snelgroeiende palm maar zonder enige bescherming geen palm voor de volle grond waar het gemakkelijk kouder dan -10°C word gepaard met veel ijsdagen en ook in de mildere gebieden heeft deze palm tijdens winters als de laatste twee bescherming nodig.
je moet dan ook nog het geluk hebben dat je een exemplaar vast hebt met de juiste genen. sommige lopen serieus wat schade op bij -5°C, de meeste zijn op sterven na dood bij -8°C/-9°C en of een langdurige vorstperiode met veel ijsdagen, en een enkeling lijkt harder dan de rest en voelt zich hier thuis mits een winterjasje tijdens de enkele koudere winters om de zoveel jaar....

foto van men Butia in de volle grond. heb deze geplant in 2007. heeft een jaar niets gedaan door de speerrot en is pas in 2009 goed beginnen groeien. sindsdien is hij/zij meer dan verdubbeld in hoogte!!!
butia.jpg
butia.jpg (159.46 KiB) 4522 keer bekeken
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 09 aug 2011 22:50

Waaauuuw, wat een prachtig exemplaar Kristof! Als ik in de buurt ben wil ik dit wel eens in het echt zien! 8-)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 10 aug 2011 00:16

Anders kun je altijd nog een nieuw exemplaar aanschaffen. Ik zag ze vandaag staan in de nieuwe nieuwsbrief van Tropical Center: http://www.tropicalcentre.eu/nieuwsbrie ... letter.htm :lol:
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Roger op 10 aug 2011 07:31

Die ziet er inderdaad prachtig uit schitterende palm, blijft inderdaad een risico, ik heb verder cham. humilis cerifera, cham. vulcano,tr. wagnerianus,rhapidophyllum hystrix staan in de volle grond, denk voor de volle grond dat ik het bij deze soorten palmen houd

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor plasta op 10 aug 2011 07:53

Zeldzaam mooi, meer kan ik er niet over zeggen :roll:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor erna op 10 aug 2011 08:43

Kristof,

Die is echt schitterend geworden ! Ik denk dat het 2 jaar geleden is sinds ik hem bij jou gezien heb. Heb hem ooit nog in pot zien staan bij jou..

groetjes, en nog veel succes ermee de komende winter !

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 10 aug 2011 15:47

Hij is prachtig Kristophe ik ben er drie afgelopen winter verloren verschillende nu heb een eriospatha,jonge en kan haar langzaam aan het klimaat laten wennen succes met je schitterende capitata
Groeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen