Te veel aan washingtonia filifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Te veel aan washingtonia filifera

Berichtdoor YUN600 op 25 aug 2011 15:30

Dag allemaal

Een tweetal jaar geleden bracht ik van vakantie palmzaadjes mee. Deze kwamen tot mijn verwondering uit en begonnen te groeien. Het bleek om Washingtonia Filifera te gaan. Het probleem sinds een paar dagen is dat ze eigenlijk verpot zouden moeten worden - ze zitten nu allemaal in potten van 7 liter.
Aangezien ik niet beschik over een serre zouden ze wel buiten kunnen,.. maar twijfel een beetje met de winter die er aankomt? Ze hebben altijd op kamertemperatuur gestaan...

Te koop aanbieden, verkopen aan een plantencentrum, kado doen aan vrienden? Ik heb er 13.. :lol:
YUN600

0 bedankjes

Re: Te veel aan washingtonia filifera

Berichtdoor hexina op 25 aug 2011 16:03

hahaha ik zou zeggen bied ze aan bij de rubriek aangeboden.
Dan zet je er een prijsje en een foto erbij. Dan kunnen we zien hoe jou plantjes eruit zien.
Er zijn hier zat liefhebbers voor.
Ik ben wel geinstresseerd maar ligt eraan waar je woont?
Dus in je gebruikerspaneel kun je ook even je woonplaats zetten dan weet iedereen meteen hoe of wat.

Groetjes Esther
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2011 16:08

Welkom op het forum! ;)

Nu nog naar buiten lijkt me niet handig.
Persoonlijk zou ik er enkelen houden en verder opkweken en de rest wegdoen.
Verkopen aan een plantencentrum zal moeilijk worden denk ik als je de prijzen ziet waarvoor ze zelf kunnen inkopen. Ook de meeste liefhebbers hier hebben al een Washy in hun collectie aangezien het een ideale beginnersplant is.
Maar juist daarom is het wel een leuke voor vrienden & co om kennis te maken met de hobby. Zo ben ik er toch veel kwijt geraakt en wordt op elke feestje, verjaardag etc wel door iemand aangesproken over "hoe mooi de palm inmiddels al gegroeid is" :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor ick op 25 aug 2011 17:29

Welkom!

Mijn ervaring is dat ze buiten, tenzij je heel goede beschermmaatregelen weet te nemen, weinig kans maken in de winter als ze klein zijn.
Ik heb het een paar jaar geleden met 2 exemplaren van ik meen 3 jaar oud geprobeerd en ook al stonden ze droog en relatief warm (minmumtemperatuur was –1ºC), beiden hadden na de winter ernstige speerrot en schimmel waardoor ik het hart er met gemak kon uittrekken. Dat werd dus een enkele reis gft-container. Naar mijn idee kwam het niet zozeer door de kou, een paar graden vorst verdragen ze toch wel, maar door de luchtvochtigheid, waar de Washingtonia filifera geen liefhebber van is 's winters. Het is in een winterbescherming erg moeilijk om de lucht droog genoeg te houden.
Grote exemplaren maken -indien flink beschermd- wel een kans geloof ik, maar zover ben ik nog niet. Maar ook daarbij is de luchtvochtigheid in de winterbescherming een gevaarlijke omstandigheid. Ik heb begrepen dat de W. robusta die minder vorst kan hebben, daar beter tegen kan dan de W. filifera, die wel meer vorst verdraagt. Mijn Washingtonias van nu zo'n 5 jaar oud blijven nog een paar jaartjes binnen in de winter, in een onverwarmde ruimte. Zolang het past dan, want het zijn mijn snelstgroeiende palmen...

Je kunt het natuurlijk proberen, dan raak je ook van je overschot af, maar of je er op die manier vanaf wilt komen lijkt me niet ;)

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 aug 2011 13:52

Niet meer buiten zetten nu, gewoon laten staan op een lichte kamer. Oppotten indien mogelijk of verkopen/ruilen of weggeven is natuurlijk jouw keuze. :)
In de winter op een koele kamer (10 a 15 graden, mag ook kouder hoor) met zoveel mogelijk licht, gewoon geen donkere kamer dus. ;)
Zeker niet warm overwinteren of verder laten groeien. Onze winters zijn te donker en binnen krijgt die ook geen UV dus alles wat die dan zal groeien is zeer lang en slap en licht (ongezond) van kleur. Na de winter krijgt die dan toch een klap waardoor die lange tijd stil valt en alle groei is verloren. Ik dacht in het begin ook zo slim te zijn om palmen in de winter gewoon door te laten groeien op een warme kamer... :happy_thai:
Volgend voorjaar mogen ze dan wel naar buiten als de vorst geweken is, wel laten wennen aan de zon, dus eerst in schaduw plaatsen enz...

EDIT: alhoewel, als ik er nu even over nadenk...ik dacht dat Niek wel positieve ervaringen heeft met Washingtonia binnen laten groeien dus misschien kan het bij deze wel...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2011 14:36

Inderdaad Dimi :D

Maar dat is meer van "moeten" hoor.
Ik heb geen koele plaats met voldoende licht.
Tijdens de wintermaanden gaat mijn grootste Washy dus naar de hal.
Daar blijft het relatief koel; 17°C en komt heel wat licht binnen vallen.
Over enkele maanden wordt hij dus weer buren van de Ravenala :mrgreen:

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen