Welkom!
Mijn ervaring is dat ze buiten, tenzij je heel goede beschermmaatregelen weet te nemen, weinig kans maken in de winter als ze klein zijn.
Ik heb het een paar jaar geleden met 2 exemplaren van ik meen 3 jaar oud geprobeerd en ook al stonden ze droog en relatief warm (minmumtemperatuur was –1ºC), beiden hadden na de winter ernstige speerrot en schimmel waardoor ik het hart er met gemak kon uittrekken. Dat werd dus een enkele reis gft-container. Naar mijn idee kwam het niet zozeer door de kou, een paar graden vorst verdragen ze toch wel, maar door de luchtvochtigheid, waar de Washingtonia filifera geen liefhebber van is 's winters. Het is in een winterbescherming erg moeilijk om de lucht droog genoeg te houden.
Grote exemplaren maken -indien flink beschermd- wel een kans geloof ik, maar zover ben ik nog niet. Maar ook daarbij is de luchtvochtigheid in de winterbescherming een gevaarlijke omstandigheid. Ik heb begrepen dat de W. robusta die minder vorst kan hebben, daar beter tegen kan dan de W. filifera, die wel meer vorst verdraagt. Mijn Washingtonias van nu zo'n 5 jaar oud blijven nog een paar jaartjes binnen in de winter, in een onverwarmde ruimte. Zolang het past dan, want het zijn mijn snelstgroeiende palmen...
Je kunt het natuurlijk proberen, dan raak je ook van je overschot af, maar of je er op die manier vanaf wilt komen lijkt me niet
groet, rick