vraagje; ik heb een trachy F al zeker 9 jaar in volle grond, en zijn stam hoogte is inmiddels 1.20 m met een mooi dik behaarde/ vezel stam. In april dit jaar heb ik een andere Trachy F gezet en deze lijkt de afgelopen winter overleefd te hebben terwijl hij in pot stond. Nu staat hij sinds enkele weken in de volle grond en zie ik lichte groei in de speer, en in de kruin bladeren is te zien hoe de Trachy zon vangt. (fotosynthese?) Er zit ook veel bruin in het blad, maar ik heb een goed gevoel. Deze boom heeft een stamhoogte van 1.40m hoog en is een dunner van stam als de andere. Hij zal zich dit jaar moeten settelen in de grond en hopelijk aansterken zodat hij klaar is voor de volgende winter.
Ga ik kans op bloem/ zaad krijgen in één van de trachy's, of wat is daar voor nodig. Ik heb kleinere stammen gezien met bloem.
En ik lees verder op het web dat er sprake is van mannelijke en vrouwelijke Trachy's. Kan ik dit zien en wie krijgt bloem en zaden?
En wat is de periode waarin bloem zich ontwikkeld? Vind het er erg mooi uitzien, dat geel en de grote trossen zaden. Echt een wens!!! mocht het gebeuren dan zal ik er spreekwoordelijk een rolletje Kodak van 36 op los schieten.
Het is denk ik ook een bewijs van winterhardheid, dat de Trachy op zijn gemak is en zich thuis voelt, en dat de nodige inzet/ verzorging van mijn kant na overleven in winter van Trachy zich extra beloont met bloemen.
Hebben jullie Trachy's of andere palmen in bloei, zou daar graag foto's van zien.
Bedankt voor jullie reacties alvast.
gr. kasper.