hoe komt er er bloem/ zaad in trachy?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

hoe komt er er bloem/ zaad in trachy?

Berichtdoor palmkasper op 29 apr 2012 16:36

Hey allen,

vraagje; ik heb een trachy F al zeker 9 jaar in volle grond, en zijn stam hoogte is inmiddels 1.20 m met een mooi dik behaarde/ vezel stam. In april dit jaar heb ik een andere Trachy F gezet en deze lijkt de afgelopen winter overleefd te hebben terwijl hij in pot stond. Nu staat hij sinds enkele weken in de volle grond en zie ik lichte groei in de speer, en in de kruin bladeren is te zien hoe de Trachy zon vangt. (fotosynthese?) Er zit ook veel bruin in het blad, maar ik heb een goed gevoel. Deze boom heeft een stamhoogte van 1.40m hoog en is een dunner van stam als de andere. Hij zal zich dit jaar moeten settelen in de grond en hopelijk aansterken zodat hij klaar is voor de volgende winter.

Ga ik kans op bloem/ zaad krijgen in één van de trachy's, of wat is daar voor nodig. Ik heb kleinere stammen gezien met bloem.
En ik lees verder op het web dat er sprake is van mannelijke en vrouwelijke Trachy's. Kan ik dit zien en wie krijgt bloem en zaden?
En wat is de periode waarin bloem zich ontwikkeld? Vind het er erg mooi uitzien, dat geel en de grote trossen zaden. Echt een wens!!! mocht het gebeuren dan zal ik er spreekwoordelijk een rolletje Kodak van 36 op los schieten.
Het is denk ik ook een bewijs van winterhardheid, dat de Trachy op zijn gemak is en zich thuis voelt, en dat de nodige inzet/ verzorging van mijn kant na overleven in winter van Trachy zich extra beloont met bloemen.

Hebben jullie Trachy's of andere palmen in bloei, zou daar graag foto's van zien.

Bedankt voor jullie reacties alvast.

gr. kasper. :thai:
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Re: hoe komt er er bloem/ zaad in trachy?

Berichtdoor eddy21 op 29 apr 2012 19:40

bij een stamhoogte van 1 tot 2 m verschijnen in het voorjaar de mooie oranjegele bloeiwijzen. Trachycarpus is tweehuizig en daarom komen er palmen met uitsluitend mannelijke en met uitsluitend vrouwelijke bloemen voor. De vrouwelijke bloemen worden na bestuiving in de loop van de zomer gevolgd door trossen niervormige zaden.

Afbeelding

mvg eddy21
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2012 22:29

Bloemen komen in het voorjaar Kasper, nu dus. ;) Het makkelijkst om te zien of je mannelijke of vrouwelijke bloemen hebt is om als de bloemen volledig ontwikkelt zijn moet je er eens tegen tikken, als er dan geel poeder (stuifmeel) uitvalt dan heb je mannelijke bloemen dus is het een mannetje. De vrouwtjes krijgen de kindjes hé, dus de vrouwelijke bloemen vormen later zaadjes ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 30 apr 2012 22:41

Hoop op bloem en zal dus moeten afwachten of het een mannetje of vrouwtje is.
Hebben ze elkaar nodig. :fluiten: voor vrucht, of kan een andere boom/ insect ook bestuiven?
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2012 22:45

Nog nooit het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes gehoort Kasper ? :tong:
Inderdaad, ze hebben elkaar nodig ja, de bijtjes zorgen voor bestuiving ofwel kan je dat ook zelf doen. Zonder mannetje in de buurt krijg je geen kiemkrachtig zaad.

Ik heb trouwens nu een Waggie die in bloei aan het komen is, is voor mij ook de eerste Waggie :thumb_up:

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 30 apr 2012 22:53

prachtig Dimi, enjoy the flowers, neem aan dat deze in volle grond staat en overwinterd heeft. Dat betekent dat de harde vorst geen invloed gehad heeft op bloem..
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2012 23:01

Staat inderdaad in volle grond.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Marjolein op 08 mei 2012 21:05

Hallo,
Dit ook voor het eerst mijn Trachy in de bloei!! Er zitten 6 knoppen rondom de stam. De eerste bloem begin al uit de knop te komen, zie foto.
De plant is ongeveer 7 jaar oud met een stamhoogte van circa 1.50m.
Heeft iemand een idee of dit mannelijke of vrouwelijke bloemen worden, of moet ik gewoon nog even geduld hebben om dit te kunnen?

Groeten Marjolein
Bijlagen
DSC03799_bewerkt-1.jpg
DSC03799_bewerkt-1.jpg (63.3 KiB) 7236 keer bekeken
Marjolein

0 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 10 mei 2012 21:57

Hoi Marjolein,

Prachtig. :thumb_up: heb t geluk dat bij mijn Trachy F het zelfde gebeurd. 4 knoppen om de stam en ze groeien hard. Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Heb eerder geleerd dat wanneer de bloem open is en je tikt tegen de bloem en deze verliest stuifmeel; het een mannetje is. Dan helaas geen zaden. Ik hoop ook op zaden. Zal vanmiddag gemaakte foto plaatsen.

gr,Kasper
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor erna op 10 mei 2012 22:00

Hallo Palmkasper,

Om zaad te hebben heb je wel 2 bomen nodig, een mannelijke en een vrouwelijke. :P

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen