1e jaar exoten overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

1e jaar exoten overwinteren

Berichtdoor Remy op 30 aug 2012 21:39

Omdat dit het eerste jaar is dat ik echte exoten ga overwinteren heb ik een overzichtje gemaakt hoe ik dat ga doen met wat vragen, als er eventueel opmerkingen of aanvullingen zijn hoor ik het graag!

-T. Fortunei, speer beschermen met emmer o.i.d. alleen bij strenge vorst inpakken met geweven klimaatdoek (waterdichte vliesdoek)
-C. Humilis, afdakje maken met geweven klimaatdoek en droog houden, bij strenge vorst inpakken.

-Musa Basjoo, moederplant inpakken met stro, bladeren en vliesdoek, bovenkant afdekken met plastic tegen vocht. Een paar jonge scheuten wil ik als back-up binnen overwinteren op zolder, moet ik van deze kleine plantjes ook de bladeren verwijderen en moet het donker zijn?
-Musa Sikkemensis, idem als Basjoo
-E. Maurelli, kluit uitgraven met wat grond, uit laten lekken en zo droog mogelijk binnen overwinteren op zolder (af en toe watergeven), ook hierbij weer de vraag of het licht of donker moet zijn

-C. Pink China, laat ik buiten staan, ik dek hem wel zoveel mogelijk af met bladeren en mulch
-C. Fontanesii, knol uitgraven en droog verpotten en in het donker op een koele plaats, wanneer kan ik dit het beste doen en hoe ver moet ik de bladeren verwijderen?

-Siergembers (o.a. C Spicata en H. Greenii), gewoon buiten en ook afdekken met mulch en bladeren

-Tetrapanax, ook buiten en afdekken met een flinke pot met stro en bij strenge vorst geheel afdekken met klimaatdoek.

-Albizia's, Vijgenboom en Lagerstroemia alleen bij strenge vorst inpakken met vliesdoek

-Opuntia's, buiten, zo droog mogelijk onder een afdakje.

-Albizia en palmzaailingen, binnen op zolder, matig water geven.

Alvast bedankt voor de reacties!
Remy

82 bedankjes

Re: 1e jaar exoten overwinteren

Berichtdoor Carlo op 30 aug 2012 23:20

Basjoo pups aan de groei houden. Dus een lichte standplaats, geen blad verwijderen en niet donker zetten.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 aug 2012 23:42

De Tetrapanax is zoals onkruid, deze komt wel terug vanop de wortels. Enkel als je een stam wil moet je deze beschermen. Ik heb het nog nooit gedaan.

De hydicheums graaf je beter uit, overwinteren in de volle grond kan maar dan zijn ze meestal te laat voor een bloem.

-Musa Basjoo, als je eraan kan komen dan zou ik aan de voet nog een flinke laag verse paardenmest leggen zodat dit kan broeden. Voor de rest ziet het er goed uit.
Van de kleine plantjes enkele bladeren verwijderen, donker of licht speelt geen rol.
-Musa Sikkemensis, idem als Basjoo
-E. Maurelli: ik hou deze meestal droog, licht speelt geen rol als deze in winterrust is.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Remy op 31 aug 2012 17:21

Ok, dan ga ik de gembers ook naar binnen halen, kunnen deze ook opgepot worden in een cocopeat mengsel, ben anders bang dat alles gaat schimmelen?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Rob op 31 aug 2012 22:25

Hi Remi (buurman).
gezien overeenkomst in klimaat - er zit maar een 10-tal km tussen onze tuintjes - zou ik prefereren om een lichtslang oid in te richten voor de C. humilis.
Verder zit het er goed uit!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Remy op 02 sep 2012 14:42

Bij strenge vorst ga ik het zeker overwegen. Ik heb nog wat warmtematten over van mij terrariumhobby, die verbruiken niet zo veel stroom en worden toch redelijk warm.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor StijnV op 04 sep 2012 10:34

Remy,

Met het binnenhalen van je colocasia fontanesii kan je wachten tot na de eerste vorst.
Dan zijn de bladeren afgevroren en kan je ze afsnijden.
StijnV

12 bedankjes

Berichtdoor Remy op 09 okt 2012 19:14

Iedereen nog bedankt voor de tips.

Vandaag de laatste voorbereidingen gedaan, vrouw overtuigd dat er een tijdelijke minijungle op zolder komt zodat ik redelijk onbezorgd de winter in kan :thumb_up:

Ik ga de gembers in zn geheel op potten en binnen overwinteren, ze krijgen volgend jaar toch een andere plaats. En alle palmbomen, het aantal is inmiddels verdubbeld in de tuin :roll: , krijgen een extra dikke laag stro en jute bij strenge vorst.

Verder ga ik het merendeel van de palm en albizia zaailingen onder de luifel van het tuinhuis zetten, dus wel buiten maar droog en uit de wind.

De basjoopups staan al binnen omdat er zwarte plekjes op kwamen. Ze zijn inmiddesl alweer aan de groei!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 10 okt 2012 15:20

Er staat mij iets te veel de term "Strenge vorst" vernoemd, hier in Steenbergen gaan we toch echt voor de oude vertrouwde zachte winters. ;)

Heb je trouwens een manier om temperaturen in je tuin te meten? Er zijn in West Brabant zo aan de rand met Zeeland vele lokale verschillen op te merken gedurende het jaar heen. Zoja, wat is de koelste temperatuur tot nu toe?
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Remy op 10 okt 2012 16:52

Ik ben nog op zoek naar een weerstation, dat is toch wel makkelijk met deze hobby en dan kunnen we eens vergelijken ;)

Nu hou ik vaak het weerstation van de vliegbasis in de gaten, daar woon ik vlakbij. In februari hebben we een keer -15 gehad hier en daar stel ik me ook deze winter op in.
Remy

82 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming