draco schreef:Ik ben ook bezig een hoek in te richten met winterharde Yucca 's. Het begin is er met een rostrata en de verwante thompsoniana. Volgt in het voorjaar nog een linearifolia. Deze heeft afgelopen zomer gebloeid en die houd ik de komende winter in de kas om de weerkerende groei niet gelijk te frustreren. De ruimtes tussen de stamvormende Yucca's wil ik larderen met bontbladige gloriosa ('Variegata', 'Bright Star'), flaccida 'Golden Sword en filifera "Bright Edge'. Ook is er een Yucca rupicola onderweg.
Wat overigens te doen met een futloze Yucca rostrata, een jonge stamloze plant die ik een jaar geleden kocht? De groeitop is kennelijk geblokkeerd, maar er is geen aanwijzing van rotting. Ik heb deze de hele zomer in de zonverwarmde kas gehouden zonder dat sprake is van enige progressie. Mag ik hiervan nog iets verwachten, bijvoorbeeld de ontwikkeling van een zijdelingse uitloper? Hoeveel geduld is daarvoor vereist?
Yucca flaccida 'Golden Sword' wordt soms ook aangeduidt als filifera, hetgeen verwarrend is. Mijn plant heeft duidelijk de draden die je bij een filifera zou verwachten op grond van de benaming. Kan iemand hier licht opwerpen?
klinkt allemaal veelbelovend!
gloriosa variegata wil ik in de voortuin nog aanplanten, recent er 1 in de hand gehad in tuincentrum met bloem en al maar leek me niet slim om nu voor de winter nog aan te planten. tevens klein ding helaas. de andere namen zal ik eens op googlen want sta nog open voor suggesties. voortuin nu 1 cactus waar ik er veel van had en verder enkel 2 groene gloriosa, groene recurvifolia en 2 onbekende soorten waarvan 1 met draadjes, allen huis-tuin en keuken yucca's maar niet minder leuk ofzo.
herstel van je rostrata durf ik niets van te zeggen enkel dat geduld niet mijn sterkste kant is en dat dit wel vaak nodig is bij deze planten. heb 1 grotere van 190 stam inmiddels die het hele jaar al stil staat terwijl ik weet dat die goed is maar zit me niet lekker. ding gekocht op potgrond en eerste winter zo gehouden in kletsnatte pot bleek achteraf. in voorjaar omgepot op grind in pot dus alle wortels kwijt, plant deed het super en maakte 10 cm stam aan! merkte toen dat alles in de pot niet droogde dus weer uit de pot, geen enkele wortel aangemaakt en nu los tussen de stenen en grind, wel droog dus maar staat nu stil en er wat verpieterd bij. reden verpotten vochtproblemen aan de kop vanwege optrekkend vocht vanuit nat substraat. ding is goed maar heeft het slecht gehad vanwege onkunde en zodoende nu alweer beschermd met een plu op de kop tegen alle regen en problemen in de kop vandien
heb goede hoop, hoop op volgend jaar herstel en groei maar dit jaar heeft die niet veel gedaan en moet ik m goed in de gaten houden dat er geen vochtproblemen in de kop komen helaas. tevens wel eens vernomen dat herstel járen kan duren, dat ze zo een paar jaar (2 of 3) stil kunnen staan al is mijn ervaring gelukkig beter. heb der nu een stuk of 10 en allen de groei zeer vlot hervat na aanplant/ompotten of verplaatsen tevens 2 na bloei direct hersteld en maken in 1 jaar een nieuwe kop aan