Schildluis in citrus

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Schildluis in citrus

Berichtdoor krista op 23 okt 2012 10:01

Zag weer wat schildluis in mijn citrus.
Waar mee bestrijden? Heb een tijd gelden het advies gekregen dit niet met het antieschildluis
product van Bayer te doen omdat dit nadelige gevolgen voor de Citrus plant heeft. Heb de naam van het andere product op een briefje geschreven, maar het briefje kwijt.
Wie weet het?
Chris
krista

4 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor ick op 23 okt 2012 10:42

Hoi Krista,

Ik haal ze er meestal met de hand af. Als ik er langskom zoek ik dan even een paar minuten zoeken en verwijderen. Volgens mij is dat de meest citrusvriendelijke manier (ook wel de meest tijdrovende), maar ik doe het al jaren zo en ik kan het zo redelijk in de hand houden. Met vlagen zijn er helemaal geen schildluizen meer (te zien).
Een paar jaar geleden was er echt een invasie aan schildluizen in mijn citrusboompje en toen heb ik Calypso gegeven (aangegoten).
Ik meen me te kunnen herinneren dat het wel goed heeft geholpen, maar liever houd ik het gewoon onder controle door ze met de hand te verwijderen.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor veerle op 23 okt 2012 11:40

Dag Krista,

Ik heb ook een schildluisprobleem op mijn citrusplanten. t Zijn heel hardnekkige beestjes. Als de aantasting niet te erg is verwijder ik ze zoveel mogelijk met de hand. Ik was daarvoor de bladeren en takken van men plant af met water en een goede scheut afwasmiddel ( ik gebruik dat van ecover). Ik heb de indruk dat ze dan veel gemakkelijker te verwijderen zijn.

Mijn zus haar plant had ook een zwarte aantasting van bladeren en takken . Ik had eens info gevraagd bij de mensen van "edialux" omdat ik niet wist wat ik veilig kon gebruiken zonder de vruchten te verliezen.

Ze hebben me het volgende gemaild.

"De roetdauwschimmel komt voor op de door de luizen uitgescheiden honingdauw. Het is dus de bedoeling om de schildluizen aan te pakken om dan ook van die zwarte aanslag af te raken. Regelmatig behandelen met bijvoorbeeld "Insecticide 10 ME" of "For-Insect". Voor het eerste middel dien je een wachttermijn te respecteren van 1 week en voor het tweede middel een termijn van 14 dagen. Daar de cyclus van de schildluis sterk door elkaar kan lopen is herbehandeling na 14 dagen à drie weken noodzakelijk. Let wel dat het zeer moeilijk te bestrijden beestjes zijn en dat je de onderzijde van de bladeren, waar ze vooral rond de hoofdnerf zitten, goed dient te behandelen."

Geprobeerd heeft ze het nog niet omdat op het ogenblik de plaag onder controle is na een aantal keer de plant goed te hebben afgewassen met afwasmiddel en de schildluizen met de hand te verwijderen.
Ik denk wel dat de schildluizen weer de kop zullen opsteken tijdens het overwinteren dus dan zullen we het product waarschijnlijk wel gaan halen, tenzij er hier iets beter gesuggereerd wordt.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 23 okt 2012 16:56

hoi krista,

deze zomer zat mijn sinaasappelboompje ook helemaal vergeven van de schildluis. Eerst geprobeerd om alles af te wassen, maar was me dat een gedoe zeg en je raakt ze er nooit helemaal mee kwijt.
Toen heb ik Provado insectenpin geprobeerd. Dat zijn pilletjes die je in de potaarde steekt met een pen en na een herhalingsbeurt na een week waren alle schildluizen kompleet verdwenen en zijn nooit meer teruggekomen. Het produkt heeft niet alleen een curatieve werking, het bevat ook nog de nodige meststoffen om de plant terug gezond te krijgen. Ik heb dit product gekocht bij de plaatselijke AVEVE

groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 okt 2012 18:37

ik heb er ook een paar in mijn limoen. Maar er zitten zoveel vruchten aan het hele jaar door dat ik ook lieve rniet met gif werk. Het zijn er niet zoveel en haal ook af en toe wat met de hand weg. Momenteel zie ik niets meer zitten, maar zal van de winter, a;s de plant binnen staat, wel weer wat toenemen. Maar met de hand gaat rpima, van een plaag is geen sprake.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor vinno op 09 jan 2013 13:26

Ik heb ook veel last gehad van schild/dopluis en ben er nu zo goed als vanaf.
Heb eerst een goede douchebuurt gegeven om de roetdouw te verwijderren. Vervolgens met de hand de schildluis verwijderen. Afspuiten. Drogen en vervolgens behandelen met Promanal-R van Ecostyle.
De luisjes gaan dood en drogen uit.
Na een tijdje kwamen er weer kleine beestjes bij (uitgekomen eitjes) toen weer herhaalt gespoten met Promanal-R of Spruzit-R van Ecostyle en nu zijn ze verdwenen.
Ik zet de planten (als het boven de 8/10 graden is en het regent, regelmatig buiten zodat ze lekker fris blijven.
vinno

0 bedankjes

Berichtdoor veerle op 09 jan 2013 20:31

@vinno : Vallen de bladeren dan niet af als je hem op die temperatuur buiten zet? Ik heb dat vorig jaar ook eens gedaan en nadien begonnen alle bladeren er af te vallen.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor vinno op 05 apr 2013 16:12

@veerle Ik zorg dat er geen grote temperatuursverschillen zijn.
Spuiten / schoonmaken van de planten doe ik het liefst in de doucheruimte of buiten als de temperatuur het toelaat.
Momenteel zijn de planten geheel (dop / schild) luis vrij.
Ze hebben deze winter koel gestaan (10 graden) en staan nu in halletje zuidzijde.
Met zonnig weer wordt het hier > 25 graden.
Nu ze een goede rust hebben gehad en ik ze wat hebt bij gesnoeid zit die vol met bloemknoppen en nieuwe scheuten.
Voor een paar foto's: http://vincentzwart.nl/citrus/

Het enige waar ik me nu zorgen over maak is de bevruchting van de bloempjes.
Als het weer het toe zou laten, zou die op zonnige dagen naar buiten kunnen, maar er vliegen nog geen bijen / hommels.

Mocht iemand Tips hebben!
vinno

0 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 05 apr 2013 18:38

Citrussen zijn zelfbestuivend,komt geen bijtje aan te pas :lol:
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Ben op 06 apr 2013 18:19

Vinno,
Op de eerste foto's zie ik de gevolgen van spint. (bladgroen is uitgezogen)
Je schrijft dat je ook veel last hebt gehad van schild/dopluis.
Als citrusplanten overwinterd worden bij lagere temperaturen ( vanaf bv. 5 graden) heb je sowieso minder last van ongedierte. Hoe hoger de temperatuur in de winter, des te meer kans op ongedierte.
Verder groeit citrus bij die hogere temperaturen teveel door, zodat er groter blad en slappere scheuten volgen. Ook dat zie ik op de foto's.
Wat de mest en kleur van het blad betreft:
Van de voeding die je nu gebruikt moet meer gebruikt worden om een goed resultaat te krijgen.
Bovendien mis ik magnesium.
Wat voor potgrond gebruik je?
En wat voor water krijgen de planten? Regen of kraanwater?
Pas ook op voor de spuitmiddelen. De resten die ik nu zie kunnen de huidmondjes aan de onderkant van de bladeren wel eens afsluiten.

Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten