Eriobotrya Japonica Verzorging

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Eriobotrya Japonica Verzorging

Berichtdoor Exotengek op 04 nov 2012 01:47

Hallo,

Vorige week heb ik van mijn chauffeur die zelf dingen kweekt.
een Japanse mispel gekregen

Zoals Lapalmeraie zei het is een leuke en dat is echt zo! dat blad is zo zacht.. maar het oogt zo kwetsbaar voor de zon is dat zo? of kan hij wel wat zon hebben? graag wil ik daar zekerheid over hebben.

Hoe is de verzorging van deze Kamerplant?
Vruchten komen die er aan over een paar jaar? of kan dat al in het 1ste of 2e jaar al komen?
Ik doe het niet om de vruchten maar gewoon om het plezier, dat doe ik bij sommige weer niet.

Ik denk zelf dat het een gemakkelijke is maar toch is het goed

Want een gewaarschuwd bent telt voor 2.

Gr, jowell.
Exotengek

11 bedankjes

Re: Eriobotrya Japonica Verzorging

Berichtdoor junglegarden op 04 nov 2012 11:36

Voor mij is dit een tuinplant en geen kamerplant, bloei of vruchten heb ik nog nooit gezien maar misschien als hij binnen staat bloeit hij wel, in de tuin doet hij het verder prima.

gr. Jaap
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 04 nov 2012 12:28

Oke, zijn er verder nog meer mensen die meer kunnen vertellen?
Verzorging, watergeven enz.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 04 nov 2012 12:36

Hier staan mijn plantjes nog buiten, die hebben zon gehad, zonder problemen aan het blad. Wel stonden ze er niet de hele dag door in. In het voorjaar gaat alvast 1 of 2 ervan de volle grond in ze zijn nu maar amper 40cm groot.

Zolang er geen te lange vorst voorspeld wordt haal ik ze niet naar binnen ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 04 nov 2012 13:30

Oke, ze kunnen dus wel wat zon aan.

Ik heb ergens gelezen dat ze wel vorst kunnen hebben maar wel bij matige vorst beschermen.
Zelf hou ik de mispel de komende jaren lekker binnen en als hij te groot wordt dan naar buiten.

Ik denk dat 1x in de week of 2x in de week een beetje water genoeg is?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor roellus op 24 nov 2012 21:24

Ik heb vorig jaar een paar zaden uit Indonesie mee genomen, en deze zijn kort naar het zaaien uitgekomen.
De twee planten zijn ongeveen 30 cm hoog.
Als het gaat om water geven, mijn planten staan achter het raam op het oosten en hebben veel water nodig. Als je iets te lang wacht hangen ze zo met de oren op de grond. Maar direct naar het water geven zie je ze opknappen.

Mijn vraag over de mispel is eigenlijk of ik hem van het voorjaar gewoon buiten kan zetten.
En of ik hem dan aan het begin van de vorst weer binnen moet zetten of kan hij gewoon buiten overwinteren ?

Groeten roel
Bijlagen
mispel.jpg
mispel.jpg (103.46 KiB) 6839 keer bekeken
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor ick op 25 nov 2012 15:10

Die van mij staat al jaren buiten (in pot) met als enige winterbescherming wat noppenfolie rond de pot. Het boompje heeft inmiddels een stam van ongeveer 2 meter. Vorige winter voor het eerst echte vorstschade ondervonden (met als gevolg veel bladval). Ik heb 'm na de winter flink gesnoeid -eigenlijk meer omdat ik de kale taken niet mooi vond- en eind mei begon hij alweer mooi uit te lopen (waar ik 'm gesnoeid had). Hij is nog niet helemaal terug op oude grootte, maar dat had ik in 1 seizoen ook niet verwacht.
Dus, als de plant een paar jaar oud is, kan die zeker buiten met enige bescherming. In volle grond het liefst, maar zelfs in pot lukt het om de plant over te houden. Ik zou de plant zeker in de zon zetten, in landen als Spanje zijn er hele boomgaarden van (en die zijn in de zon).
Vruchten zou ik niet verwachten, daarvoor zijn de winters te koud in NL. De bloemen schijnen namelijk in de herfst gevormd te worden en overleven de meeste winters hier niet.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 25 nov 2012 19:56

@ Roellus.

Mooie plant!
Staat deze in een pot met drainage gaten?
Dat kan, als de vorst voorbij is kan hij naar buiten wel vorstvrij laten overwinteren.
Zelf doe ik dat nooit met planten, omdat ik ze liever binnen heb dan buiten :lol:

@ ick

Dat is wel akelig, een plant met vorstschade.
Vruchten wil ik ook niet, ik hou hem voor het mooie blad :-).
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor ick op 26 nov 2012 16:31

@Jowell,
Ach, ik was een beetje te overmoedig geworden, aangezien het boompje al meerdere jaren zo makkelijk de winters had overleefd heb ik 'm eigenlijk gewoon een beetje verwaarloosd wat bescherming betreft...
Maar de Eriobotrya j. heeft het -zij het met schade- overleefd, dat kan ik niet zeggen van 4 cipressen (eveneens in pot) die er naast stonden. Dat zegt wel iets over de vorstbestendigheid van deze plant.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor krista op 26 nov 2012 19:28

IIk heb er jaren lang een gehad. Ooit meegebracht z frankrijk of Spanje waar deze boom Nispero
heet. Zijn in Sp. overal te koop. Rijpe vruchten zie ik daar al eind april aan de boom hangen.Mijn boom heeft het jaren lang buiten uitgehouden en heb enkele jaren geleden ook 3 vruchten aan gehad. Probleem met deze boom is dat deze al in december bloesem krijgt. Meesal vriest het na december en dan is het einde verhaal vwb. bloesemvandaar eigenlijk nooit vruchten.
Laatste strenge winter heeft mijn boom de geest gegeven. Werd ook niet beschermd.
Chris
krista

4 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten