Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor Ladymacsalsa op 18 sep 2012 23:15

Goed gedaan hoor je mag trots zijn ., ik heb 2 grote verloren de 3 e is herstellend maar de speren zijn mog niet helemaal geopend . Ga hem goed beschermen in deze winter moet U ook beslist doen Vr gr Cleemt
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Berichtdoor cpo op 19 sep 2012 09:47

Ik hou mijn hart ook vast voor de komende winter...... :cry:
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 07 nov 2012 18:55

Valt niks meer te zagen , hij is rip
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 08 nov 2012 10:27

wij hebben 2 palmen kunnen redden door het afzagen, maar heel maf, zelfs deze zomer hadden wij een gevalletje speerrot, te laat ontdekt (want dat verwacht je niet in de zomer) maar uiteindelijk bleek de hele stam al ingerot te zijn, deze palm was blijkbaar al in zeer slechte conditie want we hadden hem dit voorjaar gekocht. In combi met een nat voorjaar en zomer en minder zonnige standplaats heeft ie het niet gered.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cretas op 18 nov 2012 15:02

Wat ook goed werkt is zodra je speerrot constateert de speer eruit trekken en een plastic zak over de kop van de palm hangen. Als er warme droge perioden zijn wel ff eraf halen zodat het hart droogt. Afzagen werkt goed maar hou er zelf niet zo van omdat je dan een raar stuk in de stam krijgt wat niet fraai is. Als je dit met een kleine palm doet maakt het niet veel uit want dan zie je er later bijna nix meer van natuurlijk.
cretas

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 nov 2012 20:02

cretas schreef:Wat ook goed werkt is zodra je speerrot constateert de speer eruit trekken en een plastic zak over de kop van de palm hangen. Als er warme droge perioden zijn wel ff eraf halen zodat het hart droogt. Afzagen werkt goed maar hou er zelf niet zo van omdat je dan een raar stuk in de stam krijgt wat niet fraai is. Als je dit met een kleine palm doet maakt het niet veel uit want dan zie je er later bijna nix meer van natuurlijk.

Sorry, maar dat is nu net hetgene wat je niet mag doen. Door er een plastiek zak over te trekken creëer je een afgesloten ruimte en daarin word het dus veel te vochtig wat alleen maar schimmels en rottigheden bevorderd ! Afzagen is alleen de laatste oplossing en nodig bij hevige speerrot.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor cpo op 19 nov 2012 10:27

Inderdaad het is maar net hoe ver het rottingsproces is gevorderd, bij hevige speerrot is afzagen het enige redmiddel .....Inmiddels hebben wij heel wat ervaring opgedaan met speerrotgevallen van afgelopen winter en in ons geval was de speerrot al te ver om het gat nog droog te krijgen, dus door afzagen hebben we nog 2 palmen kunnen redden, de rest was al tot aan de bodem doorgerot. :cry:
En nee niet bevorderlijk om er aan plastic zak overheen te doen.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 19 nov 2012 11:14

twintig jaar geleden werd al verteld dat je nooit een plasticzak of bubbolfolie (Of hoe dat spul ook heet) om de palm moest wikkelen maar dat het beter was een wollendeken of dergelijk iets te gebruiken ivm speerrot.Dan kan het vocht weg.
Dan ga je toch ook niet het afdekken zodat er geen lucht aan komt en het vocht niet wegkan als hij al speerrot heeft. lijkt me toch wel logisch.
Er moet altijd wat luchtstroming zijn zodat het kan drogen.

Nu nog steeds zijn er tuincentra e.d. die als advies geven er bubbelfolie om palmen in de winter heen te wikkelen.

Jammer dat het na al die jaren nog steeds niet duidelijk is dat dit averechts werkt.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor jonas op 19 nov 2012 13:27

Verleden jaar heeft mijn fortunei redelijk afgezien hier in West-Vl, eerst veel regen en dan vriezen ( -12 C ).
Mijn palm heeft een stam van een halve meter en is natuurlijk nog geen volwassen plant.
Ik had hem helemaal niet afgedekt :? ... en hij is er gelukkig helemaal terug door gekomen met een beetje bordeauxse pap en veel vertraging, al heeft het niet veel gescheeld of het was ermee gedaan.

Nu enkel een dakje erboven, is dit voldoende of leg ik best nog een doek of zo waar de speren uitkomen als het begint te vriezen ?

Hier een foto.
Bijlagen
19 dec12 (7).JPG
19 dec12 (7).JPG (258.11 KiB) 4292 keer bekeken
jonas

0 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 19 nov 2012 15:07

Afdakje en inpakken is altijd even iets beter, dan een afdakje en niet inpakken, het kan toch geen kwaad als je hem inpakt.

inpakken met jutte wat luchtdoorlatend is, niet met plastic.
en als je het helemaal goed wilt doen een lichtslang om stam en groeipunt wikkelen en aandoen voor extra warmte in de koude nachten.

succes ermee ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen