Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor Troy op 19 nov 2012 16:48

Een dak boven je fortunei lijkt me een beetje onnodig net als een lichtslang. Je kunt beter een dikke mulch laag aanbrengen om de wortels te beschermen. Hierdoor bevriest de grond niet en kan je palm de hele winter water op blijven nemen. Hierdoor blijven je bladeren weer mooi groen en het herstel is veel sneller in het voorjaar.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Rico op 19 nov 2012 18:54

Als de temp. hier weer net als vorig jaar onder de -20 zakt, denk ik dat ik met alleen een mulch laag aanbrengen toch een probleem krijg met m'n palmpjes. Ook ligt het aan de plaats in de tuin. In mijn achtertuin komt in de winter bijna geen zon meer omdat deze dan te laag staat. De voortuin krijgt dan wel nog zon. Daar is het dan ook al snel minimaal 5-7 graden warmer als de zon schijnt.
Dus ik moet veel meer en beter beschermen dan bijv. iemand die aan zee woont met volop zon in de tuin.

Dit is dus ook de reden dat er zo ontzettend veel mensen elkaar tegenspreken, wat bij Pietje aan zee werkt, zal bij Jantje in het oosten waarschijnlijk volledig mislukken...
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 19 nov 2012 19:00

Inpakken en een lichtslang, vertrouw mij nu maar.

Mulchlaag en vocht, is niet goed, blijft teveel vocht in zitten, gaat zweten en dat gaat weer aanvriezen.

Wortels moeten helemaal droog worden, de penwortel pakt net genoeg water op diepte om te overwinteren.

Groetjes ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor jonas op 19 nov 2012 23:27

Even ter verduidelijking, deze palm ( foto ) staat volledig naar het zuiden gericht.

Ik overweeg enkel tijdens temperaturen onder nul hem in te wikkelen en dit zonder lichtslang, zowel
aan de groeikern als rond de stam. Enkele weken geleden viel het water hier dagelijks en talrijk uit de lucht en dit net na het plaatsen van mijn dak.

T'is niet voor niets geweest en ben benieuwd hoeveel speren er volgend jaar tevoorschijn gaan komen!

We zullen wel zien, volgend jaar na de winter laat ik wel iets weten.

Alvast bedankt voor de info ;)
jonas

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 20 nov 2012 09:21

Het ligt er natuurlijk helemaal aan HOE het weer is, afgelopen winter was funest door eerst het vele water, warme temperaturen waardoor de sapstroom al op gang kwam en toen past boem een heftige droge keiharde vrieskou, daar is geen enkele plantje tegen opgewassen. Onze palmen komen al 10 tallen jaren onbeschermd door de winters heen, maar afgelopen 2 winters hebben ze het heel zwaar gehad, maar palmen van meer dan 5 of 6 meter ga je niet echt inpakken, alhoewel we het bij een herstellend speerrotgeval dus we gaan doen als het weer flink gaat vriezen. Bij een vrieskou van 6 of 7 graden onder nul maak ik me geen zorgen.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Troy op 20 nov 2012 11:30

Hier in de tuin ben ik de afgelopen 7 jaar geen enkele Fortunei of Wagnerianus met meer dan 10cm stam krijt geraakt of speerrot gehad. Ik heb er toch aardig wat staan en heb altijd alleen met oude bladeren en stro gewerkt. Zelfs soorten als Latisectus heb ik hier nu 3 jaar in volle grond staan en komt met alleen een dikke laag bladeren prima de winter door. Een trachy moet gewoon zijn vocht hebben ook al is het extreem koud. Je kunt zeggen: een laag bladeren rond de palm is slecht omdat dit alleen maar vochtig is. Maar in werkelijkheid werken ze als dakpannetjes en voeren het overtollige water van de palm af. De bladeren composteren en er gaan insecten/wormen zo blijft de bodem vruchtbaar.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor cpo op 07 feb 2013 10:24

hier wel een palm die we eind zomer hebben teruggezaagt, was net herstellende, maar die heeft nu weer speerrot, kan ook niet anders, hij was te zwak. Bijna geen wortels en geen blad...
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen