Potgrootte

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Potgrootte

Berichtdoor hent v op 21 nov 2012 01:35

Hoi Rob

voor alle palmen en cycadeeën.
Ze zeggen wel dat wat een boom of struik boven de grond heeft, hij dat ook onder de grond heeft.
En om die verhouding zoveel mogelijk na te bootsen kom je bij bv een Trachycarpus fortunei met 1 m stam uit bij een kuip van 100 l.
En als je netjes alle 2-3 jaar groter pot kom je daar vanzelf bij uit.
Voor cycadeeën hou ik zelfs een factor 1,5 aan , en dan vooral in de diepte.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 nov 2012 02:33

De vergelijking met bijvoorbeeld een loofboom gaat niet op omdat deze een steeds grotere kroon ontwikkelt. Palmen houden levenslang ongeveer dezelfde kroonafmeting, waarbij alleen de stamlengte toeneemt. Het is daarom heel goed mogelijk om palmen langdurig in relatief kleine kuipen en in prima conditie te houden. Het is een kwestie van economisch verpotten als het echt noodzakelijk is en dan naar een kuipmaat die qua diameter en hoogte 'n cm of 5 groter is. Een rijk grondmengsel met een langwerkende organische mest (bloed en beendermeel bijvoorbeeld of een samengesteld granulaat) zorgt ervoor dat de palm dan weer voor jaren vooruit kan. Ik heb een Chamaerops van ruim 3 m die al meer dan 10 jaar in dezelfde bescheiden kuip staat van naar schatting 70 à 80 L. In botanische collecties geldt als regel dat oudere kuipplanten pas verkuipt worden als de conditie merkbaar terugloopt. Bij jonge palmen is verpotten vaker gewenst om een snellere ontwikkeling te bevorderen. Bij sommige soorten is het zelfs onvermijdelijk vanwege de sterke wortelgroei, voorbeelden Chamaerops, Phoenix canariensis en Livistona australis. Als je er dan te lang mee wacht barst de kuip en kan deze bij het grofvuil. Naarmate de planten ouder worden, neemt het groeitempo van het wortelstelsel af en kan langer met dezelfde kuip worden volstaan.
De methode die Hent aandraagt is onpraktisch als de kuipplanten steeds groter worden en je loopt het risico een hernia op te doen als je zijn hoogte versus volumeregel aanhoudt. Ik zie ook niet in waarom het volume van de wortelkluit een lineare relatie zou moeten hebben met de lengte van de stam. Dit alleen al omdat er grote soortverschillen zijn in de groeisnelheid van de stam. Neem bijvoorbeeld Chamaerops humulis en Archontophoenix cunninghamiana. De eerstgenoemde heeft een veel tragere stamontwikkeling en zal een verhoudingsgewijs grotere container behoeven dan de Archontophoenix.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 22 nov 2012 15:37

Helemaal eens met Draco! Veel palmsoorten zetten binnen no-time de volledige nieuwe kuip vol met wortels. Met als resultaat dat er alweer snel opnieuw verpot moet worden... en zo zit je na een aantal keer met een onhanteerbaar formaat. De vraag is of dit noodzakelijk is en of het misschien niet handiger is pas te verpotten wanneer het echt noodzakelijk is.
Wanneer de palm uiteindelijk de volle grond ingaat is een groot wortelgestel natuurlijk alleen maar voordeel. In alle andere gevallen zeg ik ; Pas verpotten wanneer echt nodig... en dan ook maar 1 maatje groter! Het liefst zo laat mogelijk. De kuipen moeten in de wintermaanden ook nog naar binnen kunnen

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 nov 2012 18:44

Slepen blijft een rotklus! Maarja wie mooie grote planten wil en deze wilt behouden zonder smoesjes ontkomt er niet aan ;) zelf hou ik mijn oudste whashingtonia alweer 8 jaar in de zelfde pot kwestie van goed bijmesten zoals Draco al aangeeft, en ja mijn boomvarens doen het tot 3 jaar op bloed en beendermeel, daarna wordt het tijd voor wortelsnoei als de potten te groot zijn, gaat ook prima.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Bellanda op 23 nov 2012 19:44

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een grote Terracotta pot, ik heb zelf eens een vergelijking gedaan tussen de groei in een plastiek pot en een Terracotta pot waaruit is gebleken dat de bladkleur donkerder groen is, terwijl die in de plastiek pot daardoor een groeiachterstand hadden en bleker waren.

De wetenschap erachter ken ik niet...

Maat Terracotta ademt en zorgt ervoor dat de kluit niet te vochtig blijft waardoor ik dit verkies. Hoe groter, hoe beter :applaus:
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Bellanda

7 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 nov 2012 02:17

De mate van poreusheid bij terra cotta lijkt me afhankelijk van de hardheid van het baksel. Biscuitgebakken terra cotta (900 ° C) is zeer poreus en waterdoorlatend. Het vriest makkelijk stuk. De vorstbestendige watervaste terra cotta wordt bij hogere temperatuur gebakken. Dat planten in terra cotta groener worden zou het resultaat kunnen zijn van uitgeweekte mineralen van bijvoorbeeld magnesium of mangaan. Die kun je desgewenst ook toedienen aan planten in plastic potten door toevoeging van lavameel aan de grondmengsel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 15 feb 2013 23:00

Ik heb hier een Cycas revoluta met 60cm stam en naar mijn mening een veel te kleine kroon. Net even gemeten en hij staat maar in een 16 liter pot. Dat ik hem groter ga verpotten staat dan ook vast.

De vraag is alleen of ik meteen moet gaan voor een veel grotere pot of het maatje voor maatje moet gaan opbouwen gedurende de komende jaren. Wat denken jullie? 60-70 liter of eerst nog wat kleiner, rond de 30?
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Rob op 15 feb 2013 23:06

Heb hier zelfde maat: 50 cm stam, in 60L. Cycas heeft het naar de zin en het staat ook mooi. Ook die van mij kwam uit een ernstig kleine pot, en het duurde even vooraleer de cycas zich had aangepast, maar nu heeft ie er wel zin in hoor!

Moet er wel bij zeggen: na recente topics over volle grond/cycas, ga ik het probleem permanent oplossen door ze naard e volle grond te verhuizen.

Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Vorige