trachycarpus fortuneii wel of niet in de volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachycarpus fortuneii wel of niet in de volle grond

Berichtdoor jos944 op 24 nov 2012 23:26

ja...maar wat is het verstandigst om te doen...

in de volle grond...of in de pot laten staan (dan is de pot wel droger)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Rob op 24 nov 2012 23:32

Als andere opties vervallen dan is goede raad duur. Natuurlijk is stallen te prefereren; helaas zijn er vele mensen die ook niet over een loods beschikken lol:
De andere opties (ondanks dat ze kennelijk nog beschikbaar zijn) niet worden benoemd.
Ik zou er ook geen weten voor een dergelijk formaat, behalve plat/schuin leggen in een garage als je die hebt.

Als ik moest kiezen uit de twee door jou gegeven opties dan plante ik hem idd uit.
Met een stevig beschermings programma moet het een redelijke kans hebben. Er moet bovendien een keer een zachte winter komen.... Bescherm in ieder geval de bodem tegen bevriezing. 5 cm polystyreen doet dat meestal al afdoende. Voor de stam en kroon zijn er plenty bekende opties.
In pot buiten laten staan - ook al is ie beschermd heeft m.i. nog het minste kans; hier heeft nog nooit een trachy een pot vrieswinter overleeft buiten - de pot bevriest altijd zonder intensieve bijverwarming.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 24 nov 2012 23:38

jos944 schreef:ja...maar wat is het verstandigst om te doen...

in de volle grond...of in de pot laten staan (dan is de pot wel droger)

daar durf ik niets over te zeggen omdat ik daar niet genoeg kennis en/of ervaring van en mee heb.

ik durf echter wel zeer zeker te stellen dat aanplanten niet betekent dat de palm het niet gaat redden, dat is kul en kan ik je wel uit ervaring verzekeren. betreft ook nog eens aanplant en geen verplaatsen, iets dat ik zelf in beroerdere tijd van het jaar gedaan heb zonder bijkomende problemen :o

ik zou denken dat in een pot je de kluit eventueel beter op temperatuur kan houden maar zelf zou mijn voorkeur uitgaan naar aanplanten, zekeren en inpakken met een mini kasje eromheen. is elders een topic van iemand met een phoenix canariensis winter verpakking waarbij de sky bijna de limit is ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 24 nov 2012 23:49

Uitplanten zou ik dus niet doen.
Het zou toch zonde zijn als er van uit wordt gegaan van een milde winter en dan toch een strenge winter eraan komt. We kunnen immers niet in de toekomst kijken.

Zet de palm binnen en je hebt helemaal geen discussie meer.
Er is toch ergens een boer in de buurt, waar je de palm in zijn schuur kan stallen???
Maak een deal met de boer en zet de palm in een hoek van zijn schuur.

Misschien geeft hij dan nog een beetje mest mee volgend jaar, dat doet de palm dan wel weer goed groeien!!

Groet
Ed ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 nov 2012 15:09

Ivan schreef: ;)

daarnaast weet ik niet of huizen -14 gehad heeft, hier regio arnhem de laatste twee jaar niet, edit volgens jou onderschrift 2010 en 2011 ook bij jullie niet ;)

Neem het gemiddelde en je komt redelijk in de buurt, en dit zijn gegevens uit mijn tuin in het open veld mogen er makkelijk enkele graatjes bij!

Maar waar het om gaat is dat deze palm nooit vorst gehad heeft en nu hem daar wel aan bloot gaat stellen, zal die niet redden, is niet afgehard, en dus zonde van dat mooie exemplaar dat zomaar te gaan riskeren.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 25 nov 2012 16:19

Je kunt het groeipunt beschermen met een trechter, maar dan wel geen kleine :-) .
Want een palmpje is hij al lang niet meer mooie aanwinst voor je tuin!

Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Benny Van Broeck op 27 nov 2012 08:30

jos944 schreef:Ik zou niet weten hoe ik dit exemplaar binnen zou kunnen neerzetten...Dan moet ik een gat in mijn plafond maken :-D Gewoon planten in de tuin en beschermen als het echt koud word.

Herkomst is bekend. Deze plant is al ruim 15 in het bezit geweest van een tuincentrum die door prive omstandigheden ophoudt te bestaan. 15 jaar ?????

Deze palmen werden bij evenementen neer gezet en stonden altijd in een onverwarde kas.

Bedankt.. stamd is ruim 2,5 meter...en dan komt de kroon nog.

Mijn vriendin wil ook zo een palm bij de voordeur laten staan zoals die nu staat maar dan in een pot.
Is dit te doen? (het is een windluwe/regenluwe kant van het huis)

altijd beter in volle grond.
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 nov 2012 17:54

Uitplanten in volle grond en droog, dus geen water meer geven ! Wortels beschermen door een dikke laag houtschors of iets anders naar keuze. De palm vastleggen met drie stevige lijnen zodat die stormbestendig is en de kruin, speer & groeipunt beschermen bij matige wintertoestanden en sneeuwval. Kruin, speer & groeipunt bijverwarmen bij extreme wintertoestanden. Veel succes ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 02 dec 2012 14:42

Ik sluit me aan bij Ed. Je loopt het minste risico als je hem nu bij een winteropslag ergens laat overwinteren waarna je hem eind april volgend jaar in de volle grond zet.
Succes !
Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 dec 2012 19:48

De vorsttolerantie van Trachycarpus schijnt weinig invloed te ondervinden van de voorgeschiedenis. Als 't bij wijze van spreken midden in de zomer abrupt zou gaan vriezen, deert dat deze palm net zo min als wanneer dit midden in de winter 't geval is. Met andere woorden er is dan weinig verschil in vorstgevoeligheid en hooguit scheelt het enkele graden. Wellicht komt dit doordat deze soort in het hooggebergte groeit, waar het zelfs in de zomer plotseling ijzig koud kan worden met sneeuwval e.d. Vergelijk dit met een winterharde bladverliezende heester of boom die in 't zomerseizoen beslist geen vorst verdraagt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen