Dan ook maar even doen want ik ben een kleine weken al aktief op dit forum. Toen wij zo'n 23 jaar geleden ons huis (1925) zat er ook een verwaarloosde moestuin bij; totale oppervlakte 630 m2..
Niet gestoord door enige kennis zijn we begonnen dit in te richten; een van de eerste aankopen was een amendelboom die nog steeds ieder jaar bloeit,. Jammer genoeg weet het type niet want niet alle soorten schijnen eetbaar te zijn. Het tuinvirus kreeg me flink te pakken dus in de banm van kuipplanten ook een kas gebouwd. Toen ik zo'n 10 jaar geleden de eerste basjoos op de kop tikte heb ik een demontabele kas gemaakt; bananen in de volle grond swinters kas eromheen. Helaas moest de kas 10 jaar geleden wijken voor een aanbouw. Mijn 2 pollen basjoos verpak in een jas van noppenfolie met een verwarmingskabeltje erbij. Het kleine palmpje wat ik zo'n 20 jaar geleden kocht was een trachycarpus fortunei en staat in een pot gemaakt van planken tegen een speciekuip en is inmiddels een zware boom. In het midden van mijn tuin staat een liriodendron; een brachtige tulpenboom met geel/oramje tulpen en mooi blad. Enige nadeel is dat ie heel snel groeit dus om de 4 jaar 1/3 inkorten.. Dit jaar sloeg het plantenvirus weer hevig toe: pollen bamboe gekocht, een ceasalpinia gilliesi, een albizzio boubri, vijgenboom,gembers, een speciekuip met musa pink velutina, canna's, strelitzias en nog meer. Om dit te bergen flink ruimte in mijn kelder gemaakt. Mijn schuur heeft 2 transparante golfplaten en een paar weken gleden heb ik daaronder een soort telefooncel gemaakt met als dak een oude lichtkoepel. Een tweede lichtkoepel ligt inmiddels klaar...
Ik heb al een paar leuke kontakten opgedaan via dit forum, weet sinds vandaag hoe fotoo's te uploaden en hoop zo door te gaan; zie de foto's van mijn tuin dit jaar.
groeten
Peter
ps zie ook mijn vraag onder exotische bloemen en planten op dit forum!
ps2 Ik beheers toch redelijk nederlands; sinds ik windows 7 heb komen er veel fouten zoals in dit stukje hierboven!