winter in aantocht ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winter in aantocht ?

Berichtdoor hexina op 29 nov 2012 10:46

junglegarden schreef:Voorlopig zie ik nog niet kouder dan -1 dus wel alle kuipplanten naar binnen en de basjoo inpakken maar verder nog geen maatregelen.

Met -1 al je kuiplanten naar binnen halen???
Ik laat die met deze tempraturen gewoon lekker onbeschermd buiten.

Pas bij tempraturen bij -5 en een ook langere periodes nachtvorst ga ik echt de gevoeligere planten binnenzetten. Mijn phoenixje, trachycarpus zaailingen en yuccas staan gewoon nog buiten. Bij de nu komende lichte vorst gaat de lichtslang aan en alles staat op planken en niet op de grond.
Moeten natuurlijk geen mietjes worden die palmen he hihihihi :mrgreen:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Rob op 29 nov 2012 12:36

Ik denk dat hier op het iets zachtere spul word gedoeld (bijv bougainville, strelitzia, oleander, meer tropische palmen soorten etc).
Hardere Palmen + Yucca staan ook hier nog gewoon buiten.

Laat het voorlopig maar zo blijven hoor. :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 29 nov 2012 13:45

hexina schreef:
junglegarden schreef:Voorlopig zie ik nog niet kouder dan -1 dus wel alle kuipplanten naar binnen en de basjoo inpakken maar verder nog geen maatregelen.

Met -1 al je kuiplanten naar binnen halen???
Ik laat die met deze tempraturen gewoon lekker onbeschermd buiten.

Pas bij tempraturen bij -5 en een ook langere periodes nachtvorst ga ik echt de gevoeligere planten binnenzetten. Mijn phoenixje, trachycarpus zaailingen en yuccas staan gewoon nog buiten. Bij de nu komende lichte vorst gaat de lichtslang aan en alles staat op planken en niet op de grond.
Moeten natuurlijk geen mietjes worden die palmen he hihihihi :mrgreen:

Bij lichte vorst denk ik nog niet aan lichtslangen en ja die kuiplanten moeten toch een keer naar binnen, aloës, datura's, citrus e.d., voorlopig houdt men het nu op een minimum van 0 graden hier dus bij de m. basjoo alleen een laagje noppenfolie om de stammen gedaan en zie verder wel maar dicksonia's, butia, chamaerops en andere palmen in de tuin hebben voorlopig geen bescherming nodig.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 10 jan 2013 03:15

Het is bijna zover! Winter in Nederland/Belgie. Nemen jullie alvast extra maatregelen? Overdag lijkt het ook te gaan vriezen. Mijn grote Fortunei en yucca rostrata staan dit jaar voor het eerst in de volle grond, hoop dat het allemaal wat gaat meevallen.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 10 jan 2013 09:48

Harold538 schreef:Het is bijna zover! Winter in Nederland/Belgie. Nemen jullie alvast extra maatregelen? Overdag lijkt het ook te gaan vriezen. Mijn grote Fortunei en yucca rostrata staan dit jaar voor het eerst in de volle grond, hoop dat het allemaal wat gaat meevallen.

hier gaan vandaag de 2 dicksonia squarrosa's en kleine boomvarens de serre in,
de dicksonias antarcitas is volle grond worden ingepakt en de palmbomen hebben
2 dagen terug aan afdak gekregen, op lange termijn zou het een winterprik van 1 week worden....
we zien wel

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 14 jan 2013 06:53

Het ziet ernaar uit dat het de hele week gaat vriezen. Wordt het een winterprik of een winterdreun gelijk vorig jaar...

Winter sucks!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor teun op 14 jan 2013 10:36

Het gaat nu wel gebeuren mensen :

Vooral waar een klein sneeuwdekje ligt kan het zomaar eens -15 of meer naar beneden kukelen.

De gehele week blijft de temperatuur in vrijwel het hele land onder nul. Alleen in Zeeland en op De Wadden komt de temperatuur soms net een graadje boven het vriespunt uit. ’s Nacht is de temperatuur sterk afhankelijk van de aanwezigheid van wolken. In een bewolkte nacht ligt de temperatuur rond -3. In een heldere nacht komt het gemakkelijk tot matige vorst (tussen -5 en -10). Daar waar vanavond en vannacht een mooi sneeuwdek ontstaat kan het later in de week tijdens een heldere nacht nog een stuk kouder worden. Strenge vorst wordt dan gemakkelijk gehaald en ook zeer strenge vorst (<-15 graden) behoort dan tot de mogelijkheden.
In de loop van het weekend wordt de verwachting onzeker. De kans op een overgang naar minder koud weer is iets kleiner dan de kans dat het winterweer aanhoudt.
teun

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jan 2013 12:26

In ZO Flevoland daalde de temperatuur vannacht al tot -8°C op 1,5 m. Dat is royaal 'boven' (of onder) de verwachting. De kuipplanten Trachycarpus en Chamaerops die nu nog onbeschermd buiten staan, haal ik vandaag naar binnen voordat ze onder sneeuw 'bedolven' raken. Komende nacht wordt er minder vorst verwacht, het is dan waarschijnlijk bewolkt, maar daarna kan de vorst nog een paar nachten flink uithalen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 14 jan 2013 16:06

[quote="teun"]Het gaat nu wel gebeuren mensen :

Vooral waar een klein sneeuwdekje ligt kan het zomaar eens -15 of meer naar beneden kukelen.

Er lag hier vorige nacht sneeuuwdek van 2cm en deze morgen maar -5°,nu met de dooi weg aan het smelten.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor teun op 14 jan 2013 16:40

Dit is dan ook de voorspelling voor Nederland :fluiten:
teun

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming