Stekken naamloze brugmansia (warme bruggen)

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Stekken naamloze brugmansia (warme bruggen)

Berichtdoor JmC4c op 02 dec 2012 10:10

Hoi Palmvrienden ;)

Al een 4-tal jaren neem ik kleine stekken van mijn brugmansia's.
Simpelweg in wat potaarde en de grond goed vochtig houden, en deze maken wortels aan.

Nu heb ik er 1 staan met verschillende stammen in dezelfde pot.
Graag zou ik grote stammen stekken.
Gaat men ook op dezelfde manier tewerk :?:

Grtz, Jean-Marie
Laatst bijgewerkt door JmC4c op 02 dec 2012 10:53, in totaal 1 keer bewerkt.
JmC4c

502 bedankjes

Re: Stekken naamloze brugmansia (koude bruggen)

Berichtdoor TinekedV op 02 dec 2012 10:39

Grote stammen stekken gaat in principe op dezelfde wijze als kleine stekken.
Allereerst ter voorkoming van misverstamden: ik neem aan dat je spreekt over warme bruggen (in de titel van deze topic staat nl. ook koude bruggen en die stek je totaal anders).

Veel naamloze bruggen (en dan spreek ik over de versies die groeien als onkruid) kun je ook tijdens de winter stekken. Je zet de stam gewoon op een lichte plek in een groot glas water. In dit geval zou ik minimaal 10 a 15 cm water nemen. In deze periode duurt het wel langer alvorens ze wortels hebben aangemaakt. Dit kan 2 a 3 maanden duren. Maar er zijn ook versies waar na een maand al de eerste wortels verschijnen.

Een ander geval zijn de naambruggen. Daar vind je vele soorten die in deze tijd niet of heel moeilijk wortelen. Daar stel je het stekken liefst uit tot februari.

Zodra de wortels enkele cm's groot zijn kun je de stek oppotten. Doe dit in een ruime, diepe pot. Zet de stek zeker 10 a 15 cm diep en zet een stevige stok in de pot waaraan je de stek vastbindt. Zo voorkom je dat de stek scheef zakt of opvalt. In deze gevallen kunnen de jonge, prille wortels afbreken.

In veel gevallen zijn stekken van brugmansias tijdens het stekken en de eerste opgroei van de stek scheef gaan staan. Dit kun je later makkelijk corrigeren. Zodra de stek voldoende wortels heeft en stevig in de pot staat zet je een stok achter de stek en bindt die op verschillende hoogtes aan de stok. Op een wijze dat de stek recht staat. Zo laat je de stek enige tijd staan en verder groeien. Als de steel steviger is geworden is de stek vanzelf recht gegroeid en kun je de stok verwijderen als je dat wil.
TinekedV

23 bedankjes

Re: Stekken naamloze brugmansia (warme bruggen)

Berichtdoor JmC4c op 02 dec 2012 10:53

:oops: Ja vergissing 't zijn warme bruggen ;)
Hierbij pas ik de titel aan.

Drogen de stammen veel in tijdens het proces dat de wortels moeten aangemaakt worden en hoe zit het met de temperatuur in de kamer :?:
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 02 dec 2012 11:05

Bij een gezonde stek droogt de stam niet in tijdens de wortelfase. Sterker nog: bij vele stekken groeit het blad tijdens het wortelen. Bij het stekken maken haal ik al het blad van de stek (let er op dat de groeipunt intact blijft!). Als de stek opgepot kan worden zit er vaak al redelijk blad aan de stek. Dat haal ik er bij het oppotten af. De wortels moeten immers omschakelen van water naar grond en blad verbruikt in deze fase te veel vocht / kracht van de stek.

Het belangrijkste bij het wortelen is LICHT, dit is belangrijker dan de temperatuur. Zet de stek zo licht mogelijk en geef extra licht indien mogelijk. De stek hoeft niet warm te staan, Hij mag in de warme huiskamer maar daar is de lucht vaak te droog. Bij mij staan ze in een lichte ruimte bij ca. 15 grade.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 02 dec 2012 14:13

Moet men het water regelmatig veranderen waarin de stek staat :?:
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 02 dec 2012 14:20

Ik ververs het water als het er niet meer fris uitziet. Dat is een beetje afhankelijk van de stek, bij de een is het vlugger vuil dan bij de andere.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 06 dec 2012 00:19

Ik heb ook een paar stekken op water staan
De "normale" brugmansia gaat binnenkort wortels maken, dat kun je al zien.
Ik heb echter ook een paar stekken van brugmansia "bergkoningin" (dubbele roze bloem, niet geurend) op water staan en die doen nog niets: iemad tips?
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 06 dec 2012 07:40

Er zijn veel naambruggen die in deze periode niet meer wortelen door o.a. te weinig, de plant was al omgeschakeld naar winterreust. Je kan proberen met extra licht.
In elk geval in het vervolg altijd voor half september al je stekken nemen! Alles wat je later snijdt kan mislukken.
Zelf ga ik de komende maanden proberen te stekken met root riots, Clonex en LED-panelen. Een test wat hopelijk tot gevolg heeft dat ik komend voorjaar veel te veel kleine stekken heb.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2012 08:48

Ik heb gisteren enkele grote stekken genomen en deze in potgrond geplaatst aan de vensterbank. Ik vraag me af wat het resultaat zal zijn, straks eens enkele foto's nemen ;)

Moest toch wat bijsnoeien, en kon evengoed proberen. Wie niet waagt niet wint.
'k vind het jammer om in volle groei reeds drastisch te snoeien aan de plant, dus stek ik ofwel tussenin, of op latere tijdstippen.
Van 13 kleine stekken zijn er momenteel 12 aangeslagen met wortels onderin de pot als gevolg. :)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 06 dec 2012 09:21

Van welke brug(gen) heb je een grote stek opgepot?

Zonde om al in september stekken te nemen? Je moet in die periode eens goed naar je planten kijken. Je ziet heel veel kruisende takken waarvan er makkelijk 1 weg kan pf een stukje kan missen. Kijk aan de achterkant die niet direct in het zicht is: voldoende stekmateriaal.
Als je de goede naamlozen hebt maakt het niet uit. Maar als je stekken wil van bijvoorbeeld de Maya, Axel Rose, aurea(hybriden), LBG e.d. moet je echt wel rond half september je laatste stekken maken anders is de kans heel groot dat je in het voorjaar geen enkele bewortelde stek hebt.
TinekedV

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken