Stekken naamloze brugmansia (warme bruggen)

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Stekken naamloze brugmansia (warme bruggen)

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2012 09:48

Eigenlijk heb je wel gelijk hoor ;)

Het zijn naamloze natuurlijk, althans denk ik :oops:
Hier de foto's van de stekken en de kleur van bloem waar ze afkomstig van zijn.
Van de kleinere stekken heb ik ook een foto genomen.

De moederplant
Afbeelding

Bewortelde stek
Afbeelding

Afbeelding

Grote stekken, gisteren genomen
Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 06 dec 2012 09:55

Mooie stekken. Die waar de wortels al uit de pot komen kan ik een grotere pot, dan kan hij een mooie grote wortelkluit aanmaken. Door het verpotten groeien de uitlopers nu dan wat minder snel, maar dat is niet erg. Zodra het groeiseizoen begint heeft de plant meer aan een grote wortelkluit.
En om ze snel in bloei te krijgen: geef na het verpotten wat 10-52-10 (bevordert trouwens ook de wortelvorming).

Grote stekken: hebben die al wortels? Indien:
- ja: zet in de pot ook een stok waar je de stekken aan vastbindt (anders is de kans groot dat de wortels breken;
- nee: zet de stekken in water. Op deze wijze krijgen ze snel te weinig water en gaan slap handen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2012 10:09

Ik ga de bewortelde stekken niet te groot verplanten, die zijn namelijk te koop ;)

De grote stekken zijn pas van gisteren geplaatst, ik ga morgen iets maken dat ze gesteund blijven. Zoals je me reeds had uitgelegd, 1 kleine beweging en het kan afgelopen zijn met de stek.

Ik ga 2 methoden proberen,
- mijn eigen methode: stek in vochtige potgrond, en hierna geef ik water in het schaaltje.
Ik zorg wel dat er geen water blijft staan in het schaaltje.
Hierna hou ik de stek in het oog, wanneer de potgrond bovenaan wat droog word, geef ik opnieuw water, en laat er wel iets in staan in schaaltje.

- En jou methode : Stek in het water laten, tot wortels zich vormen ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 06 dec 2012 10:20

Bij deze stekken direct in de potgrond kun je ook de modder-methode toepassen: zet de potten in een bak water waarin constant enkele cm's water staat. Als je ziet dat de stekken gaan groeien (en dus blijkbaar wortels hebben gevormd) haal je ze uit de bak en laat de potgrond wat droger worden. De naamlozen die je hebt kunnen hier prima tegen.
En ook hier: geef wat 10-52-10.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2012 10:23

Nu reeds bemesten :?: of éénmaal de wortels tevoorschijn komen :?:
De potgrond heeft reeds voeding genoeg voor de start, of niets soms :?:

Wel jammer dat de grote stekken wat schuin zijn, en niet een rechte stam vormen. Zou dit een probleem zijn?
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 06 dec 2012 10:30

Ik bemest stekken altijd zo vroeg mogelijk ook al is het hartje winter. Te veel forfor (P) is niet erg bij bruggen. Daarom bloeien mijn stekken altijd vroeg.

Kromme stekken: gebeurt heel vaak bij bruggen. Is niet erg. Laat de plant eerst goed wortelen. Als de wortelkluit stevig genoeg is zet je een stok achter de stam en bindt de stek daaraan vast op een wijze dat hij recht staat. Laat de stek gewoon verder groeien. Als de stam dikker wordt groeit de stek vanzelf recht.
Let er wel op dat er voldoende ruimte blijft tussen aanbindtdraad en de stok. Anders knijp je de sapstroom af. Bruggen groeien vaak sneller dan je denkt!
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2012 10:34

Ik heb momenteel de voorgestelde bemesting niet, en zou deze eens moeten zoeken.
Ik heb momenteel wel lidl vloeibare voeding, mss kan ik deze even gebruiken tot ik deze producten wel heb.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 06 dec 2012 10:37

Ik heb voldoende in voorraad. Als je eerdaags langskomt met het Sanguinea-stekmateriaal kun je wel wat meenemen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 22 dec 2012 17:25

Domme vragen bestaan niet (domme antwoorden wel!) daarom hier maar eens de vraag:
wie kan mij het verschil uitleggen tussen warme en koude bruggen? Dat brug voor Brugmansia staat lijkt me logisch maar waarop slaat de term warm en koud?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
fijne feestdagen
Peter
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 17:43

Kort door de bocht:

Warme bruggen: houden van warmte, hebben die ook nodig voor een goede groei en bloei. Hebben vaak kelkvormige bloemen. Kunnen zonder blad op een koele pek overwinteren.

Koude bruggen: houden van koele temperaturen, kunnen in hete oorden niet leven. Hebben vaak een buisachtige bloem, moeten met blad op een koele plaats overwinteren. Het zijn moeilijke planten om in leven te houden (zeker 's winters). Geuren (behalve de arborea) niet (hoewel: er wordt hard gewerkt om geurende versies te kweken, ben er zelf ook mee bezig). Sanguineas zijn koude bruggen.
TinekedV

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken