Van een van de deelnemers aan dit zaai-project kreeg ik de volgende vraag: Is de sanquinea de moeite qua groei en bloemen in Belgie/Nederland? Wat kouder voorjaar en benauwde zomers. Wat adviseer jij om tijdens warme zomers de plant zo goed mogelijk te houden?
De Sanguinea is een koude brugmansia die juist houdt van koele temperaturen. In het voorjaar en de herfst voelt hij zich in onze streken goed thuis. Meestal bloeit hij ook in deze periodes. De plant houdt minder van de zomer. Een koele plek in de schaduw stelt hij dan op prijs. Toch ken ik ook mensen waar de Sanguinea overdag zonnig staat maar zij besproeien de plant dan wel elke avond gedurende een half uur. De Sanguineas doen het daar prima.
Natte, regenachtige periodes / zomers zijn slecht voor de plant. Bescherm hem dan tegen het vele vocht. Alle koude bruggen kunnen slecht tegen te veel vocht, ze gaan daaraan dood.
's Winters hebben de koude bruggen een lichte plek nodig, het blad moet aan de plant blijven omndat hij 's winters gewoon doorgroeit en bloeit. Een minimum temperatuur van 5 graden is nodig. Maximaal 10 graden is voldoende.
Leuk dat er reeds resultaat is, een kiemer is steeds tof
Hier heeft hij flink gebloeid in de schaduw. Amper een 2 uurtjes zon rond de morgen. Eerst stond hij in de volle zon maar de plant had het ginds totaal niet naar zijn zin, hij stopte zelf met bloeien.
Mooi om te horen Tineke, we hebben er zin in! Ik ga van het weekend de zaden laten weken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Als de zaailing wat steviger is kun je hem verpotten. De eerste verpot ik volgende week. Ik laat via een foto wel zien hoe groot hij dan is. Tegelijkertijd vertel ik dan ook meer over de mest.
SAMEN BRUGMANSIAS ZAAIEN Stand na 10 dagen: 5 van de 8 zaden zijn gekiemd. De 2 zaden van de Sanguinea-kruising van M. Graupe en 1 zaad van de kruising van Bernhard zijn nog niet gekiemd.
Kiemen na 10 dagen.JPG (288.54 KiB) 4443 keer bekeken
Vandaag juist een week dat ik de zaadjes heb geplant, en ik zie reeds 1 die gekiemd is. De rest begint ook stilaan. Te vroeg voor een foto want ze moeten nog bovengronds komen. Ik had gewoon lichtjes de aarde weggedaan om te controleren