ook nieuw hier

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

ook nieuw hier

Berichtdoor Cumulus op 23 dec 2012 16:32

Hallo

Ook ik ben nieuw hier, ik ben 33 jaar, hou me naast exotisch tuinieren bezig met weerkunde, reizen, fotografie, geocaching, computeren. Tijdens de winter doe ik ook wel aan gaming (guild wars 2) en op de trein naar 't werk meestal Parallel kingdom. Ik ben jaren actief geweest op het planteforum Cemunnos maar dat is helaas opgedoekt dus probeer ik hier alles verder te zetten en misschien leden (opnieuw) te ontmoeten.

Mijn stokpaardje is het kweken van Japanse siernetels (Coleus) maar doordat ik voor de levering van (bijzondere) siernetels volledig van één persoon afhang die in Zweden woont hangt mijn hobby aan een zijden draadje en zal ik me waarschijnlijk binnenkort op andere planten moeten toespitsen. Elke winter verlies ik immers een derde van mijn collectie die alleen maar door ruilen met andere kwekers kan worden aangevuld.
Met de moed der wanhoop heb ik nog geprobeerd om een plantenruilplatform te bouwen (floraswapper.com) in de hoop langs daar aan Coleus te geraken maar het loopt helaas niet zoals ik in gedachten had. Toch wil ik hieronder een filmpje laten zien van mijn tuin en mijn collectie Coleus die ik vorig jaar had. Gelukkig zijn er een hoop andere planten dus als de siernetels allen verdwenen zijn zal het er in elk geval niet kaal bij staan ;)

http://www.youtube.com/watch?v=lDRE9p55Blw

http://www.youtube.com/watch?v=T-UQ1vag ... =endscreen siernetels

De grote tuin en de woning deel ik met mijn vader, doordat ik aan het syndroom van Asperger lijd lukt alleenwonen immers niet. Hetgene dat voor mij een hoop plezier oplevert (tuinonderhoud etc) is voor mijn vader een hoop werk uitgespaard dus we hebben er beiden voordeel van :)

Ik heb elk jaar op het einde van de zomer en dikwijls ook vroeger planten over dus ik ben steeds bereid om met mensen planten, zaden en stekken te gaan ruilen of weg te geven voor niets. Hopelijk kan ik dit verder zetten via dit forum en bouw ik weer wat nieuwe contacten op wat door mijn handicap weinig evident is.
Laatst bijgewerkt door Cumulus op 23 dec 2012 16:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Re: ook nieuw hier

Berichtdoor jos944 op 23 dec 2012 16:35

:welkom: mooi die vijver met de stapstenen er doorheen
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 dec 2012 17:43

Ja ik ben zinnens om wanneer ik (hopelijk volgend jaar) mijn vijver ga aanleggen dit ook te doen maar kan maar niet concluderen hoe je dit moet doen als je een folievijver hebt. Bij een betonnen vijver is het simpel natuurlijk maar je kunt toch nogal moeilijk steunen gaan metsen op je folie? Een andere optie is om de folie over de steunen heen te leggen en dan de stapstenen daarop te leggen maar begin dan maar eens te berekenen hoeveel folie je nu juist nodig hebt en ik ben nogal bang dat dat niet zonder laswerk gaat lukken en anders veel te veel plooien gaat geven.
Maar goed, dit was ff :off_topic:

:welkom: Cumulus, ik denk dat ik je weleens "gezien" heb op het andere forum. Je naam komt me alleszins toch bekent voor.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor callewaert op 23 dec 2012 17:46

:welkom: op het forum :thumb_up:
callewaert

1 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 23 dec 2012 18:14

Hitch schreef:Ja ik ben zinnens om wanneer ik (hopelijk volgend jaar) mijn vijver ga aanleggen dit ook te doen maar kan maar niet concluderen hoe je dit moet doen als je een folievijver hebt. Bij een betonnen vijver is het simpel natuurlijk maar je kunt toch nogal moeilijk steunen gaan metsen op je folie? Een andere optie is om de folie over de steunen heen te leggen en dan de stapstenen daarop te leggen maar begin dan maar eens te berekenen hoeveel folie je nu juist nodig hebt en ik ben nogal bang dat dat niet zonder laswerk gaat lukken en anders veel te veel plooien gaat geven.
Maar goed, dit was ff :off_topic:

:welkom: Cumulus, ik denk dat ik je weleens "gezien" heb op het andere forum. Je naam komt me alleszins toch bekent voor.

Ik kan je het wel wel uitleggen.

1) op de plekken waar je stapstenen wilt hebben doe je een rubberen tegel (of meerdere naast elkaar).
2) dan de vijver aanleggen (nog niet hele maal vullen :-)
3) op de plek waar de rubberen tegen onder de folie zit doe je 2 dikke lagen rubber vijverfolie over je gewonen folie.
3) dan pak je 30 x 30 stoeptegels legt deze op de extra rubber vijverfolie laag Onderste tegel ligt dus los van de ondergrond.
4) je lijmt meerdere 30 x 30 tegels op elkaar met betonlijm net zo hoog als het water straks komt.
5) dan pak je de toren van 30 x 30 tegels helemaal in met vijver folie eventje lijmen met secondenlijm om hem goed strak in te kunnen pakken.
6 op de bovenste beton tegel lijm je een mooie stapsteen zodat deze lijkt te zweven op het water als de vijver straks gevuld is.

Deze methode kan ongeveer tot 50 cm hoge torens.. WIl je hoger maken dan heb je bewapening nodig om de toren te stabiliseren.
Ook kan je dan beter je vijver als het waren om de stapsteen heen maken.

Ik zal wel eens foto's plaatsen van mijn eigen vijver met stapstenen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 dec 2012 18:38

Welkom op dit forum, ik heb je olie branders al eens geprobeerd, maar mijn serre is te groot hiervoor en ze waaide vaak uit, toch leuk bedacht :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor veronique op 23 dec 2012 18:41

:welkom: