ook nieuw hier

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Re: ook nieuw hier

Berichtdoor hent v op 24 dec 2012 00:49

Hoi Hendrik

:welkom: op het Palmvriendenforum.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 24 dec 2012 02:15

Welkom hier!
Een twee jaar terug heb ik eens een tiental stekjes van je gekregen/geruild maar helaas is daar na twee winters helemaal niets meer van over. Het laatste restje coleus soorten was zelfs gesneuveld tijdens de laatste voorjaarsvorst die toch kouder was dan verwacht.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Esther op 24 dec 2012 10:53

Welkom op het forum!
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 24 dec 2012 15:28

:welkom: vanuit Zuidwest Vlaanderen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 24 dec 2012 15:33

Carlo schreef:Welkom hier!
Een twee jaar terug heb ik eens een tiental stekjes van je gekregen/geruild maar helaas is daar na twee winters helemaal niets meer van over. Het laatste restje coleus soorten was zelfs gesneuveld tijdens de laatste voorjaarsvorst die toch kouder was dan verwacht.

Ik wil anders graag nieuwe stekjes opsturen komend seizoen. Zelfs al overleven er maar een handvol, middenin de zomer groeien ze zo snel dat er weer stekjes in overvloed zijn om weg te geven. In oktober composteer ik zelfs een deel van de tuin met Coleus stekjes waarvan ik op dat moment duizenden heb :)
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 24 dec 2012 15:37

jos944 schreef:
Hitch schreef:Ja ik ben zinnens om wanneer ik (hopelijk volgend jaar) mijn vijver ga aanleggen dit ook te doen maar kan maar niet concluderen hoe je dit moet doen als je een folievijver hebt. Bij een betonnen vijver is het simpel natuurlijk maar je kunt toch nogal moeilijk steunen gaan metsen op je folie? Een andere optie is om de folie over de steunen heen te leggen en dan de stapstenen daarop te leggen maar begin dan maar eens te berekenen hoeveel folie je nu juist nodig hebt en ik ben nogal bang dat dat niet zonder laswerk gaat lukken en anders veel te veel plooien gaat geven.
Maar goed, dit was ff :off_topic:

:welkom: Cumulus, ik denk dat ik je weleens "gezien" heb op het andere forum. Je naam komt me alleszins toch bekent voor.

Ik kan je het wel wel uitleggen.

1) op de plekken waar je stapstenen wilt hebben doe je een rubberen tegel (of meerdere naast elkaar).
2) dan de vijver aanleggen (nog niet hele maal vullen :-)
3) op de plek waar de rubberen tegen onder de folie zit doe je 2 dikke lagen rubber vijverfolie over je gewonen folie.
3) dan pak je 30 x 30 stoeptegels legt deze op de extra rubber vijverfolie laag Onderste tegel ligt dus los van de ondergrond.
4) je lijmt meerdere 30 x 30 tegels op elkaar met betonlijm net zo hoog als het water straks komt.
5) dan pak je de toren van 30 x 30 tegels helemaal in met vijver folie eventje lijmen met secondenlijm om hem goed strak in te kunnen pakken.
6 op de bovenste beton tegel lijm je een mooie stapsteen zodat deze lijkt te zweven op het water als de vijver straks gevuld is.

Deze methode kan ongeveer tot 50 cm hoge torens.. WIl je hoger maken dan heb je bewapening nodig om de toren te stabiliseren.
Ook kan je dan beter je vijver als het waren om de stapsteen heen maken.

Ik zal wel eens foto's plaatsen van mijn eigen vijver met stapstenen.

Die van ons is gewoon gepolyesterd dus heb je dat gedoe met plooien helemaal niet. Het is wel een dure bedoening maar na drie jaar zonder auto heb je dat weer uitgespaard. De stapstenen liggen op een bakstenen muurtje dat in de vijver is gemetst en ook gepolyesterd is, de stenen liggen op een soort van matten voor stabiliteit en tegen krassen. Vastplakken hoeft niet want ze wegen bijna 300 kg elk.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 dec 2012 17:37

OMG!! 300 kg ??? Hoe krijg je die dan mooi op zijn plaats en kan dat niet tot breuken leiden in de polyester?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 25 dec 2012 12:26

De tuinaanemer heeft dat met speciale machinerie gedaan. Doordat het op die 'doeken' ligt en de polyester op die plaats bijna rechtstreeks op die gemetselde muur is aangebracht, kan dat niet meegeven en scheuren. Mocht er toch ergens een gaatje inkomen is het overigens nog niet zo'n ramp aangezien die muur los in de gemetselde 'kuip' zit.

Nadeel is wel dat we die stenen zelf bijna niet kunnen verplaatsen en de voorste twee stenen zouden een centimeter hoger moeten komen omdat die bij aanhoudend regenweer altijd onderlopen. Maar meestal staat het water er een paar centimeter onder en valt het niet op.
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 dec 2012 13:26

:welkom: Cumulus op het forum !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 25 dec 2012 14:45

Cumulus schreef:
jos944 schreef:
Hitch schreef:Ja ik ben zinnens om wanneer ik (hopelijk volgend jaar) mijn vijver ga aanleggen dit ook te doen maar kan maar niet concluderen hoe je dit moet doen als je een folievijver hebt. Bij een betonnen vijver is het simpel natuurlijk maar je kunt toch nogal moeilijk steunen gaan metsen op je folie? Een andere optie is om de folie over de steunen heen te leggen en dan de stapstenen daarop te leggen maar begin dan maar eens te berekenen hoeveel folie je nu juist nodig hebt en ik ben nogal bang dat dat niet zonder laswerk gaat lukken en anders veel te veel plooien gaat geven.
Maar goed, dit was ff :off_topic:

:welkom: Cumulus, ik denk dat ik je weleens "gezien" heb op het andere forum. Je naam komt me alleszins toch bekent voor.

Ik kan je het wel wel uitleggen.

1) op de plekken waar je stapstenen wilt hebben doe je een rubberen tegel (of meerdere naast elkaar).
2) dan de vijver aanleggen (nog niet hele maal vullen :-)
3) op de plek waar de rubberen tegen onder de folie zit doe je 2 dikke lagen rubber vijverfolie over je gewonen folie.
3) dan pak je 30 x 30 stoeptegels legt deze op de extra rubber vijverfolie laag Onderste tegel ligt dus los van de ondergrond.
4) je lijmt meerdere 30 x 30 tegels op elkaar met betonlijm net zo hoog als het water straks komt.
5) dan pak je de toren van 30 x 30 tegels helemaal in met vijver folie eventje lijmen met secondenlijm om hem goed strak in te kunnen pakken.
6 op de bovenste beton tegel lijm je een mooie stapsteen zodat deze lijkt te zweven op het water als de vijver straks gevuld is.

Deze methode kan ongeveer tot 50 cm hoge torens.. WIl je hoger maken dan heb je bewapening nodig om de toren te stabiliseren.
Ook kan je dan beter je vijver als het waren om de stapsteen heen maken.

Ik zal wel eens foto's plaatsen van mijn eigen vijver met stapstenen.

Die van ons is gewoon gepolyesterd dus heb je dat gedoe met plooien helemaal niet. Het is wel een dure bedoening maar na drie jaar zonder auto heb je dat weer uitgespaard. De stapstenen liggen op een bakstenen muurtje dat in de vijver is gemetst en ook gepolyesterd is, de stenen liggen op een soort van matten voor stabiliteit en tegen krassen. Vastplakken hoeft niet want ze wegen bijna 300 kg elk.

ik heb hier een topic gemaakt voor de geinterreseerde over de stappenstenen en de aanleg.

viewtopic.php?f=49&t=9667
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?