Is dit normaal?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Is dit normaal?

Berichtdoor MooiePalm op 26 dec 2012 16:18

Ik probeer dit jaar voor het eerst wat planten de winter door te krijgen maar heb het idee dat het niet gaat lukken :(

Afbeelding

Ik heb mijn Velutina weggezet op een koele kamer en alleen het laatste blad laten zitten.Af en toe wat water gegeven voor de kleine uitlopers.
Hij is nu helemaal uitgedroogd en de stengel valt bijna om, gaat dit in het voorjaar nog weer groeien (uitlopen) of word dit niks meer?
Wat heb ik fout gedaan.

Deze Phoenix roebelenii heb ik ook op de slaapkamer staan voor het raam.
Afbeelding
Afbeelding
Hij zag er zo uit 2 maand geleden, betere foto heb ik niet helaas.
De bladeren gaan wat hangen.De grond probeer ik een beetje vochtig te houden, in iedergeval niet te nat.
De plant gaat er slechter uitzien, wie weet wat er fout gaat?

Groet Riny
MooiePalm

6 bedankjes

Re: Is dit normaal?

Berichtdoor p e t e r op 26 dec 2012 16:47

Ik vees dat je M. Veluntina te koud en te nat heeft gestaan.
Ik zou hem warm overwinteren en aan de droge kant.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 dec 2012 17:33

Inderdaad, een velutina houd je beter aan de groei.
De roebelenii ziet er ook niet goed uit, ik vrees dat de bladeren langzaam volledig zullen verdrogen. Uiteindelijk kun je ze er dan zelfs uit trekken en is het einde oefening.
Waarom.... Dat is mij ook niet helemaal duidelijk. Ze doen het echter wel vaker, ineens verkrampen ze helemaal. Zelfs onder goede omstandigheden.

Verzeker je er in ieder geval van dat hij niet te nat staat.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor hent v op 26 dec 2012 20:24

Hoi

palm staat veel te donker.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 27 dec 2012 13:29

Ok bedankt,
De Velutina staat zeker niet te nat de grond is behoorlijk droog.Maar als ik het goed begrijp gaat dat niks meer worden en kan die de kliko in?
De roebelenii zal ik eens wat lichter zetten, hopelijk is het nog niet te laat.
Het lijkt er idd op dat de bladeren allemaal aan het verdrogen zijn.

Groet Riny
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 dec 2012 16:04

De banaan staat veel te nat en is gewoon aan het wegrotten. JE hebt hem koel weggezet zeg je dus dan groeit de plant niet meer (is de bedoeling) dan mag je geen druppel water meer geven en moet de grond droog zijn. Anders in vochtige grond rotten de wortels en alles onder de grond gewoon weg. Er zit ook geen blad meer op dus verdamping gebeurt er ook niet meer. Ik zou deze snel warmer zetten, dus verplichten om terug te groeien/herstellen. Zou ook de kluit eens uit de pot halen en alles nakijken, bij vaststelling van wortelrot e.d. alle rotte delen wegsnijden en terug oppotten in nieuwe droge potgrond.
Wat de Phoenix betreft denk ik net hetzelfde, te nat. Als de bladeren dichtknijpen zoals het geval is dan betekent dat een probleem met de wortels. Te droog kan niet want je gaf nog geregelt water dus ik denk dan te nat. Hoe koel of warm staat die ? Haal hem eens uit de pot en controleer de wortels eens, eventueel een foto maken ?! De bladeren zijn waarschijnlijk allemaal verloren, ze zijn nog groen dus heel misschien nog als het snel kanteld maar ik vrees ervoor. Succes !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 29 dec 2012 14:52

Jullie hadden gelijk!
Ik heb hem uit de pot gehaald en de kluit uit elkaar getrokken, binnen in de kluit was die behoorlijk vochtig , de randen en bovenop waren kurkdroog.Wortels die er niet goed uitzagen heb ik verwijdert.
Dit is wat er van over is gebleven.
Afbeelding
Nu heb ik hem opnieuw opgepot en in de woonkamer gezet voor het raam.
Moet die nu water hebben of een weekje wachten ofzo?

De kluit van de Roebelinii ziet er denk ik wel goed uit. In het midden iets vochtig maar zeker niet zeiknat en de wortels lijken me goed.
Afbeelding
Het is nu 14 graden op de slaapkamer,veel lichter kan ik hem niet zetten alleen warmer.

Groet Riny
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 dec 2012 16:38

De moederplant van de banaan is verloren, gelukkig heeft die nog een levend zijscheutje dus dat komt wel goed, gewoon warm en zo licht mogelijk plaatsen, geen water meer geven, dit is het resultaat van water namelijk ! Als de groei er duidelijk terug goed in zit en het scheutje al wat groter is dan pas terug een beetje water geven, een klein glas water is dan meer dan voldoende maar dat echt pas na enkele weken hoor.

De Phoenix lijkt idd nog een redelijk goed wortelgestel hebben. Ik zie wel dat de kluit wat verstoord is door het uit de pot halen dus hij zal nu even wachten met groeien (stress) Phoenix ook warmer zetten en afwachten. succes.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 30 jan 2013 21:14

Laat je niet ontmoedigen met de Velutina, die zijn we allemaal weleens verloren neem ik aan.

Heeft de Phoenix R vorst gehad?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 30 jan 2013 23:25

Ik vraag mij af of die Phoenix geen beschadiging aan de wortels heeft, ook voor het uit de pot halen. Een phoenix die te veel water krijgt in verhouding licht waar die in staat heeft al snel last van wortelrot. Vaak genoeg gezien en zelf ook gehad. Planten die donkerder staan dan buiten moet je simpelweg droger houden. Niet laten verdrogen maar net water geven zodat die niet dood gaat maar te weinig om te groeien. Met je luxaflex houd je alleen maar licht tegen, hier moet je je watergift op aanpassen.

Dit komt vast wel goed, lekker het blad er aan laten want deze heeft die nodig. ;)

Als je in de wortels knijpt, wat gebeurd er? Hoe voelen ze aan?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?