ook nieuw hier

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Re: ook nieuw hier

Berichtdoor Lenora op 28 dec 2012 23:17

Wauw, gave tuin!
Lenora

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 dec 2012 00:14

Prachtig om te zien, erg mooi met de musa's in de tuin!
Nu je het over Siernetels hebt, ik heb daar ooit een artikel over gelezen hoe ze in Europa terecht zijn gekomen vanuit Indonesie en voornamelijk Papua.

Waarom verlies je zo veel van deze planten, hoort dit nou eenmaal bij dit soort planten of zijn de omstandigheden niet ideaal?
Als je stekken hebt in het voorjaar dan hou ik mij aanbevolen!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 30 dec 2012 20:49

Veel planten krijgen een soort van witte schimmel en sterven af. Zelfs binnen op de vensterbank op het zuiden, en dus voldoende licht, voorkom je dit niet.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 dec 2012 22:02

Welkom bij Palmvrienden.
Bij cemunnos was je een trouwe schrijver dus ik hoop hier ook veel van je te mogen lezen :)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 31 dec 2012 00:04

Mijn siernetels in de serre sterven af door een mysterieuze 'omvalziekte'. Ze zijn kerngezond, plots knikt de stengel op en gaat de plant dood. Volgens mijn vriendin uit Zweden die stekken levert is het een vorm van wortelrot door lage temperaturen. Degene die ik binnen houd krijgen het echter moeilijk door de droge lucht (dikwijls spint) en overleven het ook zelden. Wat ik deze winter wel ontdekt heb is dat de beste kansen op overleving zijn als je goed ontwikkelde vaste planten die buiten tijdens de zomer in volle grond stonden in een mengeling van gewone grond en compost zet, halfdroog. Dus als ik komend jaar weer aan stekken raak ga ik het de winter daarna zo eens proberen met alle siernetels.

Carlo: let op bij witte schimmel, dit is misschien gewoon wolluis. Behandel met een antiluizen middel of als je het biologisch wilt houden met lieveheersbeestjes of oorwormen die de luizen rauw lusten. Een vriendin van mijn 'Coleusleveraar' dacht dat die witte plukken bloemen waren met alle gevolgen vandien :)
Coleus krijgt meestal blauwe of paarse bloemen die je best verwijdert anders sterft de plant af door zaadzetting (eenjarige cyclus)
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 31 dec 2012 00:24

En een speciaal ingericht terrarium of aquarium die de meeste planten door de winter sleept? Helemaal aangepast aan dit soort planten?

Met een soort van nevelapperaat misschien?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 31 dec 2012 01:59

In ieder geval is een zeer goede tactiek om tegen de overwintering van elke soort wat extra te stekken om je kansen wat te vergroten. Als je veel soorten hebt zul je weer veel plaats moeten hebben natuurlijk.
Ik denk niet dat mijn planten elk jaar afsterven door wolluis maar dat het toch echt wel een schimmel is. Affijn, de volgende keer ga ik ze toch zeker eens wat nader onderzoeken.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 31 dec 2012 11:31

Schimmel kan natuurlijk ook wel, vooral dan door teveel te gieten en ze in een koele omgeving te zetten. Normaal neem ik elk jaar ongeveer 1000 stekken van mijn siernetels om de kansen op overleving te verhogen. In de serre heb ik plaats voor een 250 tal siernetels in pot en de overige stekken zet ik in vazen zodat ik afrottende siernetels uit de potten met exemplaren uit de vazen kan vervangen. Eens we half december zijn, beginnen de siernetels in de vazen ook af te sterven en als ik dan wat in de potten verlies, zijn het verliezen die ik niet meer kan vervangen. Op mijn werk heb ik meestal ook 100 siernetels staan, maar daar overleven er maar 2 of 3 per winter in de droge aircolucht en ik weet niet of het de klaagzangen van de kuisploeg en de bazen nog waard is wanneer ze al hun bladeren verliezen en er een bladluizenplaag de kop opsteekt.

Een andere strategie is dat ik siernetels weggeef aan vrienden en familie. Voor hen is het een leuk cadeau omdat de netels die ik heb hier zeer moeilijk verkrijgbaar zijn en exclusiviteit uitstralen, en voor mij verhoogt het de kans dat zij een siernetel in leven weten te houden die ik kwijt ben zodat ik er in de lente een stekje kan van terugkrijgen. Enige nadeel is dat ik een zeer kleine familie en maar één vriend heb, maar het is me op die manier toch al eens gelukt om 1 cultivar die ik kwijt was te recupereren.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 31 dec 2012 11:42

s.janssen schreef:En een speciaal ingericht terrarium of aquarium die de meeste planten door de winter sleept? Helemaal aangepast aan dit soort planten?

Met een soort van nevelapperaat misschien?

Het terrarium bevat alleen maar twee T5-HO lampen voor belichting en rust op zo'n warmtekabel van 25 watt (het is een bak van 120 liter). De vochtigheid blijft er zonder beneveling hoog genoeg doordat het in de serre staat en het laagje water op de bodem (hydrocultuur) door de warmteslang verdampt. De overlevingskans ligt daar rond de 80% dus misschien dat ik wel eens glasplaten ga bijkopen om aan de andere kant van de serre een soort van siernetelterrarium bij te bouwen. Dat was ooit eens een plan van mij geweest om zoiets in het groot te maken met verlichting, decoratie etc om daar dan gifkikkertjes en andere diertjes in te kweken. Maar doordat het iets te veel energie kost om de serre en zelfs maar het terrarium op constante temperatuur te houden liggen die plannen nu letterlijk en figuurlijk in de koelkast. Ook met frituurolie lukt het niet want als ik 24H van huis weg ben zijn de lampjes uitgedoofd en zou het een dodelijke temperatuursschok veroorzaken voor de diertjes.
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Rob op 31 dec 2012 13:54

Welkom Cumulus.
Ik kan me je eerste experiment-rapportage over kleine brandertjes en de fotoos van plaatsing van je kas nog herinneren van Cemmunos.
Je stijl van schrijven is me ook bijgebleven :thumb_up:
Welkom bij de familie!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes