Help! waar naartoe in Italië???

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Help! waar naartoe in Italië???

Berichtdoor Rico op 02 jan 2013 17:15

Hallo allemaal.

Ik ga vanavond naar Verona in Italië voor 2 dagen. Weet iemand waar ik moet zijn voor palmen enzo daar in de buurt? Ik weet dat het wel heel erg kortdag is, maar ik hoor het ook nu net pas :)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: Help! waar naartoe in Italië???

Berichtdoor palmgek op 02 jan 2013 21:42

Hier kom je maar weinig palmen tegen. Misschien een verdwaalde Trachy. Het klimaat in Noord Italie is voor het grootste gedeelte niet veel beter als hier. Er zijn wel enkele microklimaatjes in deze streek zoals rondom de Noord Italiaanse meren, waar je wel redelijk wat exoten kan bewonderen. Niet ver van Verona, ongeveer 40 minuutjes rijden vind je het Garda meer.

Zie: viewtopic.php?f=49&t=6190

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Rico op 05 jan 2013 15:09

Bedankt, dit was een geweldige tip!!!!

Helaas hebben we maar twee uur de tijd gehad bij het Garda meer, maar het was zeker de moeite waard!
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 05 jan 2013 15:45

Graag gedaan, en goed om te horen dat het je is bevallen :thumb_up:
Heb je nog foto's gemaakt?
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Rico op 05 jan 2013 18:22

Ik heb wel een paar foto's gemaakt, maar omdat ik eigenlijk continu heb gereden heb ik er niet zo heel erg veel gemaakt. Ik zal ze vandaag of morgen op het forum zetten. :D
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 05 jan 2013 20:11

palmgek schreef:Hier kom je maar weinig palmen tegen. Misschien een verdwaalde Trachy. Het klimaat in Noord Italie is voor het grootste gedeelte niet veel beter als hier. Er zijn wel enkele microklimaatjes in deze streek zoals rondom de Noord Italiaanse meren, waar je wel redelijk wat exoten kan bewonderen. Niet ver van Verona, ongeveer 40 minuutjes rijden vind je het Garda meer.

Zie: viewtopic.php?f=49&t=6190

Groeten, Richard

Euu het weer niet veel beter als hier!? :shock: dat is nu toch een statement dat niet helemaal klopt hoor. Noord Italie heeft de Alpen en de pre Alpen als permanente bescherming en geniet van een heel ander klimaat dan bij ons. Het kan er af en toe ook vriezen et sneeuwen maar in een andere mate dan in onze lage landen.

Hier een homepage van een italiaanse palmvriend met exemplaren en soorten in de regio Verona waar wij enkel van kunnen dromen..
http://www.palmorris.it/index.html
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 05 jan 2013 21:17

Meer zonuren, ook niet onbelangrijk. 8-)
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 06 jan 2013 03:16

Ik moet mijn opmerking nuanceren;

Uiteraard is het klimaat daar beter geschikt voor exoten. De link naar mijn vakantiefoto's (in dec) zijn daarvan het bewijs.

viewtopic.php?f=49&t=6190

Dit is vooral te danken aan de drogere winters en warmere zomers. Ook zijn er jaarrond meer zonuren. Echter is de gemiddelde minimum temperatuur gedurende jan/feb daar lager als hier. Als je je dan bedenkt dat door de ligging tussen de bergen vele plaatsjes nietmeer als 1 of 2 uur zon per dag hebben, en hierdoor dus ook langdurig kans maken op ijsdagen....
Vreemd genoeg kom je daar toch aardig wat grotere palmen tegen. Voor mij het grote bewijs dat droge vorst minder kwaad kan als de natte hollandse kwakkelwinters.
Echter tijdens het verlaten van de gebieden rondom de meren zie je het aantal exoten duidelijk minder worden.

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 06 jan 2013 11:25

Richard, nu sluit ik volledig aan met je laatste boodschap. :thumb_up:

Stel je maar voor eigenljik hé. We behouden onze temperaturen maar met gewoon minder neerslag... Het zou bijna een palmparadijs zijn in België en Nederland.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Rico op 06 jan 2013 12:56

In de auto zat een knopje en dan kon je de buiten temp. zien. Waarschijnlijk niet super nauwkeurig, maar de verschillen waren soms enorm!

Zo reden we naar het Garda meer en onderweg schommelde de temperatuur van -1.3 aan de ene kant van de berg tot + 2.8 aan de andere kant. :shock: hier zat dus maar 5 minuten tussen. Waar het vroor lag ook alles nog onder een dik pad sneeuw. Hier kwam in de winter waarschijnlijk nooit zon door de bergen er omheen. Nog geen half uur later op de parkeerplaats aan het water was het 10.2 graden het was windstil en de zon scheen nog heel zwak (ging bijna onder). Dus je hebt daar ook zeker wel microklimaatjes anders zou het overal wel vol staan met palmpjes. :D
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips