washingtonia robusta

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: washingtonia robusta

Berichtdoor Herman op 10 jan 2013 17:58

Hé Quirijn,
Bedankt voor je reactie, ook leuk om je hier te ontmoeten.
Cemmunnos heb ik altijd een leuk forum gevonden. Op een gegeven moment schep je toch een band
met de mensen die regelmatig posten. Na 2 jaar was het zelfs zo dat ik naar de beurs in Haps ging en dat ik bij mensen stond en dacht , he dat kon die en die wel eens zijn. Vaak was dat dan ook zo.
Dat maakt zo,n forum zo bijzonder, buiten het feit dat je van mekaar veel kunt leren en ervaringen op doen.Maar misschien is dit forum nog leuker ,wie zal t zeggen/ :lol:
Ja de wassie daar hadden we t over.Mooie palmboom voor weinig geld eigenlijk.
Deze heb ik in oktober gehaald bij barteljo . Stam is 1,20, dus te groot voor in de kuip. Ik heb deze met mijn zoontje van 10 met moeite onder de overkapping gekregen. Hij kon maar op een plaats staan .nl waar het dak het hoogste is .
In ieder geval is mijn plan het volgende, ben benieuwd hoe je er over denkt.
Een gat uitgraven van een meter, deze vervolgens weer dicht gooien gemend met kiezel grind, verhouding 1 op 1. De washingtonia komt hoger te liggen dan de tuin, ongeveer 30 cm.
De aarde om de palm meng ik met koemestkorrels. Indien er klei om de wortels zit probeer ik zoveel mogelijk die te verwijderen. Dit wil graag in maart in uitvoering brengen.
Groetjes Herman
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor erna op 10 jan 2013 19:31

hallo Herman,

Ik zou er toch enkele zakken goede potgrond ( voor mediterrane planten ) en Vivimus doormengen, enkel kiezel en grind gebruiken zou ik toch niet doen :?

Enkele jaren terug ook een grote washingtonia robusta geplant, zie foto's op pag. 3 Tuin van Erna en Rudi.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 11 jan 2013 11:53

Dat van kuilen te vullen met grind e.d. allemaal uit het mom om een betere drainage te voorzien voor de plant is zelden een goed idee daar je juist door dit te doen een buffer creëerd voor wateropslag voor de rest van de tuin want water volgt nu eenmaal steeds de makkelijkste weg en je dus net het omgekeerde effect krijgt. Beste wat je kan doen is gewoon de aarde te gebruiken die je uit het plantgat hebt gehaald en eventueel dit voor een deel doormengen met goede potgrond. Te veel potgrond is ook weer niet goed want dit gaat bij watergift al snel modderen. Ook het nut waarom je de palm per C op een heuveltje wil zetten ontgaat me tenzij je op het soort grond zit waarbij je tuin blank staat bij regenbuien maar zelfs dan nog gaat het om wat er onder de grond zit en niet wat er bovenuit steekt. Die wortels zitten hoe dan ook in het water en je maakt door zo'n heuveltje ook de kans groter dat je wortels ten prooi vallen aan grondvorst. Ik heb al eerder gemerkt dat hoe meer er moeite word gedaan in de vorm van structurele veranderingen aan de bodemgesteltheid van het plantgat en de plant zelf hoe slechter het uiteindelijke resultaat is. Feit is trouwens ook dat wortels steeds naar de beste plaats gaan zoeken om voedsel en water te verkrijgen en wanneer je dus bijvoorbeeld een plantgat maakt en dit opvult met potgrond en humus en weet ik wat nog de wortels eens ze door die laag heen gegroeid zijn gaan slabakken omdat ze in een minder goede situatie komen.
Maar goed, dat is slechts mijn opinie.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 11 jan 2013 14:22

Hitch, daar heb je zeker een punt en sla je op sommige punten ook zeker de spijker op zijn kop. Het is echter belangrijk de situatie per stuk te beoordelen, want een algemeen advies is er niet. Zeker als je de kwaliteit van je tuingrond niet kan beoordelen zou ik ook niet teveel experimenteren. Leer van de planten die er al staan. Als dat goed gaat, hoef je voor andere planten ook niet veel te verbeteren.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Herman op 13 jan 2013 12:57

Bedankt voor jullie reactie,
Bij mij in is de grond best zwaar, vandaar dat ik kiezels wilde mengen met de tuingrond, zodat de palm in de winter niet zo nat staat en de grond enigszins doorlatend is.
Twee trachycarpussen en een butia heb ik in mijn tuin ook op een klein heuveltje staan , de grond had ik een beetje gemengd met mediterraanse aarde. Ze doen het hier goed ,vandaar
het heuveltje.
De kiezels zal ik dan maar achterwege laten en ga ik dezelfde methoden toepassen als bij de andere palmen .
Waarschijnlijk zal ik dan in oktober mijn washingtonia voorzien van een afdakje .
groetjes Herman
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 jan 2013 19:43

Dan is iets verhoogd planten zpo gek nog niet. Maar zoals al voor is gewaarschuwd, geef dan extra zorg aan het beschermen van de wortels. Overigens maakt het in mijn ogen niet al teveel verschil Immers, het zwakste punt van de wortels bevindt zich altijd net op of net onder maaiveld. Als daar de wortels bevriezen, dan is het stuk daaronder, in de niet bevroren grond ook het haasje. Dus zowel op een verhoging/eilandje of gelijk met maaiveld moet je altijd veel zorg besteden aan het beschermen van die wortelaanzetten. Dat is al het halve werk van beschermen!
Dennis_S

349 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen