washingtonia robusta (vraag)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: washingtonia robusta (vraag)

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2013 16:43

Dat ziet er toch goed uit?

Vrgr
Niek

Ps als je de link selecteert en dan op de knop "img" drukt komen er tags voor en achter en is je foto rechtstreeks in het bericht te zien ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor teun op 12 jan 2013 16:52

De bladen worden enorm lang en gaan allemaal hangen. Ik vraag me ook af waarom de groei al een tijd stil staat. Met een temperatuur van 22c en regelmatig water zou hij toch gewoon door moeten groeien?
teun

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2013 16:53

Lange bladeren is binnen normaal aangezien er minder licht is.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 16:59

Zeker niet te veel water gaan geven.
Is dit nu eigenlijk een W. robusta of eerder zoals ik vermoed een W. filifera?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor teun op 12 jan 2013 17:24

Vanaf nu geen drup meer.
Ik weet niet welke soort het precies is. Grappige was toen ik hem in oktober binnen had gezet, groeide hij ineens ontzettend snel. Is nu weinig van over, had gehoopt wanneer hij in april weer naar buiten gaat, dat het een mooie volle palm zou zijn. Zo werkt het overwinteren helaas niet :).
teun

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2013 18:24

Hitch schreef:Is dit nu eigenlijk een W. robusta of eerder zoals ik vermoed een W. filifera?

Ik denk eerder een filibusta ;)
Er zitten immers heel wat bladstekels op de bladstelen dus filifera valt wat mij betreft al af.
Maar aangezien de gele en bruine streep op de bladstelen zo goed als afwezig is (voor zover ik kan zien) lijkt het me ook geen pure robusta.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jan 2013 22:14

Terugkomend op de overgang van kuipplanten van binnen naar buiten, de meeste soorten die buiten gewend waren, zullen zich binnen enkele dagen hebben aangepast. Voer de operatie bij voorkeur uit op een bewolkte dag en vermijdt de eerste dagen blootstelling aan felle zon. Met een week zullen de meeste soorten wel gewend zijn. De ene soort zal zich sneller aanpassen dan de andere in relatie tot de natuurlijke groeiplaats i.e. steppe of regenwoud. Bij mensen wordt de een ook sneller bruin dan de andere. Planten die zich moeilijk aanpassen gedijen beter in lichte schaduw of met alleen zon in de ochtend. Bij palmen geldt dit voor soorten als Phoenix roebelenii, Rhapis excelsa en multifida, Chamaedorea radicalis en microspadix e.a. Jungleplanten groeien als jonge plant altijd in de schaduw bijvoorbeeld Howea forsteriana. Als volwassen palm zijn ze weliswaar bestand tegen zon en wind, maar de ruigere weersomstandigheden in de top van de canopée dragen niet bij aan een fraai uiterlijk. Dus als je dergelijke soorten buiten en mooi wilt houden, zet ze dan op een beschutte plek zonder felle zon.
Wat de boomvarens betreft, ik heb meestal geen last van bladverbranding bij verhuizing naar buiten, maar dat komt waarschijnlijk omdat de aanpassing aan UV straling dan al in de kas heeft plaatsgevonden. Dicksonia squarrosa is een mooi voorbeeld van aanpassing aan de zon. De uitlopende veren zijn rossig getint door de aanwezigheid van beschermende pigmenten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Bellanda op 13 jan 2013 17:05

Draco heeft het inderdaad bij het rechte einde. Natuurlijk moet je extra voorzichtig zijn met zaailingen want als je ze gewoon op de vensterbank laat staan geeft dit inderdaad brandplekken. Nog even een weetje: hoe lichter de bladkleur, hoe meer zon de plant nodig heeft. Schaduwplanten zijn donkergroen o.w.v. chlorofyl en extra gevoelig voor verbranding.

@Draco : wat ik niet begrijp is dat planten rood verkleuren bij teveel zonlicht en/of bij droogte want dan zou ik logischerwijs verwachten dat de complementaire kleur (blauw) sterker wordt geabsorbeerd en blauw licht bevorderd de vegetatieve groei, terwijl rood licht (wat dan wordt gereflecteerd) net de wortelgroei bevorderd. Dus deze logica volgend zou ik verwachten dat planten blauw moeten verkleuren om zo meer rood licht op te nemen en dus meer wortels aan te maken waardoor de plant droogte resistenter wordt? Misschien is die rode kleur te wijten aan ijzer dat gereduceerd wordt van Fe3+(lichtgele kleur) naar Fe2+ (rode kleur) en blijft de chlorofyl ongewijzigd?

Zelf overwinter ik mijn palmen binnen (bij 21°C) en is de standplaats kort bij het venster op het zuidwesten. Natuurlijk niet te dicht bij de radiator. Ik hou alleen de bovenste laag vochtig en rondom de stam vermijd ik water i.v.m. speerrot. Het enige nadeel is de lage luchtvochtigheid hier binnen waardoor de bladpunten bruin worden, maar ik heb geen andere kans...

Mijn zaailingen staan dan weer kurkdroog (bij venster) en de palmzaden die nog niet gekiemd zijn geef ik pas water als de grond volledig is uitgedroogd, die staan onder de televisie op de grond. Dit alles om schimmels te vermijden. Is dit ook een goede overwinteringsstrategie?
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Bellanda

7 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 13 jan 2013 17:55

lapalmeraie schreef:
Vorig voorjaar heb ik mijn Cycas revoluta bij het buitenzetten niet laten wennen aan het zonlicht. "De huidige bladeren waren immers toch buiten in de zon gevormd"....
Mispoes.... In notime waren die bladeren bruin. Vrgr
Niek

vreemd, ik heb al vroeg in het voorjaar een net aangeschafte cycas vanuit de supermarkt buiten gezet en niet 1 blad verloren :?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jan 2013 18:08

Die stond bij de kweker misschien ook buiten?
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen