Overwinteren bananen.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Overwinteren bananen.

Berichtdoor palmgek op 13 jan 2013 13:55

Wow.. 4m in 1 seizoen :shock: Dat doe je goed!
Helaas haal ik dat hier niet. In een goed jaar misschien een meter stam, inclusief blad zou dit net boven de schutting kunnen zijn.
Heb het er dus wel voor over Hitch. Vorig jaar was de pol zeker 5 meter hier. En deze methode vind ik persoonlijk altijd nog makkelijker als uitgraven.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Arno op 13 jan 2013 14:15

Hallo
Ik wil hier ook even mijn ervaring delen.
De eerste 10 jaar heb ik mijn basjoos altijd ingepakt en buiten laten staan dit ging erg goed.
Nu graaf ik de planten uit en overwinter ze in de serre waar het soms tot 1a2 graden koud wordt.
Het overwinteren in de serre heeft mijn voorkeur, omdat ik meteen al een leuke stam heb om te beginnen en dat er ook niet zoveel scheuten bij komen staan zodat het een grote groene massa wordt, dit gebeurde wel als ik ze buiten liet staan.
Het werk van het uitgraven en ze met een zeer kleine kluit binnen zetten vind ik makkelijker dan
inpakken het kost me ook minder tijd.
Ook heb ik nu minder afval.
Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2013 14:41

Ja dat is natuurlijk ieders zin he. Ik hou er net van om een dik bos te zien staan en die scheuten kon je er natuurlijk ook vantussen knippen he. Het gaat er dus eigenlijk gewoon om dat je de Musa basjoo gewoon buiten kunt overwinteren en hoe langer die in de volle grond staat hoe sneller die in het voorjaar terug oppikt en ook sneller aan de groei gaat. Een uitgegraven basjoo opnieuw uitplanten, ... de gevormde bladeren gaan er geheid aan omdat ze erg slap zijn en het zonlicht nog niet kunnen verdragen + dat hij als reactie ook weer stilvalt voor een tijdje. Zeker de M. sikkimensis is hier gevoelig aan en groeit ook nooit zo snel als een basjoo maar wat voor de één werkt mag natuurlijk geen probleem zijn voor de ander. ;)
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Arno op 13 jan 2013 19:18

Hallo Hitch
Ik wil hier geen discussie starten :mrgreen: of mensen overtuigen dat ze het moeten doen zoals ik het doe. Ik wil alleen mijn ervaring delen en hoop dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.
Na 10 jaar inpakken kwam ik bij iemand in Veldhoven :fluiten: die had zijn basjoos zo mooi staan dat ik hem vroeg hoe hij deze inpakte (die van mij waren op dat moment bruine stompjes). Toen ik van hem hoorde dat hij ze uit de grond haalde en ze op de zolder van zijn garage legde was het voor mij niet meer moeilijk.
Minder werk en vanaf mei mooie planten.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 jan 2013 19:24

Inpakken van bananen is hier ook nog nooit een succes geweest.
In vind het wel een interessante gedachte om ook basjoos gewoon domweg ut te graven.
Zoveel werk is dat nu ook weer niet; ik doe toch ook al drie enorme ventricosums :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 jan 2013 06:02

Uitgraven begin ik niet aan. Nooit gedaan. Ze zitten onder een dikke laag blad dus lopen wel weer uit.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 feb 2013 05:27

Ik heb Musa basjoo hier al jaarond buiten sinds 1994. Altijd met flinke wintermulch met herfstblad. En een soort van korf rond de stammetjes waar dan het blad ingaat. Daarna nog een omgekeerde zwarte speciekuip daarop. De Musa basjoo zijn nu aardige pollen geworden.
Uitgraven is geen doen. En ze staan op een volkstuin complex dus gesleep met zware stammen, ik zal wel gek zijn!

Maar goed ieder zijn meug...

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Remy op 08 feb 2013 11:31

Dit is mijn eerste winter met bananen (Basjoo, Sikimensis en Maurelli). Ik heb ze uitgegraven en opgepot op zolder waar het eigenlijk iets te warm is. De Maurelli heeft al geen druppel water meer gekregen sinds eind oktober, groeit nog steeds en ziet er nog prima uit! De musa's krijgen om de 2 weken een scheutje water en ook die doen het nog prima. Super planten :thumb_up:
Dit jaar komen er zeker nog een paar musa's bij die ik buiten laat overwinteren met mulch omdat ik eens wil kijken wat me beter bevalt. Maar de uitgraaf methode blijf ik zeker ook toepassen want ik wil ze uiteindelijk in bloei hebben.

Ze gaan trouwens in maart, bij een lekkere voorjaarstemperatuur, met pot en al naar buiten. In april / mei gaan ze weer de volle grond in.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 17 sep 2016 15:17

Jarenlang heb ik echt alles uitgegraven maar ben er tegenwoordig meer van om alles lekker buiten te laten staan en in te pakken of binnen langzaam te laten doorgroeien. Grote voordeel is dat het wortelgestel volledig intact blijft wat de gezondheid van de planten ten goede komt.
Eigenlijk kies je er bij het uitsteken voor om de plant bewust langzaam dood te laten gaan wanneer je hem te warm overwinterd.
Er wordt gestopt met water geven dus de plant gebruikt het water uit het blad en stelen. Vervolgens droogt het beetje potgrond wat er nog aan zit ook uit en zullen de wortels ook afsterven. Trek maar een droge overwinteraar uit de pot en je zult zien dat er geen enkele witte wortel meer aanwezig is. Wanneer de overwintering nog langer duurt zal ook de stam wegkwijnen tot er niets meer over is. Een dikke stam kan dit nog wel hebben maar de kleintjes zijn alvast ten dode opgeschreven.
Plots is daar de lente en moet het overgebleven stam met de nodige moeite gereanimeerd worden.
Te veel vocht en het spul gaat rotten. Er zijn immers nog geen wortels en er is geen bladverdamping. Te droog laat de stam nog verder weg kwijnen.
Uitsteken en koel overwinteren van de makkelijke Musa's zoals Basjoo, sikkimensis, helens hybrid enz. ging altijd zonder problemen in de garage door ze net boven het vriespunt te houden maar die blijven nu dus gewoon in de volle grond staan met lichtslang en noppenfolie.
Verder houdt ik het meeste op zolder langzaam aan de groei bij 15 tot 18 graden en een deel op 12 graden in het donker achter het knieschot.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 18 sep 2016 00:04

Ik vind de keuze Musa basjoo altijd zo vreemd bij mensen,....het hele idee is toch juist dat DAT juist de meest winterharde is en dat hij dus buiten kan blijven?

Als je dan toch de moeite neemt je Musa's uit te graven en in de koude of warme kas te overwinteren, en da's prima hoor, maar dan kun je toch net zo goed voor andere soorten Musa's kiezen? Die misschien wat mooier zijn, sterker blad hebben, mooiere bloemen geven op termijn, misschien zelfs eetbare vruchten?
Da's net zoiets als een Trachycarpus fortunei in een koude of zelfs warme kas gaan overwinteren,...
Of ligt dat aan mij?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers