Trachy in pot buiten?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachy in pot buiten?

Berichtdoor Alain op 13 dec 2012 07:40

een stuk isolatie plaat onder de pot kan de wortels ook beschermen heb ik me laten vertellen !

greets alain
Alain

21 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 dec 2012 08:33

Dat is slechts nuttig als de grond kouder is dan de buitenlucht. Anders heeft het juist een averechts effect.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 13 dec 2012 12:55

Heb hem niet afgeschermd, zat me gewoon af te vragen of ik de sneeuw uit de kruin bij de speren moet halen. En omdat het gisteren zo dooide maar dit savonds weer bevroor, kunnen ze hier tegen?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 dec 2012 13:34

Ja, dat is de vraag. Er zijn mensen die zeggen dat dat de oorzaak is van speerrot. Maar er zijn ook mensen die in hun palmen speerrot krijgen als de plant helemaal droog is gehouden. En er zijn mensen die niets beschermen, ook niet tegen sneeuw in het hart en dan nooit problemen hebben. Niemand heeft het harde bewijs dat dit goed of slecht is. Maar dat het de kans op schade verhoogd bij zwakke, niet goed groeiende palmen lijkt me wel zeker.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 13 dec 2012 18:27

diep van binnen bij het begin van het ontstaan van de speer is het altijd vochtig, ook in de zomer.

het begin van het ontstaan van de speer is een zeer zwak en teer gedeelte, je kunt dit vergelijken met een gekookte wortel qua structuur (je knijpt het zo uit elkaar)

Speerrot komt door schimmelvorming in de groeipunt, als je in het groeiseizoen zit heeft schimmelvorming geen kans gezien de speer sneller groeit dan schimmelvorming kan ontstaan.
in de winter ligt de groei grotendeels stil en kunnen zwakke delen/planten aangetast worden door deze schimmel. ontstaat de schimmel boven de groeipunt dan zal de palm zicht herstellen na de speerrot. treed de speerrot al vroeg in de winter op en heeft de schimmel de kans verder de stam in te kruipen dan is het gebeurd met je palm.

waarom schimmelvorming na een vorstperiode?

het vocht in de nieuwe speer zet uit als de speer bevriest, hier door ontstaan zwakke plekken/scheurtjes in de speer wat schimmels en bacteriën makkelijk binnen laat.

schimmelvorming in de zomer?

dit kan voorkomen na het verpoten van je palmen of na wortelrot, de groei ligt hierdoor grotendeels stil wat het voor schimmels makkelijk maar de speer binnen te komen.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 13 dec 2012 18:32

Bedankt voor de reacties. Hij staat voor het eerst bij mij buiten en heb geen mogelijkheid hem droog te houden. Kan hem bij exteme temperaturen wel inpakken met palmhoezen ect.

Lijkt me dat een een droge winter beter is voor een palm dan een wisselende winter. Geen mensen die ervaring hiermee hebben?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 16 jan 2013 09:10

Mensen,

Hij staat al een tijd onder een groot bouwzijl. Heb een lichtslang rond de speer, stam en 2 rondjes boven in de pot liggen. Dit heb ik afgedekt met een paar dekentjes en handdoeken. Hierover heen heb ik 5 gordijnen gedaan. Beschermt dit de wortels voldoende tegen de vorst?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 16 jan 2013 15:22

Zouden de wortels niet bevriezen zo? Want de lichtsling ligt natuurlijk alleen op de bovenkant. Anders moet ik nog een nieuwe lichtslang aanschaffen oid voor de zijkant maar dat blijft ook niet lekker zitten denk ik...
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 jan 2013 16:17

Beschermen is ook een kwestie van creatief zijn. Lichtslang vastzetten met wat ducktape aan de pot? Niet teveel, want de slang moet zijn wamrte wel kwijt kunnen. maar gewoon ff voelen of de boel bevriest ja of nee. Dan weet je of je goed zit of meer moet doen.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 16 jan 2013 18:43

Ik heb geen lichtslang meer. Maar soms zie je mensen ook met noppenfolie isoleren. Ik ga vanavond even checken.

Mensen nog meer tips ideeen of weetjes?

Weet ook niet hoe snel zon grote pot bevriest en hoeveel kwaad dit kan
Johann0r

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen