half bruine/verdorde bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

half bruine/verdorde bladeren

Berichtdoor Nathalie op 10 dec 2012 17:57

Ik heb een hyophorbe lagenicaulis die al bijna 2 jaar bij mij in de serre staat en het altijd goed gedaan heeft tot 2maanden terug, en nu zijn een aantal bladeren tot de helft toe verdroogd/bruin), de oudere bladeren hebben het erger dan de nieuwe (heb foto s proberen te plaatsen maar dat lukt niet), maar ook de nieuwe bladeren hebben er al een beetje last van. Hij groeit wel nog met een nieuwe speer. De omstandigeheden zijn (in die 2 jaar) niet veranderd, miniem temp 15 graden en luchtvochtigeheid meestal rond de 60%, ook geen beestjes (of spint) op of ander de bladeren te zien. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Ook had ik een veitchia/adonia zaailing die al 1.5j bij me in de serre stond en het goed deed en heel plots (veel sneller dan de hyophorbe) al zijn bladeren liet verdrogen, ze zijn niet eens bruin geworden zo snel ging het. Beide planten krijgen zoals de rest minder water, maar helemaal uitdrogen laat ik ze ook niet.
Iemand enig idee, wat hier kan spelen?
Nathalie

2 bedankjes

Re: half bruine/verdorde bladeren

Berichtdoor Nathalie op 10 dec 2012 18:38

de foto s
Bijlagen
IMG_0022.JPG
IMG_0022.JPG (148.63 KiB) 5358 keer bekeken
IMG_0021.JPG
IMG_0021.JPG (209.45 KiB) 5358 keer bekeken
Nathalie

2 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 10 dec 2012 18:50

hhhmmm,,lijkt mij toch verdroging ,,mogelijk door te droge lucht en/of te weinig water,,zeker bij 15 graden mogen ze toch wel wat water hebben al is dat wel minder dan wanneer het warmer is,wandt ook hier zit er de groei er vollop in,en geef ik dus water,en bij mij schommeld de temp enorm,,we stoken op hout ,dus overdag 25 graden en smorgens 10,,,maar niet lager,geen cv,hier dus ook geen verdorde bladeren,,het heeft dus met vocht te maken dat de bladeren dus verdrogen,denk ik,wandt 60 % is niet zo veel vindt ik,,m,v,g, paul,,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 dec 2012 19:05

Hoi, de mijne staat het hele jaar door in de veranda zomers +-25ºC. en in de winter 20ºC. in de zomer gemiddeld 70% luchtvochtigheid nu nog maar 40% en ja ook ingedroogd blad, in de zomer heeft die +-5 bladeren in de winter houden alleen de laatste 3 stuks stand, dus ja het komt naar alle waarschijnlijkheid door de drogere lucht ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Nathalie op 18 jan 2013 11:06

T wordt erger en t lijkt me niet aan de droge lucht te liggen, want alle andere planten doen het goed (in dezelfde ruimte). Zelfs de musa veluntina groeit vrolijk door, en de andere hyophorbe die nog geen meter van de "patient" af staat vertoont helemaal geen verdorde bladeren. Het patroon is ook heel vreemd, ook de nieuwe bladeren zijn nu al een beetje aangetast: kan het wortelrot zijn of een voedingstekort (calcium???)
Please hulp gevraagd om deze jongen, ze zijn niet makkelijk te krijgen en ik wil die niet kwijt
Nathalie

2 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 18 jan 2013 11:43

Volgens mij kan het gedurende de wintermaanden geen kwaad om tussen de gietbeurten de potgrond wat te laten drogen. De meeste van deze soorten kunnen dit wel aan. Hiermee voorkom je in ieder geval wortelrot.
Voel je verschil in vochtigheid van de potgrond van beide exemplaren?
Ik denk dat jouw temperatuur op randje is, te veel water geven is dan snel gebeurt.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 20 jan 2013 01:40

tja als de andere planten in die ruimte wel goed blijven,? er is wel een wortel probleempje aanwezig,controleer de waterhuishouding zeker,staat er geen water in de schotel en is de plant niet te nat? maar helemaal kurk droog kan ook niet bij die temp,15 graden is wel redelijk warm,zelf in mijn koele kamer groeit de palm nog door?en geen enkel bruine punt,ook in huiskamer waar verschillende palmen overwinteren en waar de temp erg schommeld,zit de groei er goed maar rustig in,ook geen bruine punten,zou bijna denken aan een spint aantasting ,zou als ik jou was toch voor de zekerheid even controleren,je weet nooit,je kan er maar beter vroeg bij zijn,die kleine beestjes zuigen sappen uit de plant,en die kan zo ook verdrogen,zeker je nu verteld dat het ineens allemaal sneller achteruit gaat,dus ja je heb even wat te doen,controleer alles even,spint is soms lastig te zien als de aantasting net is begonnen,maar als je goed kijkt kan je van die hele kleine spinnetjes zien lopen,maar dan moet je wel goede ogen hebben,maar bij een redelijke aantasting is het wel duidelijk te zien aan de meestal onderkant van de bladeren wat wit achtige pitjes en webjes,soms net wat wit poederachtig spul,mocht je er iets van waarnemen,kan je het wel makkelijk verdelgen met anti spint,,m.v.g.paul,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2013 10:43

Bij zulke bladeren in deze periode is de kans zeker bestaande dat er spint aanwezig is.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 jan 2013 19:44

Hyophorbe lagenicaulis is een lastige soort, ik heb 2 pogingen gedaan maar die bleven van korte duur. De verwante H. verschaffeltii is makkelijker in de verzorging.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Nathalie op 25 jan 2013 11:16

nee spint is het zeker niet, ik herken het vrij goed (de typische mijten onder het blad) je hebt ze in de rode kleur en de witte (de volw met 2 zwarte stippen). Ik controleer mijn planten daar regelmatig op en in de zomer heb ik ze ook een vertimec kuur gegeven. Ik kan op of onder de bladeren verder geen afw zien behalve de verdroging, dus ik denk meer aan een wortel/onder de grond gelegen probleem. En ik hoor verschillende "diagnoses" van te zoute aarde tot te vochtig (wortelrot) of te droog gehouden aarde. Al de aarde ook niet supernat kan zijn, plant staat in terreacottapot met gaten erin en er staat haast nooit water in de schaal, hooguit even na het water geven, maar na 1 u ledig ik de schaal al mocht het water dan niet opgezogen zijn.
Nathalie

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?