Heb in de -21 winter (08-09) eens stroomuitval gehad (de filter van de vijver was dichtgevroren, overgelopen, halve vijver leeggepompt en dan stroom uitgevallen door kortsluiting) en 's mogens als we opstonden brande de verlichting(verwarming) bij de palmen niet, en ook de vijver lag stil, direct paniek natuurlijk.
Ik weet niet hoe lang ze al zonder verwarming zaten, maar het weggelopen water vd vijver was toch allemaal bevroren (ook in en rond de electriciteitskast en stopcontacten).
We hebben toch zeker 2 uur werk gehad met het ijsvrij maken en ontdooien en opdrogen van alle electro en buizen van de filters en pomp (met warm water en met haardroger

Dus ik schat dat de palmen minstens 4 uur zonder verwarming hebben gezeten. De temperatuur op dat moment was -18°C (je bent direct wakker dan

Dan terug de verlichting aangestoken en het verdere verloop van de winter afgewacht.
De Washintonia had allemaal bruine bladeren , alleen de speer was nog groen en is uiteindelijk nog gesneuveld aan speerrot. De Phoenix canariensis had ook veel bruine bladeren, maar zag er veel beter uit dan de Washintonia. De Phoenix heeft zich langzaam maar zeker hersteld in de zomer , en uiteindelijk was dit mijn enige palm die de winter van 08-09 hier buiten overleefd heeft. (ja want Trachy's waren toen in die tijd nog volledig winterhard en hadden geen bescherming nodig...

ps: in het begin werkte ik met gloeilampen, maar nu al de 3de winter met lichtslangen en ben daar zeker content van. Van die gloeilampen was altijd een deel kapot bij het uitpakken , en ook in het begin van de winter waren er een hoop gesneuveld. Nu met die lichtslangen heb ik er tot nu toe maar 2 die het opgegeven hebben, en 1tje waar ongeveer 1m niet meer van werkt. Momenteel brandt hier buiten ongeveer 70m lichtslang en als het terug heel koud zou worden, richting -20 kan ik nog een wat bijhangen voor de trachy's.
Gr,
Sven