Albizia zaden oogsten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Albizia zaden oogsten

Berichtdoor Toon op 18 feb 2010 23:36

hallo iedereen,

Ik vind de Albizia een zeer mooie boom en dankzij Kevin heb ik er eentje in mijn bezit ^^
Ik heb hem ookal gezaaid. super opkomst van wel 95% maar al de plantjes zijn dood gegaan. Kevin zei me al dat ze in rust gaan en de blaadjes laten vallen, maar bij mij zijn ze na het verpotten gewoon verdroogt, omgevallen en helemaal dood. Ik heb ze verplant als ze ongeveer 5 cm groot waren. Aan wat zou dit kunnen liegen?

Groeten
Toon
Toon

8 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 10:59

lapalmeraie schreef:Ja hè, er ik zag vandaag dat er weer een stuk aangekomen is :shock:
Gelukkig begint hij ook aanstalten te maken aan de andere kant...

Ik weet eigenlijk ook niet waarom de stam wat achterblijft. Dat zal wel goedkomen zeker?

Hij staat trouwens gewoon binnen in de "plantenkamer". Het is daar zo'n 21°C. ;)

Vrgr
Niek

Inmiddels heeft hij weer heel wat blad laten vallen. :?
Eerst krulden ze allemaal op om vervolgens los te laten.
Geen idee hoe dit komt? Te droog, te fris?

Ik had hem wel verplaatst naar de vensterbank in de keuken. Daar is meer licht een aangezien hij goed groeide dacht ik :roll: Inmiddels staat hij opnieuw in de plantenkamer.

Maar aangezien hij de vorige keer ook alle blaadjes afwierp en weer opnieuw begon zal dit ook wel weer goedkomen vermoed ik?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 feb 2010 11:04

lapalmeraie schreef:
Inmiddels heeft hij weer heel wat blad laten vallen. :?
Eerst krulden ze allemaal op om vervolgens los te laten.
Geen idee hoe dit komt? Te droog, te fris?

Ik had hem wel verplaatst naar de vensterbank in de keuken. Daar is meer licht een aangezien hij goed groeide dacht ik :roll: Inmiddels staat hij opnieuw in de plantenkamer.

Maar aangezien hij de vorige keer ook alle blaadjes afwierp en weer opnieuw begon zal dit ook wel weer goedkomen vermoed ik?

Het werd hier al eens vermeld dat het moeilijke plantjes zijn om door de winter te krijgen... mijn 2 exemplaren zijn ook weer hun blad kwijt :( Ik geloof niet dat ze er deze keer nog doorkomen, ze zien er echt triest uit... en ik heb ze niet verplaatst ofzo.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 11:09

Zolang het stammetje er nog goed blijft uitzien blijf ik hoopvol.
Ook zitten er nog wat bladknopjes op.

"Positive thinking" :mrgreen:

In het voorjaar ga ik sowieso een grotere halen voor aanplant in de tuin.
Tips waar voor de aankoop zijn uiteraard welkom ;)
Want het valt me op dat de prijzen enorm variëren.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 feb 2010 11:15

lapalmeraie schreef:In het voorjaar ga ik sowieso een grotere halen voor aanplant in de tuin.
Tips waar voor de aankoop zijn uiteraard welkom ;)
Want het valt me op dat de prijzen enorm variëren.

Hoe groot wil je die dan? Een halve meter? Twee meter? Voor een grote (2m en meer) mag je rekenen op een bedrag rond de €100, de kleintjes zijn een pak goedkoper natuurlijk.

Grote exemplaren staan er altijd in floralux, kleine heb ik daar nog niet gezien. Ik heb de mijne indertijd gekocht bij Damien Devos, een boomkweker uit Anzegem. Hij had ook kleintjes, zelfs de 'chocolate summer' had hij binnen toen.
Het was daar wat duurder (ik heb 120 betaald voor een boom van + 2m) maar het was dichtbij en ik moest die boom ongehavend kunnen vervoeren zonder aanhangwagen... en Anzegem was prima te doen via binnenwegen :lol:
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 11:24

Tnx amourath

Ik had hem ook al gevonden via Google, maar hij antwoord niet op z'n mail? :|
Voor mij is dat immers ook goed te doen binnendoor :mrgreen:

Het heeft niet meteen een boom van 2M te zijn hoor. Groot wordt 'm vanzelf wel.
Natuurlijk moet hij wel groot genoeg zijn voor de aanplant. 1M of iets meer ofzo.
Of lijkt je dat te klein?

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 19 feb 2010 11:25

Een jaar of 10 geleden heb ik de mijne gekocht bij Pelckmans Merksplas, maar dat filiaal is nu dicht... :s In Lommel heb ik ze nog niet zien staan.

Toon: Ik vermoed dat die van jou kapot zijn gegaan door het verpotten. Daar kunnen ze niet goed tegen. Zo ben ik er ook eentje verloren.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 feb 2010 11:31

lapalmeraie schreef:Ik had hem ook al gevonden via Google, maar hij antwoord niet op z'n mail? :|
Voor mij is dat immers ook goed te doen binnendoor :mrgreen:

Da's vreemd, normaal krijg je er snel antwoord... maar hij is niet alle dagen op de kwekerij en doet soms beurzen ook. Anders even bellen, is een sympathieke gast hoor :)

lapalmeraie schreef:Het heeft niet meteen een boom van 2M te zijn hoor. Groot wordt 'm vanzelf wel.
Natuurlijk moet hij wel groot genoeg zijn voor de aanplant. 1M of iets meer ofzo.
Of lijkt je dat te klein?

Nee lijkt me goed, de eerste winters kan je hem gemakkelijk nog wat beschermen moest het écht koud worden. De mijne was groter en doet het prima zonder bescherming!
Ze groeien vrij snel ook, de kruin was deze zomer bijna dubbel zo groot als het jaar ervoor en dan waren er zelfs een aantal jonge takken ingevroren. 'k Heb ook enorm veel bloemen gehad!
Ook niet verschieten als hij lang kaal blijft.. duurt erg lang eer hij uitloopt in het voorjaar (vorig jaar pas begin mei) maar eens hij begint gaat het razendsnel!
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2010 11:34

Ok, tnx voor de info.
Desnoods rijd ik even langs volgende maand. Zo ver is dat immers niet.

Groeit hij ook snel in de hoogte? Anders neem ik beter wel al een wat hoger exemplaar.
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 19 feb 2010 11:38

lapalmeraie schreef:
Groeit hij ook snel in de hoogte? Anders neem ik beter wel al een wat hoger exemplaar.

De mijne is niet zoveel gegroeid denk ik, maar om zeker te zijn zou ik eens moeten vergelijken met foto's van 2 jaar terug... maar ik geloof dat een boompje van 1 meter hoog wél snel in de hoogte zal gaan? Geen ervaring mee :)
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken